ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۰۴/۳۱
920 بازدید
۲ دیدگاه
اشتراک گذاری

شاید بارها برای وام به منظور راه اندازی کسب و کار جدید اقدام کرده باشید و اولین سوالی که از شما پرسیده شود این است که مزیت رقابتی شما چیست. جالب‌تر اینکه این سؤال به حدی تکرار می‌شود که بعد از مدتی خسته کننده و کلافه کننده می‌شود. ولی واقعاً این وضعیت چیست؟ یعنی چه دلیلی برای وجود مزایای رقابتی وجود دارد؟ آیا جذب یک سرمایه گذار برای یک ایده نیاز به معرفی مزیت رقابتی آن دارد؟

اگر می‌خواهید در تبدیل یک ایده به پول، موفق عمل کنید باید درک درستی از مزیت رقابتی داشته باشید. ما هم با توجه به نیاز کاربران، امروز به شما خواهیم گفت که مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی که در منابع انگلیسی تحت عنوان Competitive Advantage شناخته می‌شود یعنی چیزی که شما دارید و دیگران ندارند. برگردیم به دوران دبیرستان! همه ما در یک کلاس شرکت می‌کردیم و یک معلم داشتیم! اما بچه زرنگ‌ها ۲۰ می‌گرفتند و ما ۱۲! همیشه بهانه ما درس خوان بودن آنها بود. اما واقعاً بعد از این مدت این توجیه منطقی به نظر می‌رسد؟ آیا شرایط ما با شرایط آنها تفاوت داشت؟

مزیت رقابتی می‌تواند استعداد باشد، می‌تواند خلاقیت باشد، می‌تواند یک ویژگی منحصر به فرد در یک محصول باشد یا حتی یک روش خاص در انجام یک خدمات. مثلاً فرض بگیرید که شما یک سماور تولید می‌کنید که نحوه ریختن آب در آن متفاوت است. این یعنی شما چیزی دارید که رقبای شما از آن بی بهره هستند و به آن می‌بالید. به همین راحتی می‌توانید آنها را از دور رقابت خارج کنید و بازار را در دست بگیرید. فکر کنم توصیف خوبی برای مزیت رقابتی بود، اما اگر مشکلی داشتید در بخش نظرات بنویسید تا اصلاح کنیم!

مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی چه تاثیری در جذب مشتری دارد؟

حالا چرا یک بانک یا یک سرمایه گذار از شما به عنوان یک ایده پرداز می‌خواهد که حتماً مزیت رقابتی داشته باشید؟ آیا ما هم می‌توانیم مثل بقیه از همان محصولات تکراری استفاده کنیم؟ مثلاً همان محصول با همان ویژگی را تولید کنیم، اما تبلیغات پررنگ‌تر و جذاب‌تری داشته باشیم؟ یا به عنوان مثال از حربه‌هایی مانند ویدیو مارکتینگ کمک بگیریم؟ حقیقت ماجرا این است که مزیت رقابتی می‌تواند موارد زیر را هم به دنبال داشته باشد:

همیشه پاسخگوی نیاز مشتری است

وقتی که شما از یک مزیت رقابتی خاص مانند خلاقیت یا یک ویژگی برجسته در محصول برخوردار باشید، یعنی همیشه یک جواب برای نیاز مشتری خود در جیب دارید. اگر مشتری احساس کند که در محصول شما ضعف وجود دارد، بلافاصله آن را برطرف می‌کنید. اگر احساس می‌کنید که مشتریان استقبال چندانی از محصول شما نمی‌کنند، یعنی در طراحی آن ویژگی جالبی برای جذب توجه وجود ندارد و باید به فکر یک مزیت خاص بگردید.

اعتماد مشتری را جلب می‌کند

بزرگ‌ترین راهکار افزایش فروش این است که شما توجه و اعتماد مشتری را جلب کنید. شاید فروختن هندوانه به شرط چاقو همیشه به سود شما نباشد، اما به مرور زمان این دیدگاه را در خریدار به وجود می‌آورید که شما به محصول خود اعتماد دارید و مشتری هم به شما اعتماد می‌کند. بنابراین زمانی که شما در محصول یا در خدمات خود مزیت رقابتی ایجاد می‌کنید، یعنی به خواسته مشتری خود اهمیت می‌دهید و این به جلب اعتماد آنها کمک می‌کند.

سرعت انتخاب و خرید را بالا می‌برد

دلایل مختلفی برای ایجاد فروشگاه‌های الکترونیکی وجود دارد که در اینجا موضوع بحث ما نیست. اما یکی از بهترین لطف‌هایی که فروش الکترونیکی به ما کرده این است که می‌توانیم خرید خود را خیلی با سرعت بالا انجام دهید. حالا فرض بگیرید که شما چند ویژگی برجسته و خاص در محصول خود به وجود آورده‌اید که شما را نسبت به رقبا برتر کرده است. بنابراین وقتی که مشتری گزینه‌های مختلف را در کنار هم قرار می‌دهند و آنها را با هم مقایسه می‌کنند، از این مزایا به عنوان اصلی‌ترین دلایل خود کمک می‌گیرد و این روند فروش شما یا روند خرید خریداران را سرعت می‌بخشد.

دلایلی که یک کسب و کار باید به دنبال مزایای رقابتی باشد

حالا از بحث پیدا کردن سرمایه گذار و گرفتن وام چشم‌پوشی کنیم (اگرچه خیلی سخته!)، و ببینیم که یک کسب و کار چرا باید به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای خود باشد؟ دلایل مختلفی برای خاص و متفاوت بودن وجود دارد اما در حوزه کسب و کار چند دلیل زیر مهم هستند:

با وجود مزیت رقابتی چیزی هستید که بقیه نیستند!

فروختن ارزان محصول! واردات محصول از یک برند خاص! فروش محصول به صورت نسیه و موارد مشابه آنها در زمره مزایای رقابتی قرار نمی‌گیرند. مزیت رقابتی یعنی شما چیزی دارید که بقیه از آن محروم هستند. مثلاً ممکن است شما یک اپلیکیشن طراحی کرده باشید که در طراحی آن خلاقیت نقش مهمی داشته و سایر افراد امکان برخورداری از آن را نداشته باشند. مزایای رقابتی به شکلی هستند که دسترسی به آنها برای رقبا بسیار سخت و هزینه بر است. پس شما متمایز می‌مانید!

دلایلی که یک کسب و کار باید به دنبال مزایای رقابتی باشد

کار آسان‌تری برای تبلیغات دارید!

حتماً در طول روز خیلی پیام بازرگانی تلویزیون می‌بینید. مثلاً می‌بینید که یک کنسرو لوبیا را چنان با آب و تاب معرفی می‌کند که انگار در آن از اورانیوم غنی شده استفاده شده است. اما لوبیا همان لوبیاست و هیچ برتری نسبت به گزینه‌های دیگر ندارد. حالا آن تولید کننده یک کنسرو لوبیا ممکن است به آن یک ویژگی خاص اضافه کرده باشد. این ویژگی خاص بهانه خوبی برای تیم‌های بازاریابی است تا از این طریق محصول خود را متفاوت‌تر نشان دهند. نمی‌دانم فلافل های جنوب امتحان کرده‌اید یا خیر. اما نحوه درست کردن و ترکیب کردن مواد اولیه برای آنها تبدیل به یک مزیت رقابتی بزرگ شده که ما در بهترین نقاط تهران هم نمی‌توانیم از آنها پیدا کنیم.

مشتریان را شیفته و گیج می‌کنید!

فلسفه راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه بزرگ این است که قدرت تصمیم گیری از مشتری کم شود و به راحتی در تله‌های بازاریابی گیر کند. در این صورت مشتری دقیقاً نمی‌داند که به دنبال چه چیزی می‌گردد و به همین دلیل خواسته‌های او در حوزه‌های مختلف بالا می‌رود. شما وقتی که یک محصول با کیفیت با یک ویژگی خاص به بازار عرضه می‌کنید، یعنی بهانه کافی در اختیار مشتری قرار می‌دهید تا محصول شما را انتخاب کند. بنابراین بدون اینکه تصمیم درستی بگیرد، می‌داند که این محصول با نیاز او همخوانی دارند و این مزیت رقابتی به فروش شما کمک می‌کند.

انعطاف پذیری بالایی در فروش دارید!

وجود مزیت رقابتی یعنی برتری نسبت به رقبا. یعنی شما شرایط رقبا را دارید و یک امتیاز برتر هم نسبت به آنها دارید. پس خیلی راحت می‌توانید از روش‌های بازاریابی و تبلیغات آنها کمک بگیرید و در عوض یک روش خاص هم برای فروش محصول خود داشته باشید. به همین راحتی انعطاف پذیری بالایی در برنامه‌های فروش خود ایجاد می‌کنید و شانس موفقیت خود را بالا می‌برید.

نقش مزیت رقابتی در تبدیل یک ایده به پول

ایده پردازی یعنی خلق یک ایده و پرورش آن تا رسیدن به پول و درآمد. بیشتر افراد می‌توانند ایده‌های مختلفی در حوزه‌های خود داشته باشند، اما به دلیل ناآگاهی از مسیر، در گام‌های ابتدایی شکست می‌خورند. بعضی مواقع شما در تخت خواب یا در خلوت خود به یک ایده می‌رسید که هیچ زمینه‌ای برای آن نداشتید. خلاصه بعد از کلی خیالپردازی آن را به یک محصول یا خدمات تبدیل می‌کنید و راه‌های فروش آن را هم پیدا می‌کنید.

حالا به سراغ اینترنت می‌روید! در اینترنت متوجه می‌شوید که این ایده چندین و چندبار ایجاد شده و در حال حاضر در فروش محصول است. عکس العمل چیست؟ ایده را ول کنیم و به دنبال جایگزین بگردیم یا ایده را پرورش دهیم و متفاوت‌تر از قبل اجرا کنیم؟

بدون تعارف! راهکار اول یعنی شکست و شکست همیشه سرخوردگی به دنبال دارد. اما راهکار دوم منطقی‌تر است و شما حداقل می دانید که برای تبدیل کردن این ایده به پول زحمت کشیده‌اید. اینجاست که شما باید به سراغ مزیت رقابتی بگردید. پیدا کردن یک ویژگی منحصر به فرد و خاص که خودتان در ایده ایجاد کرده‌اید و دیگران هنوز به آن نرسیده‌اند.

  • ایده خودتان را روی برگه بنویسید
  • مزایا و معایب آن را بنویسید
  • شرایط موجود و فعلی را بنویسید
  • قابلیت‌ها و توانایی رقبا را بنویسید
  • ضعف رقبا را در حوزه‌های مختلف مشخص کنید
  • در انتها بنویسید که «حالا چه کار کنم»

به اندازه کافی بر روی این سؤال فکر کنید و از منابع مختلف به دنبال پاسخ بگردید تا بتوانید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید. اگر در ایجاد این مزیت موفق عمل کنید، مطمئن باشید که ایده شما به پول تبدیل خواهد شد.

هدف ما در گروه ایده پردازان این است که شما را در مسیر تبدیل ایده به پول و کسب و کار کمک کنیم. اما اصلی‌ترین و مهمترین گام هر موضوع را باید خودتان بردارید و به موقع در مورد آن تصمیم گیری کنید. این شما هستید که باید مزیت رقابتی کسب و کار و ایده خود را بشناسید و آن را نسبت به رقبا برجسته‌تر کنید. اگر هم ایده‌ای دارید یا پیشنهاد خاصی دارید در بخش نظرات همین مطلب بنویسید یا با ما در تماس باشید.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

2 پاسخ به “مزیت رقابتی – چرا یک کسب و کار نیاز به مزیت رقابتی دارد؟”

  1. 09153825431 گفت:

    ممنون از وبینار خیلی عالی بود .مطالب سایت هم خیلی مفید بود .ممنون از همگی .مخصوصا دکتر معظمی بزرگوار

  2. 09153825431 گفت:

    من سمینار قبلی هم شرکت کرده بودم ولی لینک دانلود برام ارسال نشد .چون همون زمان اینترنت کل کشور قطع شده بود .میشه برام بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *