هر مدیر خوبی میتواند یک مدیر آنلاین خوب نیز باشد. البته برای تبدیل شدن به یک مدیر آنلاین موفق شرایط و ویژگیهایی لازم است که در زیر به چند مورد از بهترین این شرایط اشاره میشود:
سرعت
در جهان امروز، سریع بودن بسیار مهمتر از بزرگ بودن شده است. کوتاه شدن دوره عمر محصولات و خدمات، رشد سریع بازارها، تغییرات فزاینده تکنولوژی، تغییرات روز افزون انتظارات و سلیقه مشتریان و مصرف کنندگان و … منجر به کوتاه شدن تاریخ مصرف تصمیمات مدیران شده است. برای افزایش سرعت تصمیمگیری، لازم است از تکنولوژی مبتنی بر اینترنت کمک بگیرید.
کارکنان خوب
منابع انسانی مهمترین ورودیهای سازمان هستند. سازمانهای امروزی به نیروهای کمتر اما با کیفیتتر نیازمندند. کارکنانی با استعداد، مهارتها و نگرشهای تازه در خصوص کار در خانه نیاز مدیران امروز است. لازم است شرکتها در روشهای استخدام و گزینش خود برای جذب کارکنان دانشی، تجدید نظر نمایند. همچنین باید روشهای ارزیابی عملکرد نیز مورد بازنگری قرار گیرد.
صداقت
در کسب و کار الکترونیکی به شرکاء تأمینکنندگان و حتی مشتریان اجازه داده میشود به برخی از اطلاعات و پایگاههای اطلاعاتی آنلاین شرکت دسترسی یابند. این امر مستلزم اعتماد و اطمینان است. صداقت، اساس موفقیت و استراتژی کلیدی جذب مشتری است.
مهارتهای همکاری
اینترنت فرصتهای جدیدی را برای همکاری در اختیار تیمها و شرکتها قرار میدهد. همکاری با مشتریان، تأمینکنندگان و عرضهکنندگان مواد اولیه، شرکاء و رقبای تجاری علیرغم بُعد مکان و زمان از طریق اینترنت امکانپذیر میشود. یک مدیر الکترونیکی باید با مزایای همکاری و مشارکت آشنا بوده و با استفاده از برونسپاری، ارزش افزوده محصولات و خدمات خود را افزایش دهد.
نظم و انضباط
اینترنت چیزی جز فرآیندها، پروتکلها و برنامههای استاندارد منظم نیست. شرکتها باید وبسایت خود را به گونهای طراحی کنند که موجب سردرگمی و گیجی مشتریان نشود. مدیر آنلاین نیز باید کلیه مراحل ارتباط با مشتری را براساس اصول منظمی سازماندهی کند تا حداکثر بهرهوری کسب شود.
در مطلب بعدی به سایر شرایط لازم برای مدیریت کسب و کارهای آنلاین اشاره خواهیم کرد.
امیدوارم همه مدیران عزیزمان مدیران آنلاین خیلی خوبی شوند و فروش خوبی در کسب و کارشان داشته باشند