قدرت زمان : عضویت در انجمن های تخصصی
در انجمن هایی عضو شوید که می توانید با شرکت در آنها با سایر افرادی که در حوزه مورد علاقه تان فعالیت می کنند ملاقات کنید. به سازمان یا انجمنی که به کسب و کار شما ارتباط دارد یا شاخص ترین متخصص ها در آن عضو هستند بپیوندید. مثلا به اتاق بازرگانی بپیوندید و در جلسه هایی که مرتب برگزار می کنند شرکت کنید. به گروه های کاری که افراد مهم حوزه مورد علاقه تان یا کسانی را که در حوزه های مشابه کار می کنند بپیوندید. در هر نشستی که ممکن است شرکت کنید.
به قول وودی آلن هشتاد درصد موفقیت تنها به حضور و دیده شدن بستگی دارد. گروه های صنفی برای خود یاری تشکیل می شوند. هر کس که در این انجمن ها عضو است به دنبال راه ها و فرصت هایی برای اصلاح کسب و کار و دستاوردهایش است. آنها به این علت به انجمن های صنفی می پیوندند که می دانند بهترین راه کمک به خودشان کمک کردن به دیگران است. در هر جلسه ای که در انجمن صنفی تان شرکت می کنید با کسانی آشنا می شوید که قادرند به شما کمک کنند. با سخنرانی های متعدد برای صدها نشست در انجمن های حرفه ای و کاری تجربه چندین ساله شخصی خودم این است که بهترین افراد در هر حوزه ای به این گروه ها تعلق دارند و منظم در جلسات آنها شرکت می کنند.
حضوری فعال در این انجمن ها داشته باشید
وقتی به یک انجمن می پیوندید در برابر وسوسه حضور صرف در جلسات مقاومت کنید. در عوض تصمیم بگیرید به نوعی خودتان را در آن درگیر کنید. پیشنهاد کمک بدهید، در یکی از کمیته های آن خدمت کنید. داوطلبانه یکی از کارهایی را که باید انجام شود به عهده بگیرید. تاکید می کنم که اکثر افراد مهم و قابل احترام در هر انجمن صنفی کسانی هستند که مرتب در فعالیت ها مشارکت می کنند و در موفقیت آن انجمن سهم دارند. حتما سعی کنید یکی از آنها باشید.
تقریبا تمام موفقیت هایی که در زندگی کسب می کنید توسط افرادی تعیین می شود که می شناسید یا آنها شما را می شناسند. وقتی برای خدمت در یکی از کمیته های انجمن صنفی تان داوطلب می شوید این فرصت را پیدا می کنید که بهترین افراد حوزه کاری تان را ملاقات و با آنها کار کنید. با گذشت زمان اشتیاق تان برای تلاش و صرف وقت این امکان را فراهم می کند که یک شبکه ارتباطی تشکیل و روز به روز آن را گسترش بدهید تا اینکه بتوانید برای رسیدن به اهداف کاری و شخصی تان از افراد شبکه کمک بخواهید. پند حکیمانه ای وجود دارد که می گوید: «هر چه بیشتر بدون چشمداشت به دیگران کمک کنی، از منابعی که انتظارش را نداری کمک های بیشتری به تو خواهد رسید».
با برجسته ترین افراد حوزه کاریتان ارتباط تنگاتنگ ایجاد کنید
عادت کنید مرتب با کسانی که در حوزه کاری تان هستند ارتباط تنگاتنگ داشته باشید. به افرادی که می توانند به شما کمک کنند و در مقابل، شما هم می توانید به آنها کمک کنید آشنا شوید. موفق ترین افراد در هر صنف یا سازمانی کسانی هستند که هر روز و هر هفته یا ماه به ماه ارتباطات مرتب دارند. موفقیت شما در زندگی همیشه به کیفیت و کمیت آدم هایی بستگی دارد که شما را می شناسند، نظر مثبتی نسبت به شما دارند و طرفدارتان هستند. هرچه افراد بیشتری را بشناسید و افراد بیشتری شما را بشناسند بیشتر موفق خواهید بود. مردم طرفدار مراوده و معامله با کسانی هستند که روی آنها شناخت دارند.
قانون عکس العمل را فعال کنید
کلید ارتباطات تنگاتنگ و ایجاد طیف گسترده ارتباطی قانون عکس العمل نامیده می شود. این قانون می گوید که مردم همیشه به دنبال فرصتی برای جبران لطفی هستند که در حق شان شده است. بنابراین باید همیشه به دنبال راه هایی برای کمک یا لطف کردن به دیگران باشید که در آینده می توانند به شما کمک کنند. یکی از تحقیقاتی که روی موفق ترین مدیران انجام گرفته است نشان می دهد کسانی که به طور منظم ترفیع گرفته بیش از نیمی از وقت شان را صرف برقراری رابطه با کسانی در حوزه کاری تان یا خارج از آن کرده اند. آدم های بیشتری آنها را می شناختند و در نتیجه درهای بیشتری به روی آنها باز بوده است.
در دوره آموزش سخنرانی شرکت کنید
یکی از تصمیم های مهم و مؤثر کاری که می توانید در تمام عمرتان بگیرید شرکت در یک دوره آموزش مهارت های سخنرانی است. مثلا می توانید یک دوره آموزش سخنرانی در موسسه دیل کارنگی بگذرانید یا این که در کلاس های شهر محل سکونتتان ثبت نام کنید. هر هفته در کلاس ها شرکت کنید و راهنمایی های مربی های تان را در مورد نحوه سخنرانی ایستاده در مقابل جمع دنبال کنید. اگر یاد بگیرید که چطور یک سخنرانی را آماده و آن را اجرا کنید، ترسی که از صحبت کردن در مقابل جمع دارید از بین می رود. وقتی نحوه ارائه یک سخنرانی را یاد می گیرید طبق قانون جذب به سوی فرصت هایی برای صحبت در مقابل یک جمع کوچک جذب خواهید شد و به دنبال آن کم کم علاقه مند خواهید شد که در مقابل جمع های بزرگ تر هم صحبت کنید.
اگر با پیدا کردن اطلاعات لازم خودتان را برای سخنرانی آماده کنید، دانش تان را در زمینه مورد علاقه تان افزایش دهید و به دنبال ابراز وجود شفاف و مؤثر در مقابل جمع هم باشید خواهید توانست توجه کسانی را که می توانند به شما یاری برسانند به خودتان جلب کنید. یکی از مهارت های قابل ستایش در دنیای کار توانایی ایستاده سخن گفتن در مقابل جمع است. با پرورش این مهارت در های جدیدی به رویتان باز خواهد شد. شهامت و اعتماد به نفس پیدا می کنید و عزت نفس تان افزایش پیدا می کند. به دنبال آن فرصت هایی به دست می آورید که از مهارت های در حال رشد تان در سطوح بالاتر و بالا تر استفاده کنید.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید