قدرت زمان : داشتن برنامه ریزی مجدد
برای تعیین بهتر اولویت های کارهای شخصی تان فرایند برنامه ریزی مجدد بسیار مؤثر است. تمرکز اصلی برنامه ریزی مجدد روی ساده کردن است. باید پیوسته به دنبال راهکارهای ساده کردن فرایند انجام کارها باشید. در برنامه ریزی مجدد کارهایتان همیشه باید به دنبال راه هایی باشید که تا می توانید آن ها را به تعویق بیندازید، به دیگران واگذار کنید، تعداد آن ها را کم کنید، به اشخاص یا شرکت های خارج از سازمان تان بسپارید یا حذف شان کنید.
در واگذاری باید به دنبال کسی باشید که می تواند آن کار را به خوبی شما، ولی با نرخی کمتر از دستمزد شما، انجام دهد. در مورد به تعویق انداختن کارها راه هایی پیدا کنید که انجام بخشی از کار را که ضرورت فوری ندارد به وقت دیگری موکول کنید. در مورد کم کردن میزان کار راه هایی پیدا کنید که میزان کار و پیچیدگی آن را کم کند. در استفاده از سازمان های دیگر روش هایی پیدا کنید که انجام کارها را به افراد یا سازمان هایی واگذار کنید که در انجام کار مورد نظر تخصص دارند و تمام یا قسمتی از کار را به آنها واگذار کنید.
در مورد حذف بعضی از کارها، راه هایی پیدا کنید که کارهایی را به کلی حذف کنید، بخصوص اگر در موقعیت فعلی دیگر مهم نیستند. تصمیم گیری در مورد جستجوی مداوم برای پیدا کردن فرصت هایی جهت واگذاری و سپردن کارها به سایر سازمان ها موجب خواهد شد وقتتان را برای انجام کارهایی که فقط از دست شما ساخته است آزاد کنید. برای تعیین اولویت ها و پرداختن به کارهایی که اولویت بالایی دارند این امر بسیار حیاتی است.
تعیین اولویت های شخصی
هدف اصلی شما در کارتان و کلید عزت نفس و افتخار این است که کارآیی فردی و جمعی تان را افزایش دهید. هر اندازه کارآیی، بهره وری و قدرت تولید شما بیشتر باشد احساس بهتری دارید و موفق تر خواهید بود. تمرکز محوری قدرت زمان روی همین است. برای تعیین اولویت های شخصی مدام این پرسش ها را با خودتان مطرح کنید:
توانایی ها و قابلیت های منحصر به فرد من کدامند؟
استعدادهای ذاتی من کدامند؟
چه کاری است که من بهتر می توانم انجام دهم؟
در گذشته چه کاری را خوب انجام داده ام؟ تا به حال چه مهارت ها، توانایی ها و دستاوردهایی بیشترین موفقیت ها را برای من به همراه داشته اند؟
چه کارهایی هستند که من خوب و سریع انجام می دهم ولی از نظر دیگران مشکل است؟
در صورتی که مهارت ها و دانشم را افزایش دهم در چه زمینه هایی می توانم برجسته شوم؟
واقعا به انجام چه کاری علاقه دارم؟
اکثر دستاوردهای شما ناشی از توانایی عملکرد خوب در چند حوزه محدود است. یکی از ویژگی های رهبر این است که تنها پست و شغل و مسئولیتی را می پذیرد که می داند به عالی ترین وجه توانایی انجام آن را دارد. رهبران از انجام کارهایی که مورد علاقه شان نیست یا اینکه به خوبی از عهده آنها بر نمی آیند خودداری می کنند.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید