میخواهید بدانید سئو چیست و چگونه در کسب و کارهای کوچک کار میکند؟ ما در اینجا بهصورت ساده و روان، سئو و نحوهی استفاده از آن را توضیح میدهیم. یکی از بزرگترین سؤالاتی که صاحبان کسب و کارهای جدید برای راهاندازی وبسایت خود میپرسند این است که سئو در کسب و کارهای کوچک چیست و چگونه کار میکند. برای کسب و کارهایی که وبسایت خود را تازه راهاندازی کردهاند و یا آن را دوباره طراحی کردهاند، بهینهسازی موتور جستجو یا سئو برایشان کمی ترسناک است. امّا واقعاً لزومی ندارد اینطور باشد.
حتی اگر یک متخصص سئو برای انجام کارهای سایت خود ندارید، خودتان میتوانید گامهای مثبتی در جهت بهبود بهینهسازی موتور جستجو بردارید. فقط کافی است دانش اندکی دربارهی سئو داشته باشید.
در زیر اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی پیرامون سئو در کسب و کارهای کوچک وجود دارد که میتواند تأثیر فوقالعادهای در فروش محصولات و خدمات شما داشته باشد.
سئو در کسب و کارهای کوچک چگونه کار میکند؟
سئو (SEO) مخفف بهینهسازی موتور جستجو است؛ که فرآیند بهینهسازی و افزایش ترافیک ورودی از سمت موتورهای جستجو، برای وبسایتتان را انجام میدهد.
بهعبارتدیگر، سئو شامل ایجاد تغییراتی خاص در طراحی وبسایت و محتوای تولیدی شما است که سایت را برای موتور جستجو جذابتر میسازد. این کار با امید اینکه موتور جستجو، وبسایت شما را در رتبهی بالاتری قرار دهد، انجام میشود.
اگرچه بهینهسازی سئو در کسب و کارهای کوچک با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها میتواند بسیار پیچیده و دشوار باشد، امّا انجام فرآیندهای ابتدایی اینگونه نیست و بهراحتی قابل درک است.
موتورهای جستجو میخواهند بهترین خدمات را برای کاربران خود فراهم کنند. به معنی اینکه نتایج موتور جستجو تنها بر اساس کیفیت بالای محتوا نیست بلکه مربوط به آن چیزی است که جستجوگر به دنبال آن است. برای انجام این کار، موتورهای جستجو محتوای قرار گرفته در وبسایت را بهدقت بررسی میکنند. این امر به آنها کمک میکند نتایج مرتبطتری را برای کسانی که به دنبال موضوعات خاص یا کلمات کلیدی میگردند ارائه دهند.
بهطور مشابه، موتورهای جستجو سایتها را بر اساس راحتی دسترسی به مطالب و یکپارچه و منظم بودن سایت بررسی میکنند و در صورت رعایت تمامی آنها سایت موردنظر در رتبهی بالاتری قرار میگیرد.
سئو در کسب و کارهای کوچک بسیار مهم است. بهخاطر اینکه جذب مشتری بیشتر اولین گام برای رشد یک کسب و کار است و این مهم، از طریق تمرکز بر بهینهسازی موتورهای جستجو تحقق پیدا میکند.
عوامل مؤثر بر سئو
حالا که میدانید سئو و نحوه کار آن چیست، بیایید نگاهی به برخی از عواملی که میتوانند بر رتبهبندی بهینهسازی موتور جستجو تأثیر بگذارند، بیندازیم. گوگل، غول موتور جستجو، هرگز الگوریتم دقیقی که از آنها برای رتبهبندی سایت استفاده میکنند را منتشر نخواهد کرد.
بااینحال، ما درک خوبی از برخی عوامل مؤثر بر رتبهبندی نتایج موتور جستجو داریم. این عوامل عبارتاند از فاکتورهای داخل صفحه و خارج از صفحه که در زیر در مورد آنها بحث خواهیم کرد.
فاکتورهای مؤثر بر سئو در کسب و کارهای کوچک
۱ ـ بازاریابی محتوا
قبل از اینکه به برخی از فاکتورهای سئو در داخل و خارج از صفحه اشاره کنیم، بیایید در مورد محتوا صحبت کنیم. محتوای با کیفیت در رتبهبندی موتورهای جستجو و افزایش بازدید از سایت مؤثر است. هرچه کیفیت و محتوای تولید شده مرتبط با کلمات کلیدی جستجو شده باشند احتمال حضور سایت شما در صفحهی اول نتیجهی جستجو بالاتر است.
قرار گرفتن در صفحهی اول جستجو آرزوی بسیاری از صاحبان کسب و کار است؛ زیرا این باعث میشود بازدید از وبسایت افزایش یافته و مخاطبین زمانی را در وبسایت شما بگذرانند که موجب فروش بیشتر محصولات و خدمات ارائه شده میشود.
در زیر چند نوع محتوا که میتواند باعث بهبود در نتیجهی موتورهای جستجو شود آورده شده است:
- ایجاد وبلاگ و انتشار مقالات
- تولید محتوا در رسانههای اجتماعی
- کتابهای الکترونیکی
- ارائهی آموزشهای مرتبط
- نوارهای صوتی و تصویری
در هنگام تولید محتوا باید متن نوشته شده با کلمات کلیدی انتخاب شده کاملاً بهینهسازی شده باشد و به میزان مشخصی از کلمهی کلیدی در متن استفاده شده باشد. نکتهی دیگری که دربارهی تولید محتوا وجود دارد این است که پستهای منتشر شده باید بهروز و جدید باشند تا موتورهای جستجو به آنها توجه بیشتری داشته باشند.
برای شروع بهتر است وبلاگی را در کنار سایت خود طراحی کنید و به تولید محتوای با کیفیت و انتشار آن بپردازید. همچنین فعالیت پیوستهای در رسانههای اجتماعی داشته باشید تا دنبالکنندگانی را جذب کنید. این باعث میشود طرفداران و مشتریان وفاداری پیدا کنید.
۲ ـ سئو داخل صفحه
عوامل سئو داخل صفحه همان عناصری هستند که در داخل وبسایت شما اتفاق میافتد. اینها چیزهایی هستند که شما کنترل کاملی بر روی آنها دارید. به این معنی که میتوانید این عوامل را در طول زمان بهبود دهید. این یکی از کارهایی است که باعث ارتقاء سئو در کسب و کارهای کوچک میشود. همچنین این فرایند عمیقتر از بازاریابی محتوا بوده و به برنامهی HTML سایت مرتبط میشود.
در اینجا چند مورد از عوامل سئو داخل صفحه برای بهبود سئو در کسب و کارهای کوچک آورده شده است:
- برچسب عنوان: استفاده از برچسب عنوان روی هر صفحه به موتورهای جستجو دربارهی موضوع خاصی که در آن صفحه بحث شده است میگوید. این عنوان باید از ۷۰ کاراکتر یا کمتر تشکیل شده باشد که در داخل آن از کلمهی کلیدی و نام کسب و کارتان استفاده شده باشد.
- زیر عنوان: با بهکارگیری زیر عنوان در متون نوشته شده علاوه بر راحتی مطالعه برای خوانندگان کمک بسیار زیادی به ارتقاء سئو در کسب و کارهای کوچک میکند. استفاده از زیر عنوانها به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر و بیشتر در مورد محتوای نوشته شده اطلاعات بهدست آورند.
- لینکهای داخلی: ایجاد لینکهای داخلی، یا استفاده از هایپرلینکها باعث میشود موتورهای جستجو دسترسی راحتتری به دیگر محتوای تولیدی شما داشته باشند. بهعنوانمثال، اگر در حال نوشتن یک پست دربارهی یک محصول و یا خدمات خود هستید میتوانید لینک وبلاگ خود را که بهصورت کامل موضوعی مرتبط با آن محصول را دارد پیوند دهید.
- نام تصویر: اگر از تصاویر در وبسایت و یا وبلاگ خود استفاده میکنید بهتر است برای بهبود سئو در کسب و کارهای کوچک از کلمات کلیدی تعیین شده و یا عبارتهای مرتبط با تجارت خود برچسبگذاری کنید. این کار به موتورهای جستجو این امکان را میدهد که در صورت جستجوی کلمهی کلیدی توسط کاربران در قسمت تصاویر، تصویر برچسبگذاری شدهی شما در اولویت نمایش قرار بگیرد.
۳- سئو خارج صفحه
برای بهبود سئو در کسب و کارهای کوچک شما میتوانید بر روی عوامل داخل صفحه کنترل مستقیم و بر روی عوامل خارج از صفحه کنترل غیرمستقیم داشته باشید. راههایی وجود دارد که میتوانید شانس خود را برای ارتقاء رتبهی وبسایت با استفاده از فاکتورهای خارج از صفحه امتحان کنید.
در اینجا چند مورد از عوامل سئو خارج از صفحه که میتواند باعث بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو شود آورده شده است:
- اعتماد: فاکتور اعتماد به یک عامل بسیار مهم در رتبهبندی گوگل تبدیل شده است. بهاینترتیب گوگل مشخص میکند که آیا شما یک سایت قانونی دارید که بازدیدکنندگان بتوانند به آن اعتماد کنند. یکی از بهترین روشها برای بهبود اعتماد استفاده از لینکهای بازگشتی معتبر است.
- اجتماعی: یکی از مهمترین فاکتورهای سئو خارج از صفحه ارسال سیگنالهای اجتماعی مانند لایک و اشتراکگذاری است. این باعث میشود که گوگل سایت شما را یک سایت محبوب و مورد اعتماد در نظر بگیرد؛ بنابراین با تولید محتوای با کیفیت و خاص میتوانید لایک و اشتراکگذاریهای زیادی بهدست آورید.
اگرچه دسترسی مستقیمی بر آنچه خارج از سایت شما اتفاق میافتد ندارید ولی میتوانید بهسادگی با ایجاد محتوای با کیفیت و ارزشمند شانس خود برای بهبود سئو را افزایش دهید.
هرچه محتوای تولیدی جذابتر و جالبتر باشد احتمال اینکه توسط دیگران به اشتراکگذاشته شود بیشتر است. در نتیجه هر چه افراد بیشتری به محتوای شما اعتماد کنند موتورهای جستجو هم اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت.
بهینهسازی محتوا
زمانی که از کلمهی کلیدی مناسب برای تولید محتوا استفاده میکنید باید دقت داشته باشید که استفادهی بیش از اندازهی یک عبارت یا یک کلمه با هدف بهبود سئو در کسب و کارهای کوچک نتیجهی برعکس خواهد داشت. در بسیاری از موتورهای جستجو و موتور جستجوی گوگل در صورت تلاش برای استفادهی بیش از اندازهی کلمهی کلیدی وبسایت شما جریمه خواهد شد.
شما باید در هر قسمت یک یا دو بار از کلمهی کلیدی استفاده کنید. این به شما کمک میکند که محتوای تولیدی خاص و مرتبط باشد. استفادهی بیش از اندازه از کلمهی کلیدی علاوه بر تأثیرات منفی در بهینهسازی موتور جستجو باعث غیرمتمرکز شدن محتوا میشود.
درحالیکه محتوای سایت نقش حیاتی در رتبهبندی موتور جستجو ایفا میکند، مهم است که معماری سایت خود را با دقت طراحی کنید. وبسایت شما باید به نحوی طراحی شود که موتورهای جستجو به آسانی بتوانند در آن پیمایش کنند و اطلاعات موردنیاز را به دست آورند.
بااینحال، یک نگرانی دیگر دربارهی وبسایت شما وجود دارد و آن هم بهینه بودن با صفحهی گوشیهای همراه است. بسیاری از مشتریان شما با استفاده از گوشیهای هوشمند از محصولات و یا خدمات شما استفاده میکنند؛ بنابراین برای اینکه سئو در کسب و کارهای کوچک بهخوبی پیادهسازی شود باید مطمئن شوید کاربران با تلفنهای همراه قادر به دیدن و خواندن مطالب در وبسایت شما هستند.
یکی از مهمترین عوامل جهت رشد کسب و کارهای کوچک جذب مخاطب بیشتر است. اگر تجارت خود را تازه آغاز کردهاید و به دنبال مشتری بیشتر هستید باید به موضوع سئو در کسب و کارهای کوچک توجه ویژهای داشته باشید. شما با استفاده از تکنیکهای ساده سئو بر روی وبسایت خود قادر خواهید بود ترافیک بالایی را از سمت موتورهای جستجو بهطرف سایت خود هدایت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید