رقبا را به دقت مورد بررسی قرار دهید
اگر قرار است اخذ ترفیعی صورت بگیرد و رقابتی وجود دارد، می باید آنچه را که پرسیده می شود، به طور کامل بخوانید، بفهمید و به آنها پی ببرید. رزومه ی کاری خود را تنظیم کنید، از شیوه های مصاحبه و تقاضا نامه آگاهی داشته باشید تا کاملا تصویری از یک نامزد ایده آل داشته باشید.
باید بررسی کنید که رقابت بر سر چه چیز است. فرض کنید شغل مورد نظر “سرپرستی اداره ی کل فروش رایانه” است. شما می دانید که:
- دارای تجربه ی فروش هستید.
- تجربه ی علوم رایانه دارید.
- اما در سرپرستی کارمندان تجربه ی کمی دارید.
حال با فرض اینکه دو رقیب دارید، شرایط آنها را بررسی کنید:
- “تونی” دانش کاری خوبی از محصولات دارد، تجربه ی سرپرستی هم دارد، ولی درباره ی فروش چیزی نمی داند.
- “ساندرا” در قسمت فروش خوب است، تجربه ی عالی در سرپرستی دارد، اما اصلا از محصول اطلاعاتی ندارد.
نامزد ایده آل چه کسی است؟ البته کاملا وابسته به آن چیزی است که مدیر دنبالش باشد، یا آنچه تصور می کنند به دنبالش باشند. به طور مسلم این شغل به سه بخش نیاز دارد؛ فروش، علم محصول و وظایف سرپرستی.
شما دو شرط از سه مورد را دارا هستید؛ درست مانند دو نامزد دیگر. اما کدام یک برای مدیر مهم تر است. شما باید به دقت در این باره تحقیق کنید.
- شرح وظایف کاری را مطالعه کنید.
- با کسی که در حال حاضر مشغول انجام وظیفه در این پست است، رابطه ایجاد نمایید.
- درباره ی آنچه مدیر فکر می کند، تحقیق کنید.
چنانچه تاکید بر روی یکی از دو گزینه ای است که شما در آن توان بالا دارید، پس شما می توانید یکی از نامزدهای مناسب باشید. اکنون مسابقه ی دو نفره است. اگر گزینه ی سوم تاکید روی سرپرستی می باشد، یعنی موردی که شما در آن ضعف دارید؛ پس باید روی مهارت ها و تجارب خود متمرکز شوید.
در جلسه ی مصاحبه می باید با ارائه ی دلایل خوب برای کمی تجربه ی خود، در مورد محصول صحبت کنید و این که تا چه حد دانش کافی درباره ی آن الزامی است. درباره ی اهمیت فروش و اینکه تا چه حد اندازه ی میزان فروش می تواند بر پابرجایی و بقای شرکت اثر گذار باشد، صحبت کنید.
مسلم این است که اینجا فقط مثالی آوردیم. در دنیای واقعیت، کار بسیار پیچیده تر خواهد بود.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید