بازاریابی ایمیلی عبارت جدیدی برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک نیست. در حقیقت برخی از آنها بازاریابی ایمیلی را به حدی پذیرفتهاند که به یک استراتژی مهم برای رشد کسب و کار و جذب مشتری بیشتر تبدیل شده است. کوچک یا بزرگ بودن کسب و کار اهمیتی ندارد با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوانید به مهمترین اهداف از قبل تعیین شده دست پیدا کنید. این یک راه بسیار موفق برای داشتن ارتباط پیوسته با مشتریان است.
بازاریابی ایمیلی هدفمند ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. این یکی از دلایلی است که کسب و کارهای کوچک برای رشد کسب و کار خود از آن استفاده نمیکنند. امّا پس از پیادهسازی متوجه خواهند شد آنقدر هم پیچیده نبوده است. این در واقع یک قطعهی گم شده از پازل مربوط به توسعهی کسب و کارهای کوچک بوده است که با پیادهسازی آن میتوان به رشد چشمگیری دست پیدا کرد.
بیشتر کشورهای پیشرو در بازاریابی دیجیتال به این حقیقت دست یافتهاند که بازاریابی ایمیلی برای رشد کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ بسیار کارآمد است. با این حال، هنوز درصدی از صاحبان کسب و کارهای کوچک وجود دارند که بازاریابی ایمیلی را جدی نمیگیرند. این عمدتاً بهخاطر این تصور غلط است که بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهای بزرگ که مشتریهای زیادی دارند مفید است. امّا اگر عمیقتر به بازاریابی ایمیلی نگاه کنید و اینکه چطور باعث رشد کسب و کارهای کوچک شده است شگفتزده خواهید شد. برای رسیدن به رشد کسب و کار از طریق بازاریابی ایمیلی نیاز است که با اصول آن آشنا شوید یکی از مهمترین اصول در بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیلهای هدفمند است.
بازاریابی ایمیلی هدفمند چیست؟
به بیان ساده بازاریابی ایمیلی هدفمند، ارسال محتوای سفارشی شده برای بخش خاصی از مشتریان است. این کار با هدف گرفتن مناسبترین پاسخ از مشتریان انجام میشود. اگر بتوانید بهدرستی آنها را تقسیمبندی کنید و محتوای مورد نیازشان را ارسال کنید مطمئناً باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد. همچنین چهار تقسیمبندی رایج در زیر آورده شده است.
- جغرافیایی
- جنسیتی
- جایگاه اجتماعی
- منافع و اهداف
با تقسیمبندی مشتریان خود به گروههای خاص گام بزرگی در جهت رشد کسب و کار خود با استفاده از بازاریابی ایمیلی برداشتهاید. امّا اگر نتوانید این تقسیمبندی را بهخوبی انجام دهید، موفقیت قابل توجهی از این روش کسب نخواهید کرد. اگر یک محتوا را برای تمام دنبالکنندگان خود ارسال کنید بیشتر مخاطبین خود را از دست خواهید دارد. به خاطر اینکه آنها نیازهای مختلف و متفاوتی دارند و ارسال ایمیلهایی که برای آنها جذاب نیست نظرشان را نسبت به تجارت شما تغییر میدهد. بهعنوانمثال کالا و خدماتی که مخصوص زنان است نمیتواند برای بخش زیادی از مردان جذاب باشد. ارسال اینگونه ایمیلها نه تنها باعث رشد کسب و کار شما نمیشود بلکه ممکن است بسیاری از مخاطبین خود را از دست دهید.
چند مزیت واقعی برای بازاریابی ایمیلی هدفمند
بدون توجه به اینکه کسب و کار شما چقدر بزرگ است یا چه میزان فروش دارید، میتوانید برای رشد آن از بازاریابی ایمیلی هدفمند بهره ببرید. در حقیقت هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از این استراتژی ساده و مؤثر استفاده نکنید.
در اینجا، چند مزیت بازاریابی ایمیلی هدفمند برای رشد کسب و کار شما آورده شدهاست:
۱-ارتباط مؤثر
هر چقدر بتوانید ارتباط بهتری با مشتری خود داشته باشید، باعث میشود نسبت به کسب و کار شما اعتماد بیشتری داشته باشند. این ارتباط بهتر و مؤثرتر امکان فروش بیشتر محصولات و خدمات را به همراه دارد. یکی از دلایلی که بسیاری از شرکتهای کوچک موفق به کسب نتیجه در بازاریابی ایمیلی نمیشوند نداشتن ارتباط مؤثر و با کیفیت است. برای داشتن رشد کسب و کار و ارتباط مؤثر باید ایمیلهای ارسالی بهاندازهی کافی سفارشی شده باشند. وقتی در حال تولید محتوا برای بخش خواصی از مشتریهای خود هستید در موقعیت بسیار بهتری در جهت داشتن ارتباط نزدیکتر با آنها قرار دارید.
تولید محتوا با توجه به نیاز مشتری و پرهیز از ارسال محتوای بیارتباط با نیاز آنها باعث میشود نامتجاری شما را برای همیشه در ذهن داشته باشد و به تحسین کسب و کارتان بپردازند؛ بنابراین باید مشتریان را به گروههای خاصی تقسیم و ارسال ایمیل برای آنها را سفارشی کنید. بهعنوانمثال استفاده از نام مشتری یا درج اطلاعات خرید قبلی در محتوای ایمیل میتواند کارآمد باشد. این کار به آنها نشان میدهد که در لیست ایمیل خود برای آنها ارزش قائل شدهاید. مطمئن باشید که این ارتباط مؤثر باعث رشد کسب و کار و فروش بیشتر محصولات و یا خدمات شما خواهد شد.
۲-رشد کسب و کار
بازاریابی ایمیلی یکی از مؤثرترین ابزارها برای افزایش فروش و رسیدن به رشد کسب و کار است. اگر شما بهدقت برنامهی بازاریابی ایمیلی خود را طراحی و پیادهسازی کرده باشید، میتوان انتظار داشت، اکثر دریافت کنندگان ایمیل تبدیل به مشتری ثابت برای محصولات و خدمات شما شوند. امّا باید به این نکته توجه کنید که این یک فرآیند زمانبر بوده و برای رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده باید وقت زیادی را صرف آن کنید.
چندین راه برای کسب درآمد بالاتر از بازاریابی ایمیلی وجود دارد، مانند هدف قرار دادن یک گروه خاص از مشترکین مطابق با علاقهی آنها و ارسال پیشنهادهای ویژه بر اساس خریدهای قبلی که آنها انجام دادهاند.
۳-حفظ مشتری
ایجاد یک رابطهی قوی و دوستان با مشتریان تنها یک بخش از معادله است. بخش دیگر این است که اطمینان حاصل کنید آنها برای مدت طولانی در لیست دنبال کنندههای شما باقی میمانند. زمانی که بر روی حفظ مخاطبین خود تمرکز میکنید بهصورت خودکار تلاش میکنید محتوای تولیدی چشماندازِ روشنی از آیندهی تجارت شما را نشان دهد.
این باعث میشود مخاطبین با داشتن نگاهی امیدبخش به آیندهی تجارت شما با اعتماد بیشتری کسب و کارتان را دنبال کنند. با این کار توانستهاید موفقیت بالایی را در جهت رشد کسب و کارتان کسب کنید.
نتیجهگیری
داشتن رشد کسب و کار با استفاده از ارتباط پیوسته با مخاطبین برای بیشتر صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین راهها برای داشتن این ارتباط پیوسته ارسال ایمیل است. امّا اگر این ایمیلهای ارسالی هدفمند نباشند نمیتوانند باعث رشد قابل قبولی برای تجارت شما شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که مخاطبین را تقسیمبندی کنید و بازاریابی ایمیلی خود را هدفمند انجام دهید.
اگر در گذشته بازاریابی ایمیلی انجام دادهاید و در آن موفق نبودهاید و یا اصلاً از آن بهعنوان یکی از راههای رشد کسب و کار استفاده نکردهاید، اکنون با دانشی که از مطالعهی این مقاله کسب کردهاید بازاریابی ایمیلی را بهصورت هدفمند آغاز کنید. به یاد داشته باشید که برای داشتن رشد کسب و کار باید تمامی نکات یاد شده را به بهترین شکل پیادهسازی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید