احتمالاً اگر بخواهیم در مورد دلایل راه اندازی کسب و کار خانگی صحبت کنیم، میتوانیم یک کتاب قطور بنویسیم. حالا اگر در اینترنت روشهای پیادهسازی این کسب و کار را جستجو کنید، اکثر آنها چند مرحله کلی معرفی کردهاند که به نوعی کلیات کار هستند. این حقیقت تلخ وجود دارد که شما به عنوان یک راه انداز کسب و کار نسبت به تجربیات خیلی از افراد بی تفاوت هستید. در طرف مقابل، برخی هم ترجیح میدهند که تجربیات خود را به صورت واقعی در اختیار شما قرار ندهند.
راه اندازی کسب و کار خانگی تا حدود زیادی به تلاش خود شما و تجربه کردن مراحل مختلف آن بستگی دارد. اما در ادامه به شما خواهیم گفت که دقیقاً باید به چه سوالاتی پاسخ دهید تا بتوانید در این رقابت جای خود را پیدا کنید.
اهمیت راه اندازی کسب و کار خانگی و ویژگیهای آن
به نظر شما چرا تعداد بالایی از خانوادهها به فکر راه اندازی کسب و کار خانگی هستند؟ مسلماً دلایل مختلفی وجود دارد. دلایلی مثل:
- این کسب و کارها نیاز به سرمایه گذاری هنگفت و سنگین ندارند؛
- تقریباً همه افراد جامعه میتوانند در این حوزه فعالیت داشته باشند؛
- بازار آن محدود است و به راحتی میتوان برای آن مشتری پیدا کرد؛
- اعضای گروه همان اعضای خانواده شما هستند و به کسب و کار وفادار میمانند؛
- اصلیترین بخش کار بر مبنای استعداد و خلاقیت اعضای خانواده شکل میگیرد؛
- به راحتی توسعه پیدا میکند و پتانسیلهای آن به بالفعل میرسند.
در هر صورت! بهانههای زیادی وجود دارد، مثل بیکاری! مثل کمبود درآمد خانواده! مثل گذراندن اوقات فراغت! مثل برنامهریزی برای توسعه کسب و کار و موارد دیگر. حالا در ادامه با ما همراه باشید تا با مثال راه اندازی کارگاه زیورآلات با دستگاه CNC را پیش ببریم.
از کجا شروع کنیم؟
این اولین سوالی است که در جریان راه اندازی کسب و کار خانگی باید به آن پاسخ دهید. پیشنهاد ما پیدا کردن یک برگه سفید و یک خودکار آبی است. در یک فضای باز یا در یک اتاق تنها بنشینید و مشخص کنید که از کجا و چه زمانی باید شروع کنید. شاید بهترین زمان، همان لحظه نوشتن و بهترین مکان همان اتاق باشد. در هر صورت کسب و کارهای کوچک و خانگی در یک فضای محدود و پیاده سازی میشوند.
خیلی راه اندازی کسب و کار را عقب نیندازید، چون به احتمال زیاد موارد منفی زیادی روی آن تأثیر دارند. اما اگر توانایی راه اندازی کامل آن را ندارید، حداقل میتوانید وارد فاز مطالعاتی شوید و ببینید که قرار است:
- چه چیزی تولید شود و چه چیزی بفروشید؟
- قرار است در این مسیر چه کسانی به شما کمک کنند؟
- به چه ابزارهایی نیاز دارید و چه مهارتی باید یاد بگیرید؟
- سرمایه اولیه کسب و کار چقدر است و آیا نیاز به گرفتن وام دارید؟
به چه چیزهایی نیاز داریم؟
حالا بریم به سراغ بخش دوم. به چه ابزارهایی نیاز داریم؟ مثال ما کارگاه زیورآلات بود. پس باید یک دستگاه CNC کوچک یا رومیزی داشته باشیم، مقداری مواد اولیه مانند فلزات گرانبها مثل تیتانیوم یا نقره داشته باشیم، سنگهای تزیینی داشته باشیم و چند ابزار دیگر برای مونتاژ جواهرات هم داشته باشیم تا گام دوم راه اندازی کسب و کار خانگی را برداریم.
حالا شما ممکن است به فکر کارگاه تولید سبزی خشک باشید، ممکن است به فکر تولید آب میوه طبیعی باشید، ممکن است بخواهید کارگاه تولید رب خانگی ایجاد کنید. مسلماً این ظرفیت را در خود دیدهاید که میتوانید این کار را انجام دهید. مثلاً برای تولید رب خانگی شما نیاز به یک دیگ بزرگ، یک اجاق گاز بزرگ، چند ابزار برای آماده کردن رب و در نهایت بستههای مخصوص برای بسته بندی آنها نیاز دارید. در این مرحله نیازی نیست که خیلی کار را پیچیده کنید، مهم شروع کار است که به خودتان ثابت کنید که برای راه اندازی کسب و کار خانگی آماده هستید.
علم؟ مهارت؟ استعداد؟ خلاقیت؟
به نظرم این مورد را میتوانیم مهمترین مورد معرفی کنیم. شما باید تصمیم بگیرید که از کدام ابزار به عنوان منشاء اصلی ایده پردازی استفاده میکنید. اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهم:
- وقتی از علم استفاده میکنید، یعنی یک دوره آموزشی خاص مرتبط با کسب و کار را گذراندهاید
- وقتی از مهارت استفاده میکنید، یعنی شما به شکل واقعی با تولید یک محصول یا خلق یک ایده سروکار داشته باشید
- وقتی از استعداد استفاده میکنید، یعنی در گذر زمان به شما ثابت شده که توانایی انجام چنین کاری را دارید
- وقتی از خلاقیت استفاده میکنید، یعنی این توانایی را در خود دیدهاید که میتوانید یک محصول متفاوت تولید کنید.
حالا تفاوت این چهار مورد در چیست؟
- انجام دادن یک پروژه علمی ملزم به حرکت در چارچوب همان بحث علمی است
- استفاده از مهارت یعنی به کارگیری آموزههای واقعی و تجربه کردن مراحل مختلف برای پیشرفت
- استفاده از استعداد یعنی آزمون و خطا کردن تا رسیدن به محصول نهایی
- کمک گرفتن از خلاقیت یعنی کپی کردن یک محصول و تغییر آن با توجه به ایده شخصی.
حالا در نهایت چیزی که مشخص است این است که برای پیشرفت کسب و کار شما به هر چهار مورد نیاز دارید. اگر چه ممکن است گام اول راه اندازی کسب و کار خانگی را با یک مورد بردارید، اما به مرور زمان باید آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا پیشرفت کنید.
چگونه تست کنیم؟
حالا فرض بگیریم که شما از مراحل قبلی عبور کردهاید و چند نمونه کار دارید. ممکن است در مورد نمونه کار و کیفیت آن نگران باشید و اطلاعات شما دقیق نباشد. در اینجا چند نمونه کار تولید کنید با ویژگیهای یکسان و شکل ظاهری مشابه. پیشنهاد ما ۱۰۰ عدد است. ۱۰۰ نفر از آشنایان و دوستان و افراد نزدیک به خود را پیدا کنید و از آنها بخواهید که محصول شما را استفاده کنند.
یک فرم نظرسنجی در اختیار آنها قرار دهید و با آنها بگویید که کاملاً بدون تعارف و بدون نوشتن نام خود به محصول شما نمره بدهند. در نهایت میتوانید این ۱۰۰ فرم نظرسنجی را با یکدیگر مقایسه کنید که مسلماً دیدگاه کامل و فوق العاده ای در اختیار شما قرار میدهد.
مثلاً اگر شما چند انگشتر با دستگاه CNC درست کردهاید، در مورد شکل ظاهری انگشتر، تنوع اندازه آن، کیفیت طراحی آن و دیگر موارد آن از افراد مرتبط خود بپرسید و کیفیت محصول را در نهایت بررسی کنید. توصیه میکنم که حتماً این مطلب مربوط به مزیت رقابتی را مطالعه کنید که در این مورد فوق العاده است.
چگونه بفروشیم؟
یکی از سختترین مراحل راه اندازی کسب و کار خانگی رساندن محصول به بازار و فروش آن است. مسلماً در همان مرحله اول که روی برگ نوشتهاید، تا حدودی در این مورد اطلاعاتی دارید. اما بعد از اینکه در مورد محصول تحقیق انجام دادید، چند نمونه کار دیگر تولید کنید و باز هم در اختیار آشنایان و نزدیکان خود قرار دهید. مثلاً اگر انگشتر عقیق تولید کردهاید، ببرید و به افراد نمازگزار در مسجد نشان دهید.
سعی کنید در این مرحله یک حلقه از مشتریان در اطراف خود داشته باشید که برای گام دوم به سراغ فاز تبلیغات بروید. فروش در کسب و کارهای کوچک و خانگی باید به صورت شبکهای باشد. یعنی اعضای خانواده شما باید از محصول استفاده کنند و آن را به دیگران پیشنهاد دهند. راه اندازی کسب و کار خانگی بدون داشتن فروش ناامیدتان میکند. پس حتماً از افراد دیگر کمک بگیرید، چون داشتن همکار در اینجا به شما کمک میکند.
چگونه رقابت کنیم؟
حالا دو مورد دیگر باقی مانده که در راه اندازی کسب و کار خانگی خود باید با آنها مواجه شوید. رقابت و مذاکره. مطمئن باشید که شما تنها کسی نیستید که به فکر استفاده از این روش هستند. شاید شما تصمیم به تولید رب خانگی گرفته باشید، اما همسایه شما در حال فروش رب خانگی باشد. پس چند گام هم عقب هستید. این نشان میدهد که کیفیت محصول و روند جلب توجه مشتری برای شما بسیار مهم است.
وارد شدن در رقابت با توجه به نوع کسب و کار شما ممکن است متفاوت باشد. اگر مسئله مزیت رقابتی را رعایت کرده باشید، مطمئناً شانس موفقیت شما بیشتر است. در غیر این صورت باید مذاکره کردن با مشتریان و معرفی محصول به آنها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
چگونه شناخته شویم؟
میتوانم با اطمینان صددرصدی را به شما بدهم که بعد از چند ماه آمار فروش قابل توجهی خواهید داشت. اما این اطمینان را هم دارم که خیلی زود بازار فروش شما اشباع میشود و فروش سابق را نخواهید داشت. اینجاست که باید به سراغ بازاریابی و تبلیغات بروید. در یک مطلب در مورد ویدیو مارکتینگ اهمیت آن در حوزه بازاریابی صحبت کردیم. اگر چه این مطلب ارتباط چندانی به راه اندازی کسب و کار خانگی ندارد، اما میتواند الگوی خوبی برای شما باشد.
راهکارهای زیادی برای معرفی محصول دارید. سعی کنید در گام اول روی همان فروش مویرگی یا شبکهای متمرکز شوید و با آشنایان خود شروع کنید. برای گامهای بعدی میتوانید به سراغ افراد محل و دوستان خود بروید و به همین ترتیب کسب و کار خود را رونق ببخشید. حتی میتوانید کارت مشخصی برای کار خود چاپ کنید و شماره تماس و آدرس خود را هم بگذارید.
همانطور که میبینید، راه اندازی کسب و کار خانگی و تبدیل یک ایده به پول خیلی سخت نیست، پشتکار میخواهد، حوصله میخواهد، استعداد میخواهد و البته نوآوری!
دیدگاهتان را بنویسید