برندسازی شخصی چیست؟
برندسازی شخصی زمانی سر زبانها افتاد که یکی از مجلات آمریکایی در سال ۱۹۹۷ مقالهای با عنوان «برندی به نام شما» را به قلم تام پیترز روی جلد آورد. خیلی زود، کتاب ملت فارغالبال از دنیل پینک و همچنین کتاب تاسیس شما و شرکا: مثل مدیرعامل شغل خودتان فکر کنید از ویلیام بریج و … وارد بازار شدند تا از این اندیشه حمایت کنند که خود شما مسیر شغلتان را تعیین کنید. متکیبهخود بودن به این معنی است که شما مسئول تعیین مسیر شغلتان و برداشت مردم از خودتان هستید. دیگر وقتش رسیده که برند شخصیتان را خودتان دست بگیرید.
خب، «برندسازی شخصی» دقیقاً یعنی چه؟ برندسازی شخصی شما شهرت و اعتبار شماست که شخصیت شما آن را تعیین میکند. برند شخصی شما میراثتان هم هست؛ این یعنی با ارتباط عاطفی و کارها و تخصصی که ایجاد میکنید، چه خاطرهای در ذهن دیگران برجا میگذارید. برند شخصی شما، خود واقعیتان را نشان میدهد.
چه خودتان خبر داشته باشید چه نه، شما برند شخصی دارید:
- فلانی دختر باهوشی است.
- فلانی پسر تنبل و بیعاری است.
- من همیشه میتوانم روی فلانی حساب کنم که کاری را شروع کرده، تمام کند.
برندسازی شخصی یعنی به کسی تبدیل شوید که هدف از خلقت شما بوده و به این صورت خود اصلیتان را بروز بدهید. برندسازی شخصی فقط حرفهای قلمبه سلمبه برای ایجاد حس خوب و خودیاری نیست؛ بلکه روندی راهبردی است که شما را به فردی فعال در تعیین مسیر زندگیتان تبدیل میکند. در برندسازی شخصی، پی میبرید که چطور برای کارتان و برای بازار هدفتان ارزش بیشتری ایجاد کنید. شما پی میبرید که چطور باید ارزش منحصربهفردتان را به دیگران نشان بدهید.
برند شخصی شما مثل فیلتری است که کمک میکند تصمیمهایی بگیرید که با کسی که هستید و حرفی که میخواهید بزنید هماهنگ باشد. برند شخصی تعیین میکند شما چه ویژگی بیهمتایی دارید و آن را به گوش کسانی میرساند که لازم است دربارهی شما بدانند.
داشتن برند شخصی خیلی عالی به نظر میرسد، ولی چطور باید این کار را کرد؟ اگر بهطور جدی بخواهید خودتان را برند کنید، نقشه راه خیلی روشنی لازم است تا شما را به این مقصد برساند. این سری مقالات شما را در این مسیر جلو میبرد.
در ادامه مقالات از سری مقالات کتاب برندسازی شخصی با ما همراه باشید …
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
دیدگاهتان را بنویسید