برندسازی شخصی: با نیروی چرایی زندگیتان حرکت کنید
دکتر سارا دیوید، بنیانگذار و مدیر موسسهی ملی توانمندسازی شغلی در ایالات متحده آمریکا هفت راهکار نام میبرد که خودش در مشاورههایش به مردم ارائه میدهد تا «چرایی»شان را کشف کنند، یعنی همان هدف و ماموریت زندگی. این گامها میتوانند کمک کنند تا نقاط قوت خودتان را پیدا کنید و استعدادهای بیهمتایتان را به شغلی رویایی و یک برندسازی شخصی رضایتبخش تبدیل کنید. اینها راهکارهای دکتر سارا دیوید از زبان خودش هستند:
- رهبرتان را پیدا کنید و قبیلهتان را بشناسید. پشتیبانی دیگران برای دستیابی به رشد کمکتان میکند تا با «چرایی» زندگیتان حرکت کنید. من به شدت توصیه میکنم به گروهی حمایتی از افراد همفکر خودتان بپیوندید. مشاور یا مربی هم میتواند شما را تشویق کند و پیش ببرد. ببینید از چه کسی میخواهید پیروی کنید و چه کسی را میخواهید رهبری کنید.
- به حرف دلتان گوش کنید. من در مشاوره بسیار دیدهام که افراد دنبال کردن رویاهایشان را عقب انداختهاند. مردم رویاهایشان را روی طاقچه گذاشتهاند. آنها کارهای دیگری دارند که شاید رضایتبخش نباشد ولی رایجتر است، پول بیشتری برایش میگیرند یا بهنظر دیگران کار خوبی است. هیچ اشکالی ندارد اگر راهی را انتخاب کنید که عملی باشد؛ ولی من فهمیدهام آدم همیشه دور خودش میچرخد و جایی در این مسیر، دوباره سراغ رویاهایش میآید. راهی پیدا کنید که عشق و علاقهتان را با شغلتان درآمیزید.
- ماموریت زندگیتان را شناسایی کنید. رسالت شما چه این باشد که کسبوکار خودتان را راه بیندازید، برای کس دیگری کار کنید یا کار داوطلبانهی ارزشمندی انجام دهید، خیلی مهم است که چیزی را کشف کنید که متعلق به خود شماست. چه از بچگی رسالت زندگیتان را شناخته باشید و چه هنوز برای پیدا کردن آن در تلاش باشید، برای درکش خودنگری را فراموش نکنید.
- نقاط قوت، ارزشها، اشتیاق و هدفهایتان را بشناسید. این گامهای پایه در شناسایی کسبوکار یا شغل مناسب شما نقش حیاتی دارند. اول ببینید چه کارهایی را خوب انجام میدهید. راههای زیادی برای پیدا کردن ماموریتتان وجود دارد. بسیاری از مردم از قبل میدانند ماموریت زندگیشان چیست؛ چون این بذری بوده که در کودکی در زندگیشان کاشته شده است. شاید همان کاری باشد که میگفتید وقتی که بزرگ شدید میخواهید انجام دهید. برای دیگران، ممکن است ماموریت زندگی همان چیزی باشد که در کل زندگی برای آن آموزش دیدهاند؛ مثل ادارهی کسبوکار خانوادگی یا دنبال کردن پیشهای خاص.
- روی خودتان سرمایهگذاری کنید. اگر خودتان این کار را نکنید، چه کسی بکند؟ من تا پایان عمرم دنبال یادگیری خواهم بود. خیلی چیزها هست که برای یاد گرفتن آنها در کنار کارآفرینیام اشتیاق دارم. سالها پیش به اهمیت آموزش پی بردم. من علاوه براینکه از مشاوران شغلی قابل اعتمادم مشاوره گرفتهام، رسمی و غیررسمی هم روی خودم سرمایهگذاری کردهام.
- بدانید چه چیزهایی را نمیدانید و برای پیشرفت کمک بگیرید. این گفته قدیمی که «توانا بود هر که دانا بود» درست است؛ ولی خیلی مهم است که بدانید با این توانایی قرار است چهکار کنید. شما نمیتوانید در همهچیز متخصص شوید، ولی میتوانید در کارهایی که برایتان آسان نیست، از دیگران کمک بگیرید. وقتی تنهایی نمیتوانید از پس کاری بربیاید، بررسی کنید و ببینید چه گزینههایی پیش رو دارید.
- به ایدههای متمایزتان اعتماد کنید. چه چیزی فکرهای دیگران را از شما متمایز میکند؟ یکی از چیزهایی که من کشف کردهام این است که ایدهی جدید وجود ندارد. فرق شما با هرکس دیگر در این است که چطور بر روی هر ایده کار میکنید تا آن را بهتر کنید. همچنین شاید فکر کنید ایدهتان قبلا استفاده شده و دست دوم و بهدردنخور است؛ ولی شاید شما با به میان آوردن مهارتها، استعدادها و شخصیت بیهمتا و متفاوت خودتان آن را منحصر به فرد کنید. چه ارزش، خدمات یا مزایایی میتوانید به یک مفهوم اضافه کنید؟ چطور میتوانید آن را به سطحی برسانید که واقعا جدید و متفاوت باشد.
به یاد داشته باشید که: وقت گذاشتن برای اینکه به «چرایی» خودتان پی ببرید گام بسیار مهمی در شناخت برند شخصیتان است. وقتی دقیق بدانید ماموریت زندگیتان چیست، میتوانید آن نوع کسبوکار یا شغلی را ایجاد کنید که به زندگیتان معنا میدهد و آن را رضایتبخش میکند.
برندسازی شخصی: نقطه مطلوبتان را پیدا کنید
نقطهی مطلوب شما گوشهی دنجی در بازار است که منحصر به خود شماست. این نقطه در محل تلاقی چندین بخش از زندگی شما قرار دارد:
- «چرایی» شما: هدف یا ماموریتتان در زندگی؛
- هویت شما: مهارتها، استعدادها و شخصیتتان؛
- بازار هدف شما: افرادی که میخواهید با آنها کار کنید؛
- آنچه ارائه میدهید: ایدههایی که مطرح میکنید.
به یاد داشته باشید که: پیدا کردن نقطه مطلوبتان این امکان را به شما میدهد تا با خودتان روراست بمانید و شما را بهسمتی میبرد که راهکاری برای گسترش گوشهی دنجتان ایجاد کنید. چه کارآفرین باشید و چه در شرکت کار کنید، راهکار نقطهی مطلوب جواب میدهد. مثلا نقطهی مطلوب شما در محل کار شاید چیزی باشد که به آن معروفید.
با ما در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه باشید …
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
دیدگاهتان را بنویسید