برندسازی شخصی : داستان خود را بنویسید (۶)
از اشتباهات رایج دوری کنید
برای ساختن آگهی شخصی لازم نیست که به سوال “خودت را معرفی کن” کامل پاسخ داده شود. بدیهی است که هر شخصی تمایل ندارد که همه چیز را در مورد شما بداند. پیش از اینکه پاسخ دهید بهتر است که موقعیت را بسنجید و پاسختان را با مخاطبتان جفت و جور کنید. از جمله اشتباهات رایج مردم در هنگام معرفی خود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- زیادی شخصی حرف زدن در محیط کاری: اینکه به کارفرما بگویید “من عاشق آبنبات خوردن و تماشای فیلم در آخر هفته هستم.” خوب نیست چون کسی به این چیزها در مورد شما اهمیت نمی دهد. در مورد مسائل و مشکلات خانوادگی مثل طلاق یا بیماری نیازی نیست که اطلاعات کامل و دقیقی دهیم. در اولین دیدار با همکاران، فقط مسائل کلی را بازگو کنید.(من متأهل هستم و دو فرزند دارم.)
- تعریف کردن کل تاریخچه ی زندگی : بازگویی کل داستان زندگی همیشه اطلاعات بیش از حدی را به مخاطب می دهد که ممکن است برایش جذاب نباشد، حتی اگر هم جذاب باشد باز به شما پیشنهاد می کنیم که همه چیز را تعریف نکنید.
- بازگویی چیزهایی که در رزمه آمده است:اگر برای مصاحبه رفته باشید باید روی مهارت ها و تجربیات برجسته ی خود مانور دهید. زمانی که برای مصاحبه می روید حتماً کارفرما برای مطالعه ی رزومه ی شما وقت گذاشته است و دوست ندارد که جزئیات آن را دوباره بشنود.مثل “من مدیر بخش بودم و بعد ترفیع گرفتم و مدیر فروش شدم و به مدت دو سال در این سمت بودم و دوباره ترفیع گرفتم و مدیر ناحیه شدم.”
- مطرح کردن اطلاعات ناجور در مورد خود : وقتی که دارید خودتان را به کسی معرفی می کنید، چه در فضای کسب وکار و چه در موارد دیگر، از بیان هر موضوعی که ممکن است باعث انزجار در مخاطب شود بپرهیزید.
- مطرح کردن اطلاعات ناجور در مورد دیگران : بدگویی و غیبت در مورد دیگران همیشه تبعاتی داشته است که اکثر آنها جبران ناپذیر بودند. سعی کنید خود را آدم خودداری نشان دهید و تا می توانید از بدگویی فاصله بگیرید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید