برندسازی شخصی: نقطه ضعف خودتان را بهخاطر بسپارید
نقطه ضعف شما تقریبا به همان اندازهی نقاط قوتتان شما را میسازد. من ترجیح میدهم نقاط ضعف را چراغ راهنمایی برای پیدا کردن کارهایی بدانم که نباید برایشان وقت بگذارید. نقاط ضعف اغلب نقطهی مقابل نقاط قوت هستند؛ ولی میتوانند حالت افراطی نقاط قوت هم باشند.
نقطه ضعف الگویی از بیعلاقگی، اجتناب یا صرفا شکست در انجام کاری است که مانع موفقیت میشود. شاید شما از انجام کاری واقعا لذت ببرید، ولی بهشدت در آن بیاستعداد باشید. این میتواند نقطه ضعف شما باشد. (این را میتوانید در آن برنامههای تلویزیونی که علاقهمندان به خوانندگی در آن رقابت میکنند بهروشنی ببینید.)
نقاط ضعف دیگری هستند که به استعداد داشتن (یا نداشتن) ربطی ندارد. برای کشف نقاط ضعفتان باید اول پنج نقطهی قوت اصلیتان را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید: «متضاد این نقطهی قوت چیست؟» یا «اگر این ویژگی شورش در بیاید چه میشود؟» بگذارید مثالی بیاورم: نقطهی قوت اتصال را در نظر بگیرید که دربارهی کسی بهکار میرود که احساس میکند همهی افراد به هم مرتبطاند و بخشی از پدیدهای بزرگتر بهشمار میروند. نقطه ضعف مقابل این ویژگی میشود کسی که نمیتواند سرش به کار خودش باشد.
امتحان کنید. یکی از نقاط قوتتان را در نظر بگیرید و ببینید اگر بیشازحد آن را بهکار بگیرید چه میشود. این شروع خوبی برای پیداکردن نقاط ضعف است.
نقاط قوت و ضعفتان را تحلیل کنید
یکی از تمرینهای رایج در فضاهای کاری این است که نقاط قوت و ضعف را از دید فرصتها و تهدیدها بررسی کنیم. این تمرین به SWOT معروف است که از حروف اول کلمات لاتین مربوط به نقطه قوت Strength، نقطه ضعف weakness، فرصت Opportunity و تهدید Threat تشکیل شده است. اینها پرسشهایی است که باید به آن پاسخ بدهید:
- نقطه قوت: چه کاری را خوب انجام میدهید؟ دیگران نقاط قوت شما را چه چیزهایی میدانند؟ به چه منابع منحصربهفردی دسترسی دارید؟
- نقطه ضعف: چه چیزهایی را میتوانید در خودتان بهبود دهید؟ چه چیزی جلوی پیشرفتتان را میگیرد؟ نقاط ضعف شما از نظر دیگران چیست؟
- فرصتها: چه فرصتهایی پیش پای شماست؟ از چه گرایشهایی میتوانید سود ببرید؟ آیا میتوانید نقاط قوتتان را به فرصت تبدیل کنید؟
- تهدیدها: وضعیت رقابت شما به چه صورت است؟ چه چیزهایی میتواند مانع شما شود؟ نقاط ضعفتان میتواند چه تهدیدهایی برای شما بهوجود بیاورد؟
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید