چه چیزی واقعا بازاریابی چریکی محسوب می شود!
بازاریابی رابطه ارزشمندی است که میان شما و خریداران کالا و خدمات شما برقرار می شود.
این رابطه می تواند آنلاین، شخصی، تلفنی، توسط ایمیل، در یک نمایش، در یک آگهی، توسط شنیدن، خواندن و یا دیدن شکل بگیرد. این رابطه از لحظه ای که مشتری شما را می شناسد تا زمانی که از طرف شما توسط یک بازاریاب چریک زیرک ترغیب می شود ادامه دارد. اما اگر شما یک چریک نظامی هستید، احتمالا برای شما اتفاق نخواهد افتاد.
شما آنچه را که چریک ها می دانند، می دانید – شما خودتان را به هر دری می زنید تا مشتری را جذب کنید و نمی خواهید آن مشتری را تحت هیچ شرایطی از دست بدهید. چون تشخیص می دهید که این رابطه ارزشمند شامل همان بازاریابی واقعی است – یک تجربه کامل (محض).
وظیفه شما به عنوان یک بازاریاب چریک این است که هر لحظه از این رابطه را برای مشتری ارضاء کننده، آسان و ارزشمند کنید. زمانی که اینگونه عمل کنید، به درستی یک متخصص بازاریابی چریکی خواهید بود.
ولی به این اندازه خوب بودن آسان نیست. برای به دست آوردن چنین مزیت رقابتی قدرتمندی، ما به شما طلای خالصی که از گنجینه بازاریابی چریکی استخراج کرده ایم را می دهیم. به عقیده ما، اینها همه طلاست، و در اینجا به صورت تکه های ناب و خالص بر روی کاغذ قرار گرفته اند!
بازاریابی از لحظه ای که شما می خواهید خدمت یا محصولی را برای فروش به دیگران ارائه کنید، شروع می شود. در آن لحظه سئوالاتی مهم باید پاسخ داده شوند: نام چیزی که شما می خواهید به فروش برسانید چیست؟ افراد کجا می توانند آن را خریداری کنند؟ قیمت آن چقدر است؟ افراد چگونه می توانند وجه را پرداخت کنند؟ تولید آن برای شما چقدر هزینه داشته است؟ محصولات شما در چه رنگ هایی در وبسایت و در فروشگاه عرضه خواهند شد؟
پاسخ های این سوالات مثل باد تغییر می کنند، چون بازاریابی هم به همین روش تغییر می کند. قابلیت تغییر، بخشی از ژن بازاریابی چریکی است.
ژن بازاریابی چریکی دو بخش دیگر هم دارد:
اول اینکه در بازاریابی بر اساس یک طرح (برنامه) خیلی ساده عمل کنید که همه بتوانند آن را انجام دهند.
بخش دوم، که همه نمی توانند تا انتها به آن پایبند بمانند، متعهد بودن به آن برنامه است. بیشتر افراد پاسخ هایی سریع الانتظار دارند، که محقق نمی شود؛ نتایج فوری انتظار دارند، که حاصل نمی شود؛ در ابتدای کار سود بالا می خواهند، که به دست نمی آید. در نتیجه آنها طرح خود را رها می کنند و یقین می کنند که آن طرح محقق نخواهد شد. و آنها از بازاریابی گله مند هستند که برای آنها موثر نبوده است.
ولی بازاریابی برای همه موثر است به شرط اینکه به درستی انجام شود.
بازاریابی چریکی عبور از یک نوع بازاریابی بی صاحب به بازاریابی جریان غالب را فراهم آورده است. این روش پیام خود را از مکانی در کالیفرنیا به اکثر نقاط دنیا رسانده است و به دو دلیل ساده که در ادامه می آید هم کسب و کار های بزرگ و هم کوچک را شامل می شود:
یک: این روش می تواند یک موضوع پیچیده را خیلی آسان به انجام رساند.
دو: اگر این روش را به درستی انجام دهید همیشه موثر خواهد بود.
بازاریابی بدون طرح و برنامه مانند جنگیدن تحت امر فرمانده ای است که ابتدا می گوید : ” آماده…. آتش” و پس از آن فرمان هدف گیری را صادر می کند.
بازاریاب چریکی مهارت استفاده درست و مناسب این روش را فرا گرفته است. هدف این سری مقالات تبدیل شما به یک بازاریاب چریکی است. بعد از آن که شما به یک بازاریاب چریکی تبدیل شدید، خواهید فهمید که تمام بازاریابی ارتباط هر شخصی از درون شرکت شما با هر کسی بیرون از شرکت تان است. در بازاریابی غیر چریکی تنها توجه به کلیات می شود و از جزئیات غفلت می شود. اما بازاریاب های چریک هرگز از جزئیات غفلت نمی کنند. بازاریابی، حقیقتی است که جذاب و فریبنده جلوه داده می شود.
بازاریاب چریکی می داند که امروزه بازاریابی نشان دادن حقیقت به طریقی جذاب است. در گذشته اغلب فعالیت ها بازاریابی شامل حقیقت نبود و بیشتر آنها هم حتی جذاب نبودند.
(منبع: بازاریاب چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید