بازاریابی
رقابت روز افزون باعث شده است جناب مشتری که تا چندی قبل زیاد مورد توجه نبود مورد تکریم و احترام خاصی قرار گیرد روزگاری بود که مغازه داران ساعاتی از روز را در محل کسب شان نبودند چون برای آوردن جنس و خرید کالا آن هم به صورت نقدی به بازار عمده فروشان می رفتند. حال ایشان که مشتریان شرکتها هستند ، در داخل مغازه می نشینند تا ویزیتور های آموزش دیده همراه با هدیه (اشانتیون) خدمت برسند و مغازه داران نیز با لطف نسبت به قبول محصولات ایشان و آن هم به صورت امانی و چکی اقدام کنند.
اما شرکتها در مسابقه جذب مشتری و نوازش ایشان به این بسنده نمی کنند بلکه ، با راه اندازی واحد بازاریابی و فروش تلفنی به صورت مرتب ، مشتریان را مورد پشتیبانی قرار می دهند و سفارشات ایشان را به صورت تلفنی دریافت می کنند بازاریابی و فروش تلفنی که یک ابزار ترویج و فروش دو طرفه است در این میان و برای ارتباط سریع – کم هزینه و با بهره وری بالا در ارتباط بین شرکتها و مشتریان اهمیت بسزایی یافته است.
به این نوع از ارتباط بین شرکتها و مشتریان ، بهره گیری از استراتژی رانشی و بازاریابی و فروش فعال یا (active) گفته می شود.
اما بازاریابی و فروش تلفنی امروزه مختص رابطه ی شرکتها و مغازه داران نیست بلکه، حتی در ارتباطات بین شرکتها و مصرف کنندگان نهایی نیز به کارگرفته می شود. وقتی شرکت بازرگانی لطیفی برای فروش تردمیل ، برنامه ی زنده تلویزیونی راه انداخت و شماره تلفنهای شرکت به صورت زیرنویس در معرض دید بینندگان قرار گرفت ، آنهایی که تمایل به ورزش در خانه داشتند ، وقتی با شرکت تماس می گرفتند ، این کارکنان آموزش دیده برای بازاریابی و فروش تلفنی بودند که ایشان را با گرمی پذیرا می شدند و توضیحات بیشتر را به ایشان ارائه می کردند، به این نوع ارتباط در بازاریابی ، بهره گیری از استراتژی کششی و مارکتینگ واکنشی (Reactive) گفته می شود ، به عبارتی با برنامه ی تلویزیونی و ارائه ی اطلاعاتی ، مشتریان برای تماس با شرکت ترغیب شدند و تماس ایشان با واکنش مناسب فروشندگان تلفنی تکمیل شد.
شرکت پارس آنلاین هم که فروشنده ی اینترنت پر سرعت (ADSL) و کارت اینترنت و کارت تلفن است با راه اندازی واحد بازاریابی و فروش تلفنی به تماسهای مشتریان اعم از شرکتها و خانوار ها پاسخ می دهد. این هم از نوع بازاریابی واکنشی است.
(منبع: بازاریابی و فروش تلفنی ، پرویز درگی)
ادامه ی مقالات را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید