استفاده درست از بازاریابی چریکی
جی کنارد لوینسون در ادامه می گوید:
واقعا فکر میکنید چه اتفاقی برای دانشجویان با موهای بلند و شلوار جین من افتاد؟ آنهایی که کسب و کارهای کوچک داشتند و هیچ کس آنها را نمی شناخت؟ آیا روش های پیشنهادی من به آنها کمک کرد ؟ باید بگویم که آنها از بازاریابی چریکی برای ساختن شرکت های بزرگ خود استفاده کردند وهم اکنون تقریبا همه آنها را می شناسند : اپل، مایکروسافت، ادوبی، اچ پی، اوراکل و چندین نفر از دیگر رهبران دره سیلیکون را شامل می شوند.
آنها بعد ها مرا به مرکز مدیریت خود بردند تا از سمینارهای بازاریابی چریکی گزارش دهند. همزمان بزرگ ترین شرکت ها در دنیا تشخیص دادند که آنها هم می توانند و باید از بازاریابی چریکی استفاده کنند. بسیاری از اعضای لیست شرکت های برتر فورچون ۱۰۰ از من درخواست کردند تا برایشان سخنرانی کنم و آنها را راهنمایی کنم . آنها می خواستند بدانند درحالی که سرمایه گذاری اندکی انجام می دهند چگونه می توانند سود بالاتر بدست آورند. چیزی که تقریبا اکثر صاحبان کسب و کار به دنبال آن هستند.
بعدها در مورد بازاریابی چریکی یک فروشگاه کوچک چیزی شنیدم که برایم بسیار جالب بود و دوست دارم شما هم آنرا بدانید:
مردی یک فروشگاه لوازم خانگی کوچک داشت. یک روز که او به سرکار رفت متوجه شد که در قطعه زمین سمت راست فروشگاه او یک ساختمان جدید بنا می کنند. مدتها بعد در آن ساختمان جدید یک فروشگاه لوازم خانگی خیلی بزرگتر از فروشگاه کوچک مرد افتتاح شد. یک ماه بعد در قطعه زمین سمت چپ فروشگاه مرد ساخت و ساز جدیدی آغاز شد و پس از تکمیل ساختمان مرد متوجه شد که آنجا نیز یک فروشگاه لوازم خانگی بزرگ افتتاح خواهد شد. بدتر از آن این بود که یک روز مرد وقتی به مغازه خود رسید با بنر فروشگاه سمت راست خود مواجه شد که برآن نوشته شده بود “فروش ویژه افتتاحیه – ۵۰ درصد تخفیف” و همچنین فروشگاه سمت چپ نیز بنری با این مضمون “حراج فوق العاده – ۷۵ درصد تخفیف” برافراشته بود و هر کدام از بنرها از اندازه فروشگاه مرد بزرگتر بود.
صاحب فروشگاه کوچک که می دانست نمی تواند با قیمت های شکسته شده فروشگاه های بزرگ رقابت کند از روشی چریکی استفاده کرد و بنری در بالای فروشگاه خود نصب کرد که بر آن نوشته شده بود : ورودی اصلی فروشگاه
(منبع: بازاریابی چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی چریکی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید