بازاریابی چریکی : چیزهایی که بازاریابی محسوب نمی شوند!
با اینکه بازاریابی برای عموم مردم نمایش داده می شود، اما مساوی دانستن بازاریابی با نمایش کسب و کار اشتباه است. شغلی به عنوان نمایش کسب و کار که شامل بازاریابی شود، وجود ندارد. بازاریابی را می توان به عنوان کار فروشندگی، برطرف کننده مشکلات و ترغیب مردم به حساب آورد ولی لحظه ای هم نمی توان آن را به عنوان سرگرم کننده ی جمعی از مردم برشمرد. شخص دیگری وجود دارد که شغل او سرگرم کردن مردم است. شما باید برای افراد، تجربه یک خرید مثبت و عالی را فراهم کنید. شما یک چریک هستید.
بازاریاب های چریک می دانند که فرقی نمی کند که چه میزان تبلیغ کنند، چون مارکتینگ مسلما با تبلیغات فرق دارد. ۲۰۰ سلاح و ترفند برای بازاریابی چریکی وجود دارد که تبلیغات یکی از آنها است. هر اندازه هم شما در تبلیغات موفق باشید نباید ۱۹۹ ترفند دیگر را نادیده بگیرید.
درست است که تبلیغات توسط افراد زیادی دیده می شود و زمان زیادی است که به کار گرفته می شود، اما تبلیغات به تنهایی به اندازه ای که در گذشته موثر بود امروزه تاثیر گذار نیست.
اگر یک وبسایت داشته باشید و انتظار ندارید که خیلی موثر باشد چه می کنید؟ طرح یک کمپین تبلیغاتی می ریزید؟ پس باید منتظر غم و اندوه باشید. PR (روابط عمومی) چطوره؟ آیا به اندازه سابق موثر نیست. پس چه چیزی موثر است؟
بی شک ترکیب روش های مارکتینگ موثر خواهد بود. اگر یک وبسایت دارید و آن را تبلیغ می کنید و می خواهید که یک قرارداد تبلیغاتی ببندید، بدانید که همه اینها موثر هستند و هر قسمت اثر مخصوص به خود را دارد اما سلاح و ترفند های بازاریابی چریکی به هر روشی کمک می کنند تا موثر واقع شوند و این به خاطر ذکاوت و هوشیاری چریک ها است، چون سلاح و ترفند به تنهایی در جنگ باعث پیروزی نمی شود.
به این خاطر است که تبلیغات، ایمیل و تماس تلفنی به تنهایی بازاریابی محسوب نمی شوند. ولی به عنوان یک قسمت از ترکیب و مجموعه روش ها موثر خواهند بود. بازاریابی برابر با هیچ یک از ۲۰۰ سلاح و ترفند به تنهایی نیست بلکه استفاده هوشمندانه از این سلاح ها و ترفند ها است.
همه می دانند که افراد قبل از خرید سری به اینترنت می زنند و اجناس را مشاهده می کنند. آیا آنلاین بودن فوت و فن کسب و کار شما است؟ آنلاین بودن بخشی از ترفند بازاریابی است اما برابر با کل بازاریابی نیست و نیاز به کار زیادی دارد. ما امیدواریم که شما پی ببرید که این چریک ها هستند که با اطلاعات و اقدام خود باعث می شوند تا ترفند های بازاریابی موثر واقع شوند. به طوری که یک عامل بدون دیگری به سختی می تواند این وظیفه را انجام دهد ولی با یکدیگر موثر خواهند بود. ما گلچینی از ترفند های بازاریابی چریکی را گرد آورده ایم تا اطلاعات دقیقی که شما نیاز دارید را فراهم کنیم. عمل به این اطلاعات به شما بستگی دارد به طوری که بدون به کار گیری شما، این اطلاعات بی معنی هستند.
بازاریابی هیچ کدام از این ۲۰۰ سلاح نیست، بلکه خرد استفاده از ترکیب های مختلفی از آنها در شرایط مختلف است.
با ما در ادامه ی این راه همراه باشید.
(منبع: بازاریاب چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی_چریکی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید