برندسازی شخصی: چشماندازتان را ترسیم کنید؛ عمل به ماموریت زندگی
وقتی ماموریت زندگیتان را مشخص کردید، باید بدانید پس از اینکه آن را در جهان به انجام رساندید، چه میشود. داشتن چشمانداز به این معنی است که تصور کنید اگر به شکلی آرمانی ماموریتتان را به انجام برسانید چه میشود. این فرآیندی بیرونی است و چیزهایی را نشان میدهد که شما در این جهان شدنی میدانید.
به خاطر داشته باشید که: هر چشمانداز موفق چند ویژگی دارد:
- در جایی نوشته شده و به زمان حال است، انگار که الان انجامش دادهاید.
- توصیفهای زیادی در بر دارد، بهطوری که تصویری روشن از آن در دست دارید. این باعث میشود که احساس کنید دستیابی به آن شدنی است.
- چشمانداز شما اغلب بزرگتر از چیزی است که بتوانید یکنفره انجامش دهید؛ ولی نقش خودتان را در آن مشخص میکند. نمونهای از چشمانداز بزرگ این است: زندگی در جهانی که در آن همه غذای کافی دارند. به احتمال زیاد شما بهتنهایی نمیتوانید به این هدف برسید، ولی میتوانید بهصورت داوطلبانه در برنامههای تامین غذا برای نیازمندان محل شرکت کنید یا به سازمانهای مبارزه با گرسنگی جهانی پول بپردازید.
- چشمانداز شما شفاف و قدرتمند است و شما را تشویق میکند بهسمت اجرای آن گام بردارید. بیانیهی چشمانداز اگر بهخوبی نوشته شده باشد کمک میکند آگاهانه جهان دلخواهتان را خلق کرده و از وضعیت موجود بهسمت وضعیت مطلوب حرکت کنید.
اینها پرسشهایی هستند که میتوانید برای ترسیم چشمانداز از خودتان بپرسید:
- اگر به بهترین کسی که میتوانید، تبدیل میشدید، شغلتان چه بود؟
- اگر از شکست نمیترسیدید، چه کار میکردید؟
- اگر میتوانستید دقیقا همان کاری را بکنید که دلتان میخواست، چه کار میکردید؟
بیانیهی ماموریت خاصی را در نظر بگیرید و ببینید چطور میتوانید از آن چشماندازی بیرون بیاورید:
- ماموریت: «تبدیل آشوب به نظم.»
- چشمانداز: «برای شرکت فناوری زیستی کار میکنم که در روز بیشتر از ۳۰ دقیقه از من کار نمیخواهد. مدیر بخشی هستم که روی داروی ضد سرطان کار میکند. ما بالاترین سطح کنترل کیفی را برای تولیداتمان ارائه میکنیم. میدانم که دارم در تولید دارویی حیاتی مشارکت میکنم که بیماران سرطانی را شفا میدهد و به افراد فرصت بیشتری میدهد تا روی زمین بمانند و با خانواده و دوستانشان باشند. آخر هفتهها را به سازماندهی طرح جمعاوری غذا برای نیازمندان میگذارنم. من از استعداد خدادادیام در نظم بخشیدن، برای خدمت به دیگران استفاده میکنم.»
بهنظر من یکی از قدرتمندترین دلیلها برای نوشتن بیانیهی چشمانداز این است که شما را از تمرکز روی کارهای روزانه جدا میکند و به مکان بالاتری در جهان میبرد. این کار باعث میشود ببینید کارتان در خدمت هدفی بزرگتر هست و شما را از بلاتکلیفی درمیآورد یا نه. فکرش را بکنید اگر همه میخواستند بخشی از پدیدهای بزرگتر از خودشان باشند، شاید گرسنگی در جهان پایان مییافت یا دست کم همه میدانستند که در این جهان همه با هم مرتبطاند.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید