برندسازی شخصی: چهرههای ورزشی
کتابهای زیادی دربارهی چهرههای ورزشی و نقش آنها در پیروزیهایشان نوشته شده است. در اینجا تنها به دو نفر اشاره میکنم که برندی مشخص دارند. آنها از شهرت ورزشیشان فراتر رفتهاند و میراثشان را در جاهای دیگر هم بر جا گذاشتهاند.
شکیل اونیل Shaquille O’neal
زمانی میتوانیم بگوییم کسی در برندسازی شخصی موفق بوده که تنها با یک نام شناخته شود. نام «شاک» بلافاصله تصویر کارتون مانند شکیل اونیل را، با یک متر و هشتاد سانت قد و ۱۴۷ کیلو وزن، به ذهن میآورد. او ۱۹ سال به صورت حرفهای بسکتبال بازی کرده است.
شاک سخت تلاش میکند که برندش را حفظ کند: «بزرگترین و بهترین در هر کاری که میکند.» او شهرتش را از بسکتبال فراتر برده و چهار آلبوم موسیقی رپ منتشر کرده که اولین آنها فروشی فوقالعاده داشته است. او در چندین فیلم سینمایی و مستند تلویزیونی نقش اصلی را داشته و ناگزیر به عنوان غولی شناخته میشود که شخصیتش وادارتان میکند هوادارش شوید. شاک بهدقت برندش را طوری طراحی کرده که موفقیتش را منعکس کند و بر ظاهر پرانرژی و حضورش هم در ورزش و هم در صنعت سرگرمی تاکید میکند.
تونی لاروسا Tony LaRussa
درستکاری، هوش و وفاداری عناصر اصلی برند شخصی تونی لاروسا هستند. او مدیر سه تیم اصلی لیگ بیسبال (با قهرمانی شش لیگ و سه عنوان در رقابتهای جهانی) است و بهاینصورت، برندش از ورزش بیسبال فراتر رفته است.
لاروسا و همسرش الین، بنیاد نجات حیوانات را در کالیفرنیای شمالی راهاندازی کردند. عشق او به حیوانات، انگیزهی راهاندازی این بنیاد شد که از حیوانات طردشده نگهداری میکند و برنامههایی نیز برای دیدار بچههای مورد تجاوز واقع شده، بیماران بستری، و سالمندان با سگها و گربهها دارد. لاروسا گیاهخوار هم هست. کمک به حیوانات کاری است که او برای ایجاد تفاوت در جهان انجام میدهد.
لاروسا برندش را با متعهد بودنش تقویت کرده است. او به پایبندی به حرفش و وفاداری به دیگران، چه در بیسبال و چه در فعالیتهای خیریه معروف است.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید