در ادامه ی مقاله ی اهمیت استراتژی اقیانوس آبی مطلب زیر را دنبال کنید.
در اینجا به بیان ادامه ی دلایلی که اهمیت اقیانوس آبی را پررنگ می کنند می پردازیم
تاثیر فزاینده و کاربرد تریبون های عمومی
باور آن سخت است اما تا ده سال پیش سازمانها همچنان می توانستند اغلب اطلاعاتی را که در اختیار عموم قرار می گرفت، کنترل کنند؛ اطلاعاتی که به محصولات، خدمات و هر آنچه آنها عرضه می کنند مربوط می شد. اما امروز آن کنترل دیگر به تاریخ پیوسته است. موج شبکه های اجتماعی، وبلاگها وب نوشته ها، سرویس های به اشتراک گذاری ویدئو، محتوای تحت کنترل کاربران، امتیازدهی های اینترنتی که تقریبا در سراسر جهان رواج یافته اند، قدرت و اعتبار صدا و پیام را از سازمانها به افراد منتقل کرده اند.
برای آنکه در این فضا قربانی نشوید و پیروز باشید باید هر آنچه را که عرضه می کنید، بیش از هر چیز دیگری که در گذشته داشته اید، برجسته و متمایز باشد. تنها در این صورت است که مردم از خوبیهای شما در توئیت هایشان خواهند گفت و نه خطاهایتان؛ به شما امتیاز پنج ستاره ای می دهند؛ روی دکمه لایک می زنند؛ به اخبار شما در شبکه های اجتماعی توجه می کنند، و حتی بر آن می شوند که مطالب مثبتی درباره شما در وب بنویسند. شما دیگر نمی توانید محصولات معمولی خود را پنهان کنید یا آنها را با توان بیشتری بازاریابی کنید، زیرا عملا همه یک مگافون جهانی دارند.
تحول مکانی در تقاضا و رشد آتی
هنگامی که مردم در اطراف جهان درباره بازارهای رشد آینده صحبت می کنند، دیگر به ندرت از اروپا و ژاپن نامی برده می شود. حتی ایالات متحده آمریکا که هنوز بزرگ ترین اقتصاد جهان است، در بحث چشم انداز رشد آتی، دیگر در صدر نیست. به جای آنها، امروز چین و هند و حتی برزیل، در صدر فهرستها قرار دارند. در طول ده سال گذشته، این سه کشور به جمع ده اقتصاد بزرگ جهان پیوسته اند.
اما این نسل جدید اقتصادهای بزرگ مثل اقتصادهای بزرگ گذشته نیستند که مصرف کننده کالاها و خدمات تولیدی کل جهان باشند. برخلاف سرانه های درآمدی نسبتا بالای اقتصادهای توسعه یافته، این بازارهای بزرگ در حال ظهور، نتیجه درآمدهای سرانه بسیار پایین، اما فزاینده جمعیت های بسیار بزرگ مردم این کشورها هستند.
همین موضوع باعث می شود که کاهش هزینه ها تا سطحی که در حد قدرت خرید عموم باشد، اهمیتی بسیار بالا بیابد. اما فقط همین حد کفایت نمی کند نباید گمراه شویم. کاهش هزینه ها به تنهایی کافی نیست. از آنجا که جمعیت های بزرگ مصرف کنندگان دسترسی فزاینده ای به اینترنت، تلفن های هوشمند و شبکه های جهانی تلویزیونی دارند، خواسته های آنها پیچیده تر می شود و تقاضاها و درخواست های بیشتری خواهند داشت. برای پاسخ گویی به این عطش فزاینده و درخواست برای تکنولوژی بالاتر و نو، علاوه بر کاهش هزینه ها به تمایز نیز نیاز داریم.
سری مقالات استراتژی اقیانوس آبی را دنبال کنید
دیدگاهتان را بنویسید