ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۰۹
4,521 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

انواع نوازش در تحلیل رفتار متقابل

ما می توانیم انواع نوازشها را به شرح زیر طبقه بندی کنیم:

  • کلامی یا غیر کلامی
  • مثبت یا منفی
  • شرطی یا غیر شرطی
نوازشهای کلامی در مقابل نوازشهای غیر کلامی

در مثالی که در مطلب قبلی بیان شد شما و همسایه تان تبادل نوازشهای کلامی و غیر کلامی نمودید. هم با یکدیگر صحبت کردید و هم به هم لبخند زدید.

شما می توانستید نوازشهای کلامی دیگری را هم مبادله کنید از یک «سلام» گرفته تا یک مکالمه عریض و طویل.

نوازشهای غیر کلامی می توانند شامل دست تکان دادن، سر تکان دادن، دست دادن و یا بغل کردن و در آغوش گرفتن باشند.

اگر مطلب قبلی را مطالع کرده باشید، متوجه خواهید شد که هر نوع رابطه متقابلی، تبادل نوازش است. بیشتر روابط متقابل شامل تبادلات کلامی و غیر کلامی هستند و می توانند کاملا غیر کلامی باشند. به سختی می توان تصور کرد که رابطه متقابلی کاملا کلامی باشد و هیچگونه محتوای غیرکلامی نداشته باشد، فقط شاید در یک گفتگوی تلفنی بتوان آنرا تصور کرد.

نوازشهای مثبت در مقابل نوازشهای منفی

یک نوازش مثبت نوازشی است که شخص نوازش گیرنده احساس و تجربه خوبی را پیدا کند، در حالی که نوازش منفی عبارتست از یک تجربه ناخوشایند و دردناک برای نوازش گیرنده. در مثالی که در مقاله ی قبل آوردیم، شما و همسایه تان نوازشهای مثبت را مبادله کردید که هم کلامی بود و هم غیر کلامی.

اگر همسایه شما به جای اینکه به شما پاسخ خوشایندی داده باشد به شما اخم میکرد، او یک نوازش منفی غیر کلامی داده بود.

او می توانست به شما نوازش منفی غیر کلامی شدیدتری با مشت کوبیدن به صورت شما بدهد. و اگر به شما نوازش کلامی منفی میداد ممکن بود در جواب «چه روز خوبی!» بگوید آه یا حتی بگوید: «روز خوبی بود ولی تو خرابش کردی.»

شاید تصور شما بر این باشد که افراد همیشه به دنبال نوازشهای مثبت هستند و از نوازشهای منفی اجتناب می کنند. در دنیای واقعی، ما براساس اصل دیگری عمل میکنیم: «هر نوع نوازشی بهتر از نبود آن است.» این عقیده به وسیله مطالعات آزاردهنده و دردناکی که بر روی رشد حیوانات به عمل آمده است تأیید شده است. در یکی از این مطالعات دو دسته بچه موش را در جعبه های مشابه قرار دادند. به یک گروه از آنها روزانه چند مرتبه شوک الکتریکی می دادند و به گروه دیگر شوک داده نمی شد. علیرغم انتظار آزمایش کننده ها، گروهی که شوک الکتریکی دریافت کرده بودند از گروهی که شوک الکتریکی دریافت نکرده بودند رشد بهتری داشتند.

ما مانند آن موشها هستیم. برای ارضای عطش به محرک خودمان می توانیم به همان اندازه که از نوازشهای مثبت بهره می بریم از نوازشهای منفی نیز بهره مند شویم.

ما این را به صورت غریزی در دوران نوزادی میدانیم. تقریبا همه ما این وضعیت را داشته ایم که در دوران اولیه خردسالی و نوزادی ما، زمانهایی وجود داشته که نتوانستیم نوازشهای مثبتی را که نیاز داریم بدست آوریم. در چنین اوقاتی، به فکر افتادیم که روشهایی را برای به دست آوردن نوازشهای منفی به کار بریم. ما این نوازشهای منفی را با وجود این که دردناک بودند، به وضعیت بدون نوازش ترجیح می دادیم.

در زندگی بزرگسالی ممکن است این الگوهای دوران کودکی را بازنوازی کنیم و همچنان به گرفتن نوازشهای منفی ادامه دهیم. این منبع اصلی بسیاری از رفتارهایی است که خودآزاری و خود تنبیهی به نظر می آیند. ما زمانی که بازیهای روانی، و پیش نویس زندگی را بررسی می کنیم. دوباره به این عقیده بر می گردیم.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *