تبلیغات چیست؟
تبلیغات چه کاری انجام می دهد؟ تفاوت تبلیغات با آگهی چیست؟
همچون بسیاری از دیگر واژه های معمول و رایج، مانند هنر، عشق، و عدالت، تبلیغات را نیز به سختی می توان دقیقا تعریف کرد. نخست، تفاوت معناداری بین تبلیغات و آگهی ها وجود دارد: تبلیغات، یک فرایند است و آگهی ها نتیجه نهایی آن فرایند به شمار می آیند، اما این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر به کار می روند. دوم، و شاید مهم تر از مورد نخست، در حالی که عامه مردم، واژه «تبلیغات» را به قصد پوشش دادن به همه انواع «آوازه گری» به کار می برند، در داخل صنعت تبلیغات، از این واژه برای اشاره به مفهوم نسبتا خاص دیگری استفاده میشود گرچه در این زمینه نیز سردرگمی و تداخل معنایی همچنان وجود دارد).
در این مطلب بسیار فشرده، من از تعریف رایج در صنعت تبلیغات استفاده می کنم. در درون این صنعت، تبلیغات، فقط به یکی از گونه های ارتباطات بازاریابی اطلاق می شود.
دیگر گونه های ارتباطات بازاریابی که عموما نمی توان آنها را به عنوان تبلیغات تعریف کرد، مفاهیمی همچون بسته بندی، ترویجهای فروش (تخفیف در قیمت، یکی بخردوتاببر، رقابتها، و نظایر آن)، کاتالوگها، ویترین مغازه ها و تبلیغات درون فروشگاهی، جایگذاری نام تجاری در برنامه ها و فیلمهای تلویزیونی، ایمیلهای تبلیغاتی، اسامی نام های تجاری روی لباسها و سایر کالاها، روابط عمومی مطرح شدن نام تجاری در رسانه ها)، وب گاههای تبلیغاتی و وبلاگها، و فروش تلفنی را در برمی گیرند. همه اینها (و بسیاری گونه های دیگر)، | ارتباطات بازاریابی اند و اغلب به منظور افزایش فروش محصولات و خدمات گوناگون به کار می روند. اما در درون صنعت، نه به عنوان آگهی تعریف می شوند و نه به عنوان تبلیغات.
منبع: استراتژی های تبلیغات اثر بخش (وینستون فلچر)
ادامه ی سری مقالات استراتژی های تبلیغات اثر بخش را دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید