فرهنگ جمعی را بشناسید.
هر موسسه، شرکت، صنعت، یا حتی دفتر و اداره ی کوچکی دارای فرهنگ است. دانستن آن فرهنگ به شما حد و مرز می بخشد و کلیدی برای موفقیت است.
فرهنگ، یعنی چگونگی انجام کار توسط افراد. این فرهنگ گاهی توسط شرکت، راهبری می شود. در اغلب اوقات به وسیله ی مردم آفریده می شود و به صورت ذاتی بدون طرح و استراتژی به وجود می آید. اگر این فرهنگ را نشناسید یا در بکارگیری آن با شکست مواجه شوید؛ در نهایت یک نادان به نظر می رسید و سو استفاده از شما آسان خواهد بود.
در نظر داشته باشید که هفتاد درصد از برکناری ها، به دلیل انجام نادرست وظایف نبوده است، بلکه به این سبب بوده که فرهنگ جمعی را نمی دانسته اند و خود را با آن هماهنگ نکرده اند.
نیازی نیست شما فرهنگ آن شرکت را باور کنید و بپذیرید، آنچه شما می باید انجام دهید, وفق دادن و هماهنگ شدن شما با آن فرهنگ است. اگر در شرکتی هستید که همه ی آنها گلف بازی می کنند، شما هم با اینکه از این بازی تنفر دارید، گلف بازی می کنید. اگر این همان چیزی است که شما را با آن شرکت وفق می دهد، شما باید گلف بازی کنید. شاید از خود سوال کنید؛ بازی کنید یا نه؟
اما اگر یک بازیکن قانون هستید؛ می دانید که اگر می خواهید ادامه دهید و موفق باشید و بخشی از شرکت خاصی باشید که بازی گلف، فرهنگ جمعی آنجاست، باید بازی کنید.
به همان زبان صحبت کنید.
هماهنگی یعنی بتوانید از فرهنگ جمعی سازمان پیروی کنید که صحبت کردن به زبان شرکت بخش بزرگی از آن فرهنگ است. اگر زبان تخصصی مناسب استفاده نکنید، بازی را از دست خواهید داد. اگر در آن شرکت از زبان عامیانه ی کوچه بازاری استفاده می شود، شما هم باید اینگونه صحبت کنید.
وظیفه ی شما نیست که به آنها درس بدهید، اصلاح کنید، آموزش و آگاهی بدهید و این روند را متوقف کنید. زبان جمعی و گروهی شرکت، زبانی است که شما نیز باید با آن صحبت کنید. می دانم مواردی پیش خواهد آمد که دوست دارید فریاد بزنید، ولی باید به این زبان صحبت کنید.
زمانی با یک مدیر ایتالیایی کار می کردم که به دلیل عدم تسلط بر زبان انگلیسی از واژه اشتباهی استفاده می کرد که به نوعی ترکیبی از واژه های “ارباب رجوع” و “مشتری” بود، ولی چون او رئیس بود، به زودی این واژه ی مضحک توسط کارمندان همه ی سطوح مورد استفاده قرار گرفت. من با شنیدن آن واژه به شدت عصبانی می شدم، اما با آگاهی از قوانین، من نیز از آن واژه استفاده می کردم.
شما نیز بعنوان بازیکن قانون سعی کنید در طی زمان کوتاهی متوجه شوید که در شرکت شما به چه زبانی صحبت می شود، تا شما نیز به همان زبان صحبت کنید.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه ی مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید