با توجه به اینکه هر ساله تکنولوژیهای جدیدتری برای ارتباط مشتری و بازاریاب به کار گرفته می شود، طبیعی است که روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ هم متناسب با آن تغییر کند. این موضوع برای کسب و کارها و مشاغل کوچک بسیار مهم و حیاتی است و به نوعی با ادامه حیات آنها گره خورده است. در حقیقت کسب و کارهای کوچک برای پایداری و ماندگاری بیشتر در بازار باید تلاش بیشتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ داشته باشند تا میزان رضایت مشتری از آنها افزایش یابد.
بنابراین در ادامه به ۷ روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ اشاره خواهیم کرده و در آن نشان میدهیم که باید انتظار چه لحظاتی را داشته باشند.
کسب و کارهای خیابانی انتظار تغییری در روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ نداشته باشند
برخی از مردم مشاغل سنتی آبا و اجداد خود مانند سلمانی یا گل فروشی یا حتی تزیین گل عروسی را به همان شکل ادامه داده اند و هنوز هم در خیابان مغازه و دکه دارند. برخی دیگر هم برای فرار از دنیای فناوری و استراحت به سمت کارهای سنتی تر می رود که در وقت آزاد خود آنها را انجام دهند. نمی دانم بگویم خوشبختانه یا متاسفانه، ولی به هر حال هیچ الگوریتمی برای انجام این موارد ساخته نشده است.
این نشان میدهد که ما در هر زمینهای انتظار تغییر در روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ را داشته باشیم، حداقل در مورد کسب و کارهای کوچک خیابانی این اتفاق نخواهد افتاد و همان روند قبل ادامه پیدا می کند. البته امروزه نمونه هایی از گل فروشی اینترنتی را میبینیم که نسبت به مشاغل خیابانی متفاوت است و به نوعی با تکنولوژی های مدرن و استفاده از اپلیکیشن ها همراه شده است.
اعتماد به نفس شرکت های بزرگ هدف کسب و کارهای کوچک!
مشاغل کوچک مبتنی بر تجارت الکترونیکی در سال های اخیر از طریق تمرکز روی تلاش و تهاتر با سایر مشاغل کوچک در حال ایجاد کنترل بهتر بر بازار هستند. این مشاغل کوچک بیشتر شامل گروههای کوچک دانشجویی و افراد نخبه می شوند که راه های برندسازی و ارتباط با مشتری و همچنین تحقیق را بهخوبی بلدند. به همین دلیل طبیعی است که انتظار داشته باشیم، مشاغل کوچک در روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ نقش پررنگ تری داشته باشند.
البته باید این حقیقت تلخ را هم باید قبول داشته باشیم که شرکتهای بزرگ در همان گام های ابتدایی سعی میکنند که مشاغل کوچک را به سمت کسب و کار خود بکشانند و آنها را ادغام کنند. ولی در چند سال اخیر افزایش مقررات دولتی باعث شده که فشارهای فناوری کمی محدودتر شوند و فضا برای بازیکنان کوچکتر تجارت الکترونیکی تسهیل شود.
ترجیح داستان پردازی برای مشتریان نسبت به بازاریابی داده ای
تقریبا در ۱۰ سال گذشته شاهد رشد چشمگیر استفاده از داده ها برای هدف گذاری و تقسیم مخاطبان بودهایم که انتظار می رفت در روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ هم از آن استفاده شود. اما به نظر میرسد که اعتماد کاربران به داده ها نسبت به قبل بسیار کمتر شده و ترجیح میدهند که این دادهها را از منابع رسمی بگیرند.
بنابراین در مارکتینگ سال ۲۰۲۰ مشاغل کوچک بیشتر بودجه خود را به بازاریاب هایی اختصاص می دهند که توانایی داستانپردازی بیشتری برای مشتریان خود داشته باشند. آنها بیشتر وقت و منابع خود را صرف توسعه داستان هایی می کند که مخاطب را به سمت استفاده از محصول یا مخاطب ببرد. البته باید قبول کنیم که هنوز هم داده ها در جذاب کردن محتوا و درگیر کردن کاربران با متن ابزارهای مهمی هستند.
تبدیل مشاغل کاذب به مشاغل واقعی در روند بازاریابی سال ۲۰۲۰
این یکی از عجیبترین تغییراتی است که احتمالاً باید انتظار آن را بکشیم و در سه یا چهار سال گذشته نشانه های اولیه آن ظهور پیدا کرد. معمولاً مشاغل کاذب بیشتر به عنوان یک منبع کسب درآمد برای سال های جوانی شناخته می شوند و هیچ وقت نمی توان آن را به عنوان یک شغل اداری رسمی قبول داشت.
اما وقتی که یک گروه جوان حرفهای و آموزش دیده می توانند به خوبی از فناوری های جدید بهره ببرند و اپلیکیشن ها یا سایر ابزارهای تجارت الکترونیکی را به کار ببرند، به مرور زمان آن را تبدیل به یک شغل واقعی کرده و خود را رقیب اصلی شرکت های بزرگ معرفی می کنند.
مثلاً قبلاً واسطه ها بدون خرید محصول آن را بلافاصله به بازار وارد میکردند. این افراد هیچ گونه شغل واقعی نداشتند و در شرایط مختلف می توانستند به راحتی آن را تغییر دهند. اما با ورود تکنولوژی و فناوری در سال ۲۰۲۰ انتظار ما این است که حتی اپلیکیشنهایی برای واسطه گری ساخته شود و وظیفه رساندن محصول به مشتری را بر عهده بگیرد. پس طبیعی است که روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ هم متناسب با آن تغییر کند.
تمرکز روی پایداری و ماندگاری به جای ارزش افزوده و رشد خالص
در دهههای گذشته رشد سریع و به دست آوردن سود متمرکز و زیاد هدف همه شرکتها بود و امروزه شرکتهای بزرگ و باسابقه هم همین برنامه ریزی را دارند. اما تغییرات در دنیای بازار و مارکتینگ نشان می دهد که مشاغل کوچک و نوپا بیش از اینکه به فکر ارزیابی سودآوری و رشد خالص خود باشند ترجیحاً پایداری را هدف خود قرار میدهند تا در وهله اول جا پای خود را در بازار محکم کنند.
همین تغییر در نگرش باعث میشود که روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ هم تغییر کند و شرکتها بیشتر به سراغ راهکارها و مشتریهایی بروند که آنها را در بازار ماندگار کنند. انجام این کار منجر به افزایش کارآفرینی و خلاقیت شده و قدرت بازگشت به صاحبان مشاغل کوچک را می دهد. حتی این دیدگاه می تواند روی روند بازاریابی شرکت های بزرگ تر هم تاثیر گذاشته و رقابت را شدیدتر کند.
نقش غیر قابل انکار هوش مصنوعی در بازاریابی و جذب مشتری
هوش مصنوعی وارد زندگی روزمره مردم شده و یک چشمانداز جالب توجه برای مشاغل کوچک به وجود آورده تا در حوزههای مختلف سرمایهگذاری کنند. مثلاً با کمک همین هوش مصنوعی می توان اتوماسیون هایی برای انجام کارهای ساده مانند یادآوری جلسات، برنامه ریزی تقویم و پیگیری ها انجام داد که کار مدیران را ساده تر می کند.
یک گروه جوانان آموزش دیده در حوزه هوش مصنوعی به راحتی میتوانند صاحبین مشاغل بزرگتر را به سمت خود جذب کنند و آنها را به استفاده از محصولات خود سوق دهند. در واقع استفاده از این نوع آوری به معنی استفاده بهینه از زمان و ایجاد جریان های جدید درآمدی است که چشم انداز کلی تجارت شرکتها را تغییر میدهد. پس طبیعی است که روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ هم روی استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی و جذب مشتری سرمایهگذاری کند.
به حداقل رسیدن گردش مالی نقدی با اتکا به روش پرداخت اینترنتی
حوزه های شغلی کوچک و کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک مستقیم به سمت مصرف کنندگان می روند و ترجیح می دهند که محصول خود را به صورت آنلاین بفروشند. حتی کسانی که به سراغ فروشگاههای فیزیکی و واقعی میروند متوجه شده اند که روش پرداخت دیجیتالی یا پرداخت به کمک کارت های بانکی یک امر عادی بوده و سرعت در پرداخت را افزایش می دهد.
با این تفاسیر روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ به سمت بازاریابی بدون پول خواهد رفت و دیگر نیازی به نگه داشتن پول نقد در دست و مقابله روزانه با مشکلاتی مانند سرقت آن نیست. حتی سازمانهای مرتبط با محیط زیست هم ترجیح می دهند که ارز های دیجیتال جایگزین پولهای نقد شوند و کار را برای پرداخت و مدیریت هزینه ها مقرون به صرفه تر کرده و قطعاً برای مشتریان هم راحت تر است. اگرچه این روند از چندین سال قبل شروع شده، اما به مرور زمان خبرهای جدید و جذاب تری از آن شنیده میشود که مارکتینگ سال ۲۰۲۰ را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مشاغل کوچک با روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ چه کار کنند؟
تجربه نشان داده که مشاغل کوچک و کسب و کارهای نوپا عکس العمل بهتر و سریعتری نسبت به تغییرات بازار انجام میدهند و این میتواند رمز موفقیت آنها باشد. در وهله اول به نظر می رسد که استفاده از تجارت الکترونیک و محدود کردن پرداختهای نقدی به یک روال عادی تبدیل شده و حتی مشتریان هم نیازی به استفاده از پول نقد ندارند.
اما استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی افراد جوان را به سمت استفاده از مشاغل کاذب و تبدیل آنها به شغل واقعی سوق می دهد و این میتواند یک خبر نگران کننده برای شرکت های بزرگ در بازار باشد. البته شرکت های بزرگ هم بیکار ننشسته و برای تقویت روند بازاریابی سال ۲۰۲۰ شرکت خود به سراغ افراد نخبه می روند و ترجیح می دهند که قبل از اینکه به یک رقیب تبدیل شوند از آنها به عنوان مهره بازی خود استفاده کنند. مشاغل خیابانی و سنتی هنوز هم با همان روال قبلی خود ادامه خواهند داد و مشکلی از لحاظ جایگزینی با مشاغل اینترنتی ندارند.
دیدگاهتان را بنویسید