شبکههای اجتماعی دیگر یک ابزار جدید و عجیب برای کسبوکارهای آنلاین به حساب نمیآیند. این ابزارها با زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی پیدا کردهاند و بسیاری از ارتباطات بین افراد با این فنآوریهای جدید انجام میشود. امروزه، با توجه به بالغ شدن این رسانهها صاحبان تجارت و کسبوکار برای رسیدن به فروش بیشتر و جذب مخاطبین جدید از این بستر نهایت استفاده را میکنند. حال با در نظر گرفتن تأثیر بسیار بالای آن لازم است مسئلهی تحلیل شبکه های اجتماعی در اولویت توجه قرار بگیرد.
از فیسبوک گرفته تا اینستاگرام و حتی تویتر فضایی بسیار گستردهای فراهم کردهاند تا بتوانید کسبوکارتان را رونق بخشیده و در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده تلاش کنید.
شبکههای اجتماعی در سطوح مختلفی مورداستفاده قرار میگیرند. دوستان، خانوادهها و همکاران برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر از این بستر استفاده میکنند. گام را فراتر میگذاریم، افراد جامعه برای حل مشکلات و خرید محصولات موردنیاز خود از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. حال تولیدکنندگان برای اینکه از این فضا نهایت استفاده را داشته باشند بهتدریج با رشد رسانههای اجتماعی وارد این عرصه شده و محصولات خود را به فروش میرسانند.
اگر به آمارهای منتشر شده با تحلیل شبکه های اجتماعی توجه کنید، سرمایهگذاریهای تبلیغاتی در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲ میلیارد دلار برآورد میشود، این در حالی است که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۴۸ میلیارد دلار برسد. همچنین لازم به ذکر است که آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار هزینه در سال ۲۰۱۶ برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی صدر این جدول را در اختیار دارد.
در این میان با توجه به اهمیت شبکههای اجتماعی باید در انتخاب مسیر درست برای تبلیغات توجه ویژهای انجام شود. در اینجا است که بحث بازگشت سرمایه و تحلیل شبکه های اجتماعی مطرح میشود. حال بهترین و مؤثرترین راه برای اینکه متوجه شوید فعالیتهای تبلیغاتی کسبوکارتان در مسیر درست قرار دارد حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی است.
حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی چیست؟
تحلیل شبکه های اجتماعی شامل سه مرحلهی اساسی است:
- کدام رویکرد انتخابی بهدرستی کار میکند و نتایج مطلوبی میدهد
- کدام رویکرد اثربخش نبوده و نتایج خوبی ارائه نمیدهد
- برای رسیدن به نتایج بهتر چه کارهایی میتوان انجام داد
یک اصل مشهور میگوید، ۸۰ درصد از نتایج از ۲۰ درصد از فعالیتها میآید. امّا این چه ارتباطی با حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی دارد؟
بهطور ساده، اجرای یک حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی کمک میکند تا متوجه شوید چه اقداماتی منجر به ایجاد ۲۰ درصد حیاتی میشود. این کار به شما اجازه میدهد که در جهت درست تمرکز کنید و مطمئن شوید زمان خود را صرف فعالیتهای باارزش کردهاید.
تحلیل شبکه های اجتماعی بهطور مؤثر کمک میکند تا بتوانید پاسخ صحیح سؤالات را بهدست آوردید و بهطور مداوم در جهت بهبود آنها گام بردارید. سؤالات در زیر آورده شده است:
- عملکرد شما چگونه است و چه کاری میتوانید برای بهبود آن انجام دهید؟
- آیا محتوای تولیدی در جهت درست تمرکز دارد؟
- آیا اهدافتان با رویکردهای تعیین شده در یک راستا است؟
- آیا همکاری خوبی بین گروهتان وجود دارد؟
- آیا بهدرستی از امکانات شبکههای اجتماعی استفاده میکنید؟
- مردم دربارهی کسبوکارتان چه نظری دارند؟
- آیا رقبای شما از روشهای مشابه استفاده میکنند یا کار بهتری انجام میدهند؟
به یاد داشته باشید که این تنها برای پیدا کردن راه درست نیست؛ بلکه برای تعادل بخشیدن بین رویکردهای مختلف بازاریابی نیز کاربرد دارد.
زمانی که حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی بهدرستی کار میکند میتوانید به کوچکترین موضوعات رسیدگی کنید؛ یعنی میتوانید بهموقع اشکالات احتمالی را شناسایی و اصلاح کنید. این موضوع تأثیر زیادی بر فعالیتهای رسانههای اجتماعی شما دارد.
چرا تحلیل شبکه های اجتماعی انجام میشود؟
انجام یک حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی برای اینکه به یک بازدهی مثبت در کسبوکارتان برسید الزامی است و باید جدی گرفته شود. بسیاری از شرکتها این فعالیت را مفید نمیدانند و انجام نمیدهند و مطمئناً در انتها دچار مشکل میشوند و نمیتوانند رشد پایداری داشته باشند.
چند دلیل معتبر و مهم وجود دارد که انجام حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی را دارای ارزش میکند، برخی از آنها عبارتاند از:
- مراحل اجرای رویکرد بازاریابی خود را با دقت بررسی و درک کنید. این باعث میشود نقاط ضعف خود را شناسایی و در جهت بهبود آن گام بردارید.
- کشف فرصتهایی که بدون تحلیل شبکه های اجتماعی عملاً ازدسترفته محسوب میشدند.
- نامتجاریتان در برابر چشم مشتریان باارزش و قابلاحترام میشود.
- شناخت جایگاه خود نسبت به رقبا و انجام دادن کارهایی که آنها نسبت به آن بیتوجه بودهاند.
انجام دقیق تحلیل شبکه های اجتماعی به شما یک نگاه جدید و روشنی میدهد که با آن میتوانید آیندهی بهتری را برای کسبوکار خود ترسیم کنید. با این کار هر نوع مانع ریز و درشتی که احتمال دارد بر سر راه شما قرار بگیرد را میتوانید شناسایی کنید و بهترین عملکرد را در برابر آن از خود نشان دهید.
شک نکنید که داشتن حسابرسی دقیق برای موفقیتتان امری ضروری است؛ پس آن را نادیده نگرفته و با صرف هزینه و زمان آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
چگونه یک حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی را انجام دهیم؟
برای داشتن یک تحلیل خوب از شبکههای اجتماعی، بسیار حیاتی است که همه چیز را یادداشت کنید. این لزوماً به این معنا نیست که زمان زیادی را صرف اجرای آن کنید. با برنامهریزی مناسب، میتوانید یک حسابرسی و تحلیل شبکه های اجتماعی را در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام دهید.
ایده این است که ابتدا بر روی اصول اولیه تمرکز کنید و سپس با توجه به اینکه چقدر میخواهید شبکهی اجتماعی موردنظرتان بهبود پیدا کند به جلو حرکت کنید و عمقتر شوید.
رسانهی اجتماعی موردنظر خود را تجزیهوتحلیل کنید:
- فهرستی از تمامی شبکههای اجتماعی که در آن فعالیت میکنید تهیه کنید.
- ببینید آیا اطلاعات وارد شده برای هر کدام از آنها با اهداف تعیین شده همخوانی دارد.
- تصاویر بارگذاری شده برای صفحهی نخست آیا با کسبوکارتان در ارتباط است.
حال که اطلاعات جامع و کاملی از تمامی حسابهای خود در شبکههای اجتماعی دارید میتوانید بهدرستی در جهت هماهنگ کردن آنها با اهداف خود گام بردارید.
چگونه یک حسابرسی برای شبکهی اجتماعی اینستاگرام داشته باشیم
شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر دسترسی خوبی به دادهها و اطلاعات موردنیازتان میدهند تا بتوانید فعالیت رسانههای اجتماعی خود را بهبود بخشید. امّا زمانی که در اینستاگرام حضور دارید وضعیت کمی متفاوت است. بااینکه جمعآوری و در دسترس قرار دادن اطلاعات در اینستاگرام بسیار مهم است؛ ولی بهاندازهی شبکههای اجتماعی دیگر ساده نیست.
بااینحال، با توجه به اینکه اینستاگرام در حال تبدیل شدن به یک بستر ارزشمند برای بازاریابی است این نرمافزار را باید در اولویت حسابرسی و تحلیل قرار دهید.
برای اینکه مطمئن شوید یک حسابرسی و تحلیل درست انجام دادهاید به بررسی وارد زیر بپردازید:
۱ ـ نظرات
زمانی که برای صفحهی اینستاگرام خود تولید محتوا میکنید، میخواهید نسبت به موفق بودن آن اطلاع داشته باشید. بهترین راه برای فهمیدن این موضوع نگاه کردن به نظرات ارسالی توسط دنبالکنندگانتان است.
اکنون، اندازهگیری میزان تعهد به کسبوکارتان با تعداد لایکها سنجیده نمیشود و باید گام را فراتر گذاشت. برای این امر باید نگاهی به نظرات ارسال شده داشته باشید. هر کسی میتواند با ضربه زدن به تصویر بر تعداد لایکها بیفزاید؛ امّا برای پیدا کردن مشتری واقعی و کسی که نسبت به شما تعهد دارد نیاز است به نظرات معنادار آنها نگاهی بیندازید.
اگر برای یک محتوا تعداد زیادی نظر دریافت کردهاید کاملاً روشن است که دنبالکنندگانتان علاقهی شدیدی به محتوای تولیدی داشتهاند و موردپسندشان قرار گرفته است. امّا اگر برای محتوای دیگری نتوانستید نظرات زیادی را دریافت کنید باید در جستجوی مشکل باشید و دلیل این اتفاق را پیدا کرده و آن را رفع کنید.
۲ ـ هشتگ
اگر در اینستاگرام فعالیت میکنید باید دربارهی هشتگ و نحوهی استفاده از آن اطلاعات داشته باشید. هشتگها توسط همه استفاده میشود از یک کاربر معمولی گرفته تا یک شرکت بزرگ تجاری. دلیل اینکه هشتگ در اینستاگرام به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است این است که افراد میتوانند با استفاده از آنها به محتوای جدید و موردنظرشان بهراحتی دسترسی داشته باشند و آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
زمانی که یک تصویر و یا ویدیو را با یک هشتگ ارسال میکنید شانس بیشتری برای دیده شدن و جذب دنبالکننده دارید. این افراد کسانی هستند که به محتوای ارسالی شما علاقه داشته و با استفاده از هشتگ توانستهاند آن را پیدا کنند. بنابراین، اگر بهدنبال افزایش دنبالکننده هستید استفاده از هشتگ را فراموش نکنید.
۳ ـ دنبالکنندگان
یکی دیگر از کارهایی که باید در جهت تحلیل شبکه های اجتماعی خود انجام دهید بررسی دنبالکنندگان است. میزان مشارکت دنبالکنندگان از اهمیت بالاتری نسبت به افراد دیگر که گاهی به حسابتان سر میزنند وجود دارد. این یعنی محتوای تولیدی بهقدری باکیفیت است که افراد علاقه دارند بهطور پیوسته آنها را دنبال کنند.
در تمامی کسبوکارها داشتن حسابرسی و تحلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاینرو، تحلیل شبکه های اجتماعی برای بازاریابی بسیار حیاتی است. صاحبان کسبوکار اغلب این کار را نادیده میگیرند که منجر به کاهش مشتری و در نتیجه افت ارزش شرکت میشود. برای داشتن رشد پایدار و نگاهی روشن نسبت به آیندهی کسبوکارتان نیاز است تا حسابرسی دقیقی انجام شود.
در این مقاله به چرایی اهمیت این موضوع و راهکارهایی برای تحلیل شبکه های اجتماعی پرداخته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید