اگر کسبوکار خود را تازه راه انداختهاید و بهدنبال ساخت هویت تجاری منحصربهفرد و قوی برای خود هستید ولی نمیدانید باید چه کارهایی انجام دهید، شما تنها نیستید. ساخت یک هویت تجاری قوی چالش بسیاری از کسبوکارهای نوپا است.
قبل از اینکه جلوتر برویم، اجازه دهید مطمئن شویم هویت تجاری واقعاً چیست. هویت تجاری به جنبههای مختلفی اشاره دارد، مانند رنگها، لوگو و شعارهایی که اعتبار و ایدههای کسبوکار شما را نشان میدهد. بهعبارتدیگر، هویت تجاری چهرهی کسبوکار شما را نشان میدهد.
هویت تجاری نقش بزرگی در بازاریابی ایفا میکند؛ زیرا مشتریان، کسبوکار شما را با آن میشناسند. بنابراین ساخت هویت تجاری بسیار مهم است تا بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
ساخت هویت تجاری سخت بهنظر میرسد امّا نگران نباشید در این راه ما شما را کمک خواهیم کرد. در این مقاله، جنبههای مختلف ساخت هویت تجاری را بررسی میکنیم و راهکارهایی را برای ارتقاء آن ارائه میدهیم.
چگونگی ساخت هویت تجاری برای کسبوکار جدید
۱ ـ مخاطبین خود را تعیین کنید
قبل از ساخت یک هویت تجاری که مشتریان آن را برای همیشه بهخاطر داشته باشند باید تعیین کنید مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند. مخاطبین هدف، به مشتریانی اشاره میکند که بهاحتمال زیاد محصولات و یا خدمات شما را خریداری میکنند.
در نگاه اول، این ممکن است یک چیز ساده بهنظر برسد. اگر یک باشگاه ورزشی داشته باشید، مشتریان شما افرادی هستند که میخواهند بهظاهر خود برسند. اگر صاحب رستوران باشید، مشتریان شما کسانی خواهند بود که نیاز به غذا دارند. اگر یک آژانس املاک داشته باشید، مشتریان شما میخواهند یک خانه بخرند. امّا در واقع، این واقعاً کمی پیچیدهتر از اینها است. اگر بهدرستی مخاطبین هدف خود را مشخص کنید در این صورت بهراحتی آنها را جذب کنید.
برای اینکه بتوانید مشتریان خود را بهدرستی تعیین کنید باید به سؤالات زیر پاسخ دهید.
چند سال دارند؟
چه جنسیتی دارند؟
کجا زندگی میکنند؟
سطح تحصیلات آنها چقدر است؟
ازدواج کردهاند؟ و یا بچه دارند؟
سطح درآمد آنها چقدر است؟
بهتر است عمیقتر به آن نگاه کنید. بهعنوان مالک آژانس املاک، مشتریان شما تنها زوجهای جوان نیستند. در عوض، بعد از پرسیدن این سؤالات متوجه خواهید شد که زوجهای بالای ۵۰ سال که بهدنبال خرج پولهای بازنشستگی خود هستند میتوانند مشتریان خوبی برای کسبوکارتان باشند.
زمانی که شما میدانید مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند بهراحتی میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. در این صورت میتوانید بر روی ساخت هویت تجاری خود تمرکز کنید و محتوای مرتبط با مخاطبین هدفتان تولید کنید.
۲ ـ محتوای تولیدی
زمانی که میدانید مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند میتوانید دربارهی دردها و مشکلات آنها و همچنین راه حلهای پیشنهادی، محتوای مناسب تولید کنید. بهعنوانمثال، اگر مالک یک رستوران در یک شهر خاص هستید باید متناسب با علایق غذایی آن شهر محتوا تولید کنید. اگر در آنجا به یک نوع غذای خاص توجه بیشتری میشود بنابراین محتوای تولیدی باید متناسب با آن بهینه شده باشد.
پس شناخت مشتری و تولید محتوا هدفمند گام بسیار بزرگی در جهت ساخت هویت تجاری محسوب میشود.
۳ ـ انتخاب نام مناسب
اگر هنوز نام مناسبی برای کسبوکار خود انتخاب نکردهاید، حالا وقت آن است. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده است، مردم تمایل دارند نام تجاری از دو قسمت با تلفظ تقریباً یکسان تشکیل شده باشد، مانند کوکاکولا. به نظر ایدهی خوبی است ولی شما مجبور به پیروی از آن نیستید و میتوانید هر نام خاص و منحصربهفردی را برای کسبوکار خود انتخاب کنید.
امّا بهتر است برای انتخاب نام مناسب به چند نکته توجه کنید. نام انتخابی بهتر است دارای تلفظ آسان باشد. همچنین مهم است که با کسبوکار شما در ارتباط باشد. البته بسیاری از کسبوکارهای موفق از نام بنیانگذار برای نام کسبوکار خود استفاده کردهاند.
بنابراین اگر بهدنبال ساخت هویت تجاری منحصربهفرد برای خود هستید انتخاب نام مناسب را فراموش نکنید.
۴ ـ طراحی یک لوگوی بهیادماندنی
لوگو یک نماد گرافیکی است و نشاندهندهی کسبوکار شما است؛ بنابراین باید بهیادماندنی و منحصربهفرد باشد. زمانی که لوگوی خود را طراحی میکنید چه چیزی باید در ذهن داشته باشید؟ قبل از پاسخ به این سؤال بیاید نگاهی به لوگوهای معروف دنیا داشته باشیم. لوگوی مکدونالد فقط یک M زرد ساده است؛ امّا مردم در سرتاسر دنیا بهراحتی آن را تشخیص میدهند. لوگوی اپل، یک سیب گاز گرفته شده است که بسیار ساده و بهیادماندنی.
بنابراین با توجه به بررسی انجام شده بر روی لوگوهای معروف دنیا، لوگوی کسبوکارتان بهتر است ساده و به دور از علامتهای غیرقابل فهم باشد. این باعث میشود مردم ارتباط بهتری با لوگو و کسبوکار شما برقرار کنند.
برای ساخت هویت تجاری منحصربهفرد نیاز به یک لوگوی منحصربهفرد هم است. اگر در طراحی با دست مهارت لازم را ندارید وبسایتهایی طراحی شده که ابزارهایی را در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید یک لوگوی متناسب با کسبوکارتان ایجاد کنید. در این وبسایتها با وارد کردن اطلاعات مربوط به تجارت خود پیشنهادهایی را در اختیار شما قرار میدهد که میتواند در انتخاب طرح نهایی بسیار سودمند باشد.
۵ ـ انتقال احساسات با رنگها
این مهم است که احساسات خود را با استفاده از رنگها در کسبوکارتان منتقل کنید. احساسات چیزی است که مشتریان را به سمت تجارت شما جذب میکند و زمانی که بحث ساخت هویت تجاری مطرح میشود رنگها بسیار کارآمد هستند.
ممکن است متوجه نشده باشید که کسبوکار محبوبتان با استفاده از رنگها با شما صحبت میکند. امّا باید بدانید که رنگها بخش مهمی از پیامرسانی و بازاریابی است. یک مطالعه به نام «تأثیر رنگ بر بازاریابی» نشان میدهد که تا ۹۰% قضاوتهای ناگهانی که مردم دربارهی یک محصول انجام میدهند تنها بر اساس رنگها است نه عوامل دیگر.
رنگها در ساخت هویت تجاری از اهمیت بالایی برخوردار هستند و شخصیت کلی کسبوکارتان را شکل میدهند. به این فکر کنید که چه احساسی با شخصیت تجارت شما همخوانی دارد. زمانی که این سؤال را پاسخ دادید، میتوانید یک رنگ کلیدی برای ساختن نامتجاری خود انتخاب کنید. این احساسات عمومی نیستند؛ هر فرد رنگها را کمی متفاوت میبیند. امّا بهطورکلی، احساسات مرتبط با رنگها چیزی شبیه این است:
قرمز: عصبانیت، دستپاچگی، شور و شوق، اهمیت
نارنجی: بازیگوش، پرانرژی
سبز: تنفر، حسادت، طمع
آبی: آرامش، خجالت، ناراحتی، قابلاعتماد
زرد: شادی، دوستانه
صورتی: عشق، زنانگی
بنفش: لوکس، رمانتیک
سیاه: پیچیده، شیک
قهوهای: خاکی، روستایی، قابلاعتماد
سفید: پاک، خالص، خونسرد
یک یا دو رنگ را انتخاب کنید تا رنگهای اصلی شما را تشکیل دهند. همچنین رنگهای ثانویهی دیگری برای تکمیل کردن رنگهای اصلی انتخاب کنید. بهعنوانمثال، بسیاری از کسبوکارهای آرایشی از رنگ صورتی استفاده میکنند؛ زیرا اغلب بیانگر زنانگی و عشق است. صورتی یک انتخاب خوب است برای احساساتی که اغلب کسبوکارهای مرتبط با آرایشی میخواهند به مشتریان خود منتقل کنند.
اغلب شرکتهای چمنزنی از رنگ سبز برای کسبوکار خود استفاده میکنند. همچنین بسیاری از شرکتهای مرتبط با محصولات تمیزکننده و یا هر چیز دیگری مربوط به محیطزیست از این رنگ برای طراحی لوگو و یا وبسایت خود استفاده میکنند. اگرچه رنگ سبز گاهی اوقات بیانکنندهی طمع و حسادت است امّا در واقع باعث میشود مردم به طبیعت هم فکر کنند. بسیاری از شرکتهای مالی نیز از رنگ سبز برای ساخت هویت تجاری خود استفاده میکنند.
استفاده از رنگ نارنجی برای باشگاههای پرورش اندام یک انتخاب بسیار مناسب است. بهدلیل اینکه انرژی مثبت همراه با انگیزه را منتقل میکند.
برای ساخت هویت تجاری با استفاده از رنگها باید در تمام قسمتهای کسبوکارتان از این رنگ بهره ببرید. بهعنوانمثال، وبسایت طراحی شده باید شامل رنگهای کلیدی انتخابی شما باشد. همچنین در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در بیشتر تصاویر منتشر شده باشد از این رنگها استفاده کنید. حال اگر بخواهیم یک گام جلوتر برویم، در محیط کسبوکار هم باید از این رنگها استفاده کنید. این باعث میشود پس از ورود مشتری به محیط کسبوکارتان احساس آرامش و اطمینان داشته باشد.
پس جادوی انتخاب رنگ مناسب در ساخت هویت تجاری را فراموش نکنید و رنگ متناسب با کسبوکارتان را انتخاب و از آن در تمامی قسمتهای تجارت خود بهخصوص تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید.
۶ ـ کار بر روی ارزشهای اصلی
مهم است که ارزشهای اصلی کسبوکارتان را در هویت تجاری خود قرار دهید. در مطالعهای که اخیراً انجام شده است بیشتر مشتریان کسبوکارهای بزرگ تأکید زیادی بر روی ارزشهای برجسته شدهی آن تجارت داشتند.
ارزشهای متعددی وجود دارد که کسبوکارها برای جذب مشتریان بیشتر از آنها استفاده میکنند. ارزشهای اصلی عبارتانداز: صداقت، احترام و دوستی. بهعنوانمثال شرکت استارباکس در صفحهی اینستاگرام خود بیشتر تصاویر مشتریان خود را که از محصولات آنها استفاده میکنند، منتشر میکند. این رویکرد در ساخت هویت تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باعث میشود حس دوستی که یکی از ارزشهای اصلی است در مخاطبین ایجاد شود.
نتیجهگیری
اگر کسبوکار خود را تازه آغاز کردهاید و یا اطلاعاتی دربارهی ساخت هویت تجاری ندارید در این مقاله اطلاعات بسیار مفیدی پیرآمون این موضوع مطرح شده است. شما با بهکارگیری این نکات میتوانید به کسبوکارتان هویت دهید و پیشرفت خوبی را تجربه کنید.
با تشکر از مطلب مفیدتون. سوالی که برای من پیش اومد این بود که مثلا در طراحی لوگو یک شرکت که اسم دوسیلابی داره حداکثر از چند کد رنگی میشه استفاده کرد که نه تعداد زیاد رنگ ها چشم مخاطب رو اذیت کنه و مقدار کم اون باعث عدم جذابیت بشه