از انعطاف پذیری و برنامه ریزی خوب به عنوان اصلیترین عوامل موفقیت کسب و کار جدید یاد میشود. معمولاً عادت اشتباهی که در مشاغل کوچک وجود دارد این است که همیشه به موفقیتهای مشاغل بزرگتر توجه دارند و خود را در مقابل آن ضعیف میبینند. اما موفقیت کسب و کارهای کوچک و جدید در گرو توجه به جزئیاتی است که معمولاً شرکتهای بزرگ قبلاً آنها را تجربه کردهاند و در حال حاضر نسبت به آنها بیتفاوت شدهاند.
حالا اگر شما به دنبال پیدا کردن راهکارهای موفقیت کسب و کار جدید هستید و میخواهید به عنوان اصول پایهای خود از آنها استفاده کنید، با ما همراه باشید.
سازماندهی شرط اصلی موفقیت کسب و کار جدید
بدون شک، سازماندهی به عنوان اصلیترین و پایهایترین عامل موفقیت کسب و کار جدید و کوچک شناخته میشود. سازماندهی این امتیاز را به شما میدهد تا وظایف خود و وظایف سایر نیروهای مشغول در گروه خود را تقسیم بندی کنید. بنابراین شما برای هر روز کاری خود یک لیست دارید و طبق آن لیست وظایف را تقسیم میکنید. این روند علاوه بر این که در موفقیت کسب و کار شما نقش غیرقابل انکار دارد، به نوعی شما و گروهتان را نسبت به مسئولیت و وظایف خود آگاه میکنند و همیشه باید نسبت به کاری که بر عهده شماست پاسخگو باشید.
جزئیات را به شکل دقیق بررسی کنید
تمامی کسب و کارهای موفق در توجه به جزئیات پیشگام بودهاند. حسن رنگرز، کشتی کار فرنگی، در رقابتهای قهرمانی جهان با وجود اینکه ۱۱ بر صفر جلو بود وبه اصطلاح آن حریف را ضربه فنی کرده بود، بدون توجه به سوت داور کشتی را رها کرده و توسط حریف ضربه فنی شد! همین مثال ساده نشان میدهد که جزئیات برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم و حیاتی هستند. شما ممکن است در مسیر خود چالشهای زیادی را ببینید، اما وقتی آنها را حل کردید همیشه سعی کنید جزئیات و نتایج آن را یادداشت کنید تا در گامهای بعدی به شما کمک کنند.
همیشه رقابت خود را آنالیز کنید
رقابت، بدون در نظر گرفتن نتیجه، بهترین دستاوردها را به شما میآورد. وقتی که شما با یک کسب و کار بزرگ یا یک شرکت موفق رقابت میکنید، علاوه بر اینکه نقاط قوت خود را به رخ شما میکشد، این فرصت را به شما داده که نقاط ضعف آنها را هم آنالیز کنید. شما یک شرکت کوچک هستید و ریسک پذیری شما نسبت به رقبای بزرگ بسیار بیشتر است. شما میتوانید تواناییهای شرکت خود را ببینید و برای موفقیت کسب و کار خود به دنبال مزیت رقابتی بگردید. همیشه مزایای رقابتی عامل برتری شما نسبت به رقبا هستند.
ریسکها را بشناسید و آنها را به موفقیت تبدیل کنید
یکی از اصلیترین کلیدهای موفقیت کسب و کار جدید و مشاغل کوچک، درک ریسکهای موجود و تأثیر آنها بر روند تجارت آنهاست. کسب و کار شما ممکن است در طول مسیر خود چندین بار مسیر راهای نزولی یا صعودی را دنبال کند و هر کدام از این روندها تحت تأثیر چند فاکتور قرار گیرد. حالا شما باید پاسخ دهید که بدترین سناریو در این شرایط کدام است. وقتی که برای این سؤالات و ابهامات پاسخ پیدا میکنید، یعنی به شکل دقیق می دانید که منشاء مشکل کجاست و به چه شکلی میتواند به کسب و کار شما لطمه بزند. حالا زمان آن رسیده که از این نقطه ضعف به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنید. همیشه برای شکست دادن یک رقیب قدرتمند، از قدرت او علیه خود استفاده کنید.
نقش خلاقیت در موفقیت کسب و کار جدید
خلاقیت یعنی انجام کارهای معمولی و روتین با یک شیوه جدید که سایر رقبا هنوز با آن آشنایی ندارند. شما در رقابت باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. طبیعتاً همه چیز را نمیدانید و همیشه با ایدههای جدید و جابجا شدن در شاخههای مختلف به مقصد نمیرسید. باید ببینید که رویکرد کسب و کارتان در حالت فعلی به چه صورت است و چه چیزی میتوانند رویکرد جدیدی به کسب و کار شما بدهد. اگر قرار باشد که همه شرکتها از یک مسیر مشخص و تکراری به موفقیت برسند، رقابت معنی خاصی ندارد و همه مسیرهای یکسان هستند.
متمرکز بمانید
یک ضرب المثل انگلیسی هست که «رم در یک روز ساخته نشد». این ضرب المثل بهترین راهنما برای موفقیت کسب و کار جدید است. شما به عنوان صاحب کسب و کار هیچ وقت نمیتوانید بر روی کسب درآمد سریع و آنی برنامه ریزی کنید. پروسه معرفی کردن و برند سازی، تبلیغات و معرفی محصول، جلب اعتماد مشتری و در نهایت رسیدن به فروش پروسهای طولانی و زمانبر است. این یعنی شما باید گام به گام مسیر کسب و کار خود را به شکل دقیق انجام دهید و نسبت به مراحل مختلف آن متمرکز بمانید. البته این موضوع به معنی فراموش کردن خلاقیت نیست و گاهی مجبور هستید که از مسیرهای متفاوتی عبور کنید.
برای قربانی کردن و فداکاری کردن آماده باشید
شرکت تسلا در سال ۲۰۰۸ و به دلیل شرایط اقتصادی با بحران مالی بسیار بدی مواجه شده بود و اتفاقاً در سال ۲۰۱۰ هم اعلام ورشکستگی کرد. اما مدیر این شرکت (ایلان ماسک) با فداکاری بیش از حد و افزایش ساعت کاری خود توانست که در سال بعد این شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. یک کسب و کار کوچک یا جدید ممکن است در طول حیات خود تجربههای متفاوتی داشته باشد. گاهی ممکن است شما مجبور شوید که کارکنان وفادار خود را اخراج کنید و به سراغ استفاده از نیروهای ارزانقیمت بروید. گاهی هم ممکن است برای موفقیت کسب و کار جدید خود مجبور به کار به صورت طولانی مدت شوید. همه این موارد برای رسیدن به موفقیت طبیعی و اجتناب ناپذیر هستند.
ارائه خدمات عالی به مشتریان
بسیاری از کسب و کارهای موفق در گامهای بعدی فراموش میکنند که هدف اصلی آنها ارائه خدمات به مشتریان و در حقیقت جلب رضایت آنهاست. زمانی که یک شرکت به موفقیت رسیده، یعنی محصولات و خدمات آنها از طرف مشتریان مورد استقبال قرار گرفته و یک مشکل یا یک نیاز از آنها را برطرف کرده است. این میتواند الگوی بسیار خوبی برای موفقیت کسب و کار جدید شما باشد. در گامهای اولیه به جای تمرکز صرف بر روی فروش و سود، بهتر است بر روی رضایت مشتریان خود متمرکز شوید. هر مشتری میتواند از طریق تبلیغات شبکهای برای شما به یک عامل بازاریابی مهم تبدیل شود. پس در به دست آوردن رضایت مشتریان کوتاهی نکنید.
سازگاری و انطباق پذیری برای موفقیت کسب و کار جدید
حتماً این تجربه را داشتید که یک محصول یا یک خدمات فوق العاده از نظر خودتان ایجاد کردهاید و بیشتر مشتریان شما نسبت به آن احساس رضایت داشتند. اما در بین مصرف کنندگان خود با افرادی مواجه میشوید که کاملاً نسبت به محصول یا خدمات شما منتقد هستند. این یک روال بسیار غافلگیر کننده و بعضاً ناراحت کننده است. با وجود این که به دست آوردن رضایت همه مشتریان تقریباً غیر ممکن است، اما سازگاری میتواند یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کار شما باشد. این انتقادها بعضاً نمیتواند به اندازه یک کلاس آموزشی یک ساله به شما کمک کند. تجربه و دیدگاه افراد مختلف نسبت به محصولات و خدمات متفاوت است. پس سعی کنید که همیشه برای محصولات و خدمات خود نظرسنجی داشته باشید و از آن به عنوان پیشرفت استفاده کنید.
لطفاً جزیره نباشید!
در مطلب مربوط به بستن قرارداد حرفه ای اشاره کردیم که امکان ارتباط با دیگران با وجود مدیریت جزیرهای به صفر میرسد. اگر توجه کرده باشید، بیشتر جزیرهها از فضایی فوق العاده و دوست داشتنی برخوردار هستند که مکانهای تفریحی ایدهآلی دارند. اما افراد استفاده کننده از این خدمات فقط طیف خاصی هستند که شرایط استفاده از یک کشتی و هواپیما را دارند. این در حالی است که درصد بیشتر جامعه امکان حضور در این مکان را ندارند. حالا شما به عنوان یک کسب و کار جدید به هر اندازه که در تولید محصولات با کیفیت موفق باشید، باز هم نیاز دارید تا اقشار مختلف را پوشش دهید. بنابراین سعی کنید که محصولات خود را با توجه به طیفهای مختلف به مشتریان ارائه دهید تا امکان فروش بیشتر و موفقیت کسب و کار جدید شما فراهم شود.
شگفت زده کنید
موفقیت کسب و کار شما در گرو ایجاد تمایز نسبت به رقباست. احتمالاً دیدهاید که در پیامهای بازرگانی تلویزیونی شیوههای مختلفی برای متفاوت نشان دادن کسب و کارها وجود دارد. توصیه میکنم یکبار تبلیغات منتشر شده در رابطه با اپراتورهای داخلی ببینید. اگرچه طرحهای تابستانه یا طرحهای زمستانه و بهانههای مختلفی برای فروش اینترنت و اعتبار معرفی میکنند، اما به جرات میتوان ادعا کرد که شرایط همه آنها مشابه است. تقریباً با یک محاسبه سرانگشتی متوجه میشوید که آنها صرفاً به دنبال بهانه هستند تا فروش بیشتری داشته باشند. شما هم میتوانید از ابزارهای مختلفی مانند تخفیفهای سالانه، طرحهای شگفتانه و موارد مشابه برای فروش بیشتر استفاده کنید.
موفقیت کسب و کار جدید شما در گرو دنبال کردن مسیرهای خاص و منحصر به فرد است. پس سعی کنید متفاوت باشید و از ایدههای خلاقانه کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید