به نظر میرسد هرکسی ایدههایی برای ایجاد انگیزه در کارکنان دارد. اما بعضی چیزها هرگز باعث ایجاد انگیزه در کارکنان نخواهند شد و در واقع بیانگیزگی هم ایجاد میکنند. در زیر لیستی از عوامل ایجاد بیانگیزگی ارائه شده است:
هرگز به شخصیت کسی توهین نکنید:
این یعنی انتقادات شما باید سازنده باشند. بازخورد مهم است، اما شما باید فقط از رفتار یا عملکرد فرد انتقاد کنید نه از خودش. اگر خود را در حال یافتن جملهی “تو هرگز کاری را درست انجام نمیدهی” یافتید، سریعاً از گفتن ادامهی حرفتان خودداری کنید.
هرگز کارمندتان را خجالتزده نکنید:
اعتماد به نفس برای ایجاد انگیزه بسیار مهم است. هر گاه خود را مجبور به انتقاد از عملکرد یکی از کارکنان دیدید، این کار را به صورت خصوصی و در خلوت انجام دهید. اگر این کار را نکنید، دیگران نیز حرفهایتان را خواهند شنید و این فقط اوضاع را بدتر میکند.
با ارعاب مدیریت نکنید:
به این جمله دقت کنید: “ترس از مجازات هرگز باعث عملکرد خوب، حداقل برای طولانی مدت، نخواهد شد. ” اگر بخواهید از طریق سرزنش کردن و یا ارعاب مدیریت کنید، بهترین کارکنان خود را از دست خواهید داد و مطمئناً کار گروهی و ارتباطات باز را نمیتوانید پیاده کنید.
همهی مسئولیتها را به دوش خود نیندازید:
به عنوان یک مدیر باید گروه خودتان را رهبری کنید. اگر خودتان به تنهایی همهی امور را انجام دهید و از وظایف کارکنانتان غفلت کنید، باید در اولویتبندی خود تجدیدنظر کنید. به دیگران نیز فرصت یادگیری بدهید. نه تنها زندگی خود را راحتتر میکنید بلکه به کارکنان حس ارزشمند بودن را القا خواهید کرد.
از کارکنان خود اضافه کاری نکشید:
در دوران اوج کار از نیروی کاری موقت استفاده کنید. متخصصین حرفهای را استخدام کنید. هرکاری میکنید، فقط مراقب باشید که کارکنانتان را برای مدت طولانی تحت فشار کاری زیاد قرار ندهید.
امیدوارم حالا که اینها را مطالعه کردید به خودتان ببالید که تا به حال از این موارد استفاده نکردهاید.
(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان ترجمۀ حسام سعیدی)
like
ممنون