روی حقایق تکیه کنید، نه احساسات
نگویید،”تو همیشه تأخیر داری، و من از این مسئله خسته شدهام.” بگویید، “به خاطر اینکه این اواخر با تأخیر حاضر میشوی، نگرانت شدهام. صبح روزهای هشتم، یازدهم و هفدهم این ماه، تو یک ساعت تأخیر داشتی.”
خاص باشید
نگویید، “میخواهم به موقع سرکار حاضر شوید” به جای آن بگویید، “فردا اول صبح، گزارش وضعیت هفتگی را درست سر ساعت لازم دارم.”
وقتشناس باشید
باید زمانی که انتقاد دریافت میکنید آرام و خونسرد باشید، اما نباید آنقدر صبر کنید که شخص موضوع را فراموش کند. به محض اینکه احساس خونسردی کردید، گفتگو را شروع کنید.
رُک باشید، اما هوشمندانه
مطمئن شوید که از کلماتی که منظورتان را به درستی بیان میکنند استفاده میکنید، به جای اینکه دنبال کلمات نرمتری بگردید که واقعاً دیدگاهتان را بیان نمیکنند، رک حرف بزنید. اما میتوانید برای ارائهی دیدگاهتان از کلمات خوب و مناسب استفاده کنید، “میخواهم در مورد مشکل پروژه با تو صحبت کنم” به جای اینکه بگویید “تو کاملاً پروژه را نابود کردی”.
در خلوت و به صورت خصوصی از شخص مورد نظرتان انتقاد کنید
نباید کسی را در مقابل دیگران خجالتزده کنید. شخص را به کناری ببرید و به صورت خصوصی با او صحبت کنید.
به افراد فرصت آموزش بدهید
شاید کارمند شما آخرین مهلتش را فراموش کرده باشد، نه به خاطر اتلاف وقت، بلکه به دلیل اینکه او در مورد کارایی پروژه هیچگونه آموزشی ندیده است. فراموش نکنید که مهارتهای شخصی افراد را در نظر بگیرید، اگر آنها را فاقد مهارت میدانید، به آنها آموزش دهید.
بدانید که چه میخواهید بگویید
حتی ممکن است لازم باشد نکات کلیدی را یادداشت کنید طوری که چیزی را فراموش نکنید.
به آنچه دیگران میگویند گوش دهید
پس از اینکه حرف خود را زدید، به حرفهای بقیه هم گوش کنید. ممکن است از برخی موارد مطلع نباشید. ذهن خود را باز نگه دارید، گوش دهید و مطمئن شوید که در حال گوش دادن هستید.
(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان ترجمۀ حسام سعیدی)
با سلام.
مبحث مهم و خوبی رو اشاره کردین .انتقاد درست و سازنده بسیار مفید خواهد بود.و اگر شخصی و خصوصی باشد بهتر جواب می دهد.
دقیقاً همینطوره
خیلی عالی بود
خدا قوت
ممنون
مورد در خلوت و به صورت خصوصی از شخص مورد نظرتان انتقاد کنید خیلی مهمه اما متاسفانه گاهاً دیده شده افراد رعایت نمی کنند.
با تشکر بابت مطلب مفید