قدرت زمان : ۵ ایده تعیین هدف های شغلی و مالی (۲)
همان طور که قبلا اشاره کردیم، برای تعیین هدف های شغلی و مالی پنج ایده کلیدی وجود دارد که در مطلب ۵ ایده تعیین هدف های شغلی و مالی(۱) به سه مورد آن اشاره کردیم که در ادامه به ۲ مورد دیگر آن اشاره می کنیم:
۴- حوزه های کلیدی کارتان را تعیین کنید: برای تعیین اهداف تجاری و ارتقاء شغل باید مدام از خودتان بپرسید: «حوزه های کلیدی شغل من چیست؟». این پرسش برای ارتقای شغلی و موفقیت تجاری شما بسیار تعیین کننده است. چه کاری است که فقط و فقط از دست شما ساخته است و اگر خوب انجام دهید تفاوت عمده ای در سازمان تان ایجاد می کند یا دستاوردهای فوق العاده ای برای سازمان در پی خواهد داشت؟
به وظیفه ای فکر کنید که تنها از شما ساخته است و اگر شما آن را انجام ندهید، کس دیگری قادر به انجام آن نیست. اما اگر شما آن را انجام بدهید و خوب هم انجام بدهید تأثیر عمده ای بر شما و سازمان تان خواهد گذاشت. به ندرت پیش می آید که حوزه های کلیدی هر شغلی بیش از پنج تا هفت مورد باشد. توانایی عملکرد خوب در هر کدام از حوزه های کلیدی شغل تان رمز موفقیت همه جانبه شماست. در هر کاری که انجام می دهید قانون ۸۰ / ۲۰ را در نظر بگیرید. ۸۰ درصد از نتایجی که به دست می آورید حاصل ۲۰ درصد از کارهایی است که انجام می دهید. کار کردن روی ۲۰ درصد اموری که ۸۰ درصد ارزش کارتان را تعیین می کنند بسیار حیاتی است.
۵- تمرین مدیریت بر مبنای هدف: «مدیریت بر مبنای هدف»(MBO) یکی از مؤثرترین روش های هدف گذاری با مشارکت مدیران و کارکنان است. استفاده از این روش فقط با همکاری افراد شایسته ساخته است. یعنی کسانی که روی کارشان مسلط هستند و می دانند چه وظیفه ای را باید انجام دهند. استفاده از این شیوه مستلزم آن است که هر وظیفه ای را به طور کامل به یک فرد مشخص واگذار کنید.
مدیریت بر مبنای هدف چهار مرحله دارد:
مرحله اول این است که هدف مورد نظر با نتیجه را به صورت روشن تعیین کنید. این کار را از طریق بحث و تبادل نظر با کسی که مسئول رسیدن به هدف مورد نظر است انجام دهید.
مرحله دوم این است که در مورد برنامه رسیدن به هدف موردنظر بحث کنید و به توافق برسید. برای رسیدن به هدف چه گام هایی باید برداشته شود؟ چطور باید این گام ها برداشته شوند؟ نحوه سنجش موفقیت چگونه خواهد بود؟ معیار سنجش عملکرد چیست؟ و در مورد کیفیت انجام کار چه طور قضاوت خواهد شد؟
مرحله سوم این است که روی زمان اتمام کار توافق کنید و برای نظارت بر پیشرفت کار و مشکلات آن برنامه ریزی کنید. انتظار می رود چه موقع کار تمام شود؟ تعیین ضرب الاجل و برنامه ریزی زمان بندی شده روشن در مدیریت اهداف بسیار حیاتی است.
مرحله چهارم این است که فرد را آزاد می گذارید تا کار را شروع کند. وقتی وظیفه مورد نظر را تعریف کردید، نتایج اصلی کار را مشخص کردید، برای سنجش عملکرد آن استاندارد تعیین کردید و آن را به شخصی شایسته واگذار کردید، اجازه بدهید که او به روش خودش کار را انجام بدهد و تمام کند. کلید واگذاری مسئولیت، واگذاری کامل وظیفه و بازپس نگرفتن آن است. در انجام کار مداخله نکنید. از هر نوع راهنمایی، رهنمود و حمایتی که لازم است دریغ نکنید ولی روشن کنید که مسئولیت انجام کار بر عهده خود فرد است. یکی از مؤثرترین شیوه های ایجاد شایستگی، اعتماد به نفس و توانایی در دیگران واگذاری مسئولیت کامل انجام وظیفه مهم به فرد است.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید