دینامیت موفقیت : اگر پول ندارید، از پول دیگران استفاده کنید!
«تجارت، نسبتا ساده است، چون پولش مال دیگران است!» این گفته الکساندر دومای پسر در نمایشنامه «مساله پول» است.
بله، به همین سادگی. از پول دیگران استفاده کنید. این راه دستیابی به ثروتی عظیم است. بنجامین فرانکلین، ویلیام نیکرسون، کنراد هیلتون و هنری جی. کیسر، همگی این کار را کردند. اگر ثروتمند نیستید، یاد بگیرید که نانوشته ها را بخوانید. در حقیقت، چه ثروتمند باشید و چه فقیر، یاد بگیرید که نوشته های هر شعار، بدیهیات و انگیزه سازهای درونی را بخوانید.
اصل نانوشته در استفاده از پول دیگران هم این است که با توجه به معیارهای صداقت، راستگویی، امانتداری، فروتنی و درستکاری رفتار کنید و در ارتباط خود با دیگران، از این قاعده طلایی بهره ببرید. کسی که صادق و راستگوست، ارزش ثروتمند شدن را دارد.
اعتبار و بهره گیری از پول دیگران، تقریبا یکی هستند. نبود یک سیستم اعتباری مطلوب در هر کشور، موجب عقب ماندگی مردم آن جامعه می شود. این در حالی است که همین سیستم اعتباری در آمریکا چنان قدرت یافته است که ثروت و پیشرفت عظیمی را برای این کشور به ارمغان آورده است. این سیستم، در اصل، آمریکایی است. بنابراین، بهتر است به نصیحت بنجامین فرانکلین که مردی موفق و ثروتمند است توجه کنید.
نصیحتی خوب
کتاب آقای فرانکلین به نام «نصیحت به یک تاجر جوان» که در ۱۷۴۸ نوشته شد، در باره استفاده از پول دیگران است:
«به خاطر بسپار که ذات پول، مولد و زاینده است. پول، پول می آورد و سود آن نیز پول ساز است»
همچنین فرانکلین گفته است:
«به یاد داشته باش که ۶ پوند در سال، چیزی نیست. اما به خاطر همین ذخیره اندک یک مرد با اعتبار و وجهه خوبش می تواند مالک ۱۰۰ پوند شود و در طول سال از این پول استفاده کند.»
این جمله فرانکلین، بیانگر یک عقیده بزرگ است. نصیحت او هنوز هم کارساز است. می توانید با چند سنت ناقابل شروع کنید و صاحب میلیون ها دلار شوید. یا حتی می توانید این عقیده را گسترش دهید و بیشتر از مبلغی که انتظار دارید به دست آورید. این کاری است که «کنراد هیلتون» انجام داد، چون مرد معتبری بود.
هتل های زنجیره ای هیلتون، با استفاده از ۲۵ میلیون دلار اعتبار که از پول دیگران حاصل می شود، توانست هتل های کوچکی برای مسافران هواپیما در فرودگاهها بسازد. اما این مبلغ از کجا آمده است؟ مسلما نام هیلتون موجب رونق این معامله شده است. صداقت و راستگویی، چیزی است که هیچ جایگزین مطلوبی ندارد. به عبارتی، عنصری است که بیش از هر چیز دیگر، در ابعاد وجودی بشریت رخنه می کند. صداقت یا حتی نبود آن، به طور محسوس در کلمات و اندیشه ها و رفتار انسان بروز می یابد و حتی می تواند در چهره افراد هم نمود داشته باشد، به گونه ای که یک بیننده عادی هم می تواند صداقت یا عدم صداقت طرف را به سرعت دریابد. از سوی دیگر، یک شخص بی صداقت، ضعف و ناتوانی اش را در طنین صدا، حالات چهره، ماهیت مکالمات روزمره یا حتی رفتارش نشان می دهد.
“صداقت، آبرو، اعتبار و موفقیت، به هم وابسته اند. کسی که در به دست آوردن یکی از آنها موفق باشد، به طور حتم برای به دست آوردن سه عنصر دیگر هم تلاش می کند.”
منبع: (دینامیت موفقیت، ناپلئون هیل/کلمنت استون)
ادامه ی مقالات دینامیت موفقیت را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید