گاو بفنش: رمز موفقیت و عدم موفقیت
هرچند نمی توانیم پیش بینی کنیم بعدها چه کالایی خاص خواهد بود، اما می توانیم درک کنیم که تعداد بخش های نوآوری و ابتکاری کشف نشده زیاد نیستند، منظور محصولات ترکیبی کشف نشده است. در این بخش فهرستی تفسیر شده را از چندین شرکت داریم. اگرچه با این مثال ها کار کامل نمی شود، اما برای شروع خوب است.
برای خرید تعدادی ابزار جدید، اقدام به کاری کردم که هرگز انجام نمی دهم؛ مراجعه به یکی از فروشگاه های زنجیره ای «سیرز». چرا؟ زیرا یکی از دوستان معتمدم که بسیار با ابزار سر و کار دارد از صنعتگران این شرکت خیلی تعریف کرد. زیرا نه تنها طراحی های آنها بسیار زیبا و به راحتی قابل استفاده است، بلکه این ابزارها از دوام و مقاومت طولانی مدت و ضمانت دائمی نیز برخوردار است.
این درحالی است که شرکت «کیچن اید» بسیاری از آشپزان لژیونر پیام رسان و عطسه کننده خود را از دست داد، چون برای صرفه جویی در هزینه ی خود روشی را برای ساخت «مخلوط کن»های خود انتخاب کرد که رضایت بخش نبود. بولتین بوردهای آنلاین پر از افراد ناراضی بود که پس از سه یا چهار بار استفاده از این نام تجاری یا همان مخلوط کن ها دیگر راضی به استفاده از آنها نبودند.
“رمز موفقیت و عدم موفقیت این دو برند در هر دو مورد ذکر شده: دوام، مقاومت، کارایی یا ناکارآمدی محصولات این دو شرکت است.”
شرکت «اوکسو لاین»، سازنده و فروشنده ی ابزارآلات کوچک آشپزخانه به افرادی است که، کار آشپزی انجام نمی دهند. چرا؟ زیرا افرادی که خود آشپزی نمی کنند این ابزار را در خانه ی آشپزها دیده اند و پیام رسانان آشپز که همیشه به دنبال چیزی برای بهتر کردن کار آشپزی هستند از اینکه ابزاری مثل پوست گیر مدرن هویج، یا پوست گیر لیموترش برای طعم دادن به غذاها و یا قاشق های بستنی خوری برای نمایش دارند، احساس خرسندی می کنند. “رمز موفقیت این شرکت، کارایی محصولاتش است.”
یاهو با خود چه کرد؟ او با شکست شرکت های «آلتاویستا»، «لایکاس» و «اینفوسیک» در این مسابقه توانست خود را در مرکز اینترنت قرار دهد. اما یاهو چه شد و چه اتفاقی برایش افتاد؟ درس خود را فراموش کرد و اجازه داد که گوگل کار او را انجام دهد؟ در هر مورد، یاهو و گوگل کارهای یکسانی داشتند. اولین صفحه ی ارتباطی که ناباورانه ساده بود و هست.
برای چند سال اول، گوگل فقط دو دکمه داشت، یکی از آنها عبارت «جست و جوی شانسی» با بارگذاری سریع بدون نیاز به تصمیم گیری بود. وقتی شخصی از یک نفر می پرسید: «اطلاعات مورد نیاز و آنلاین برای این موضوع را از کجا به دست آورم؟» توصیه ساده بود: «گوگل».
“رمز موفقیت گوگل، سادگی و کامل بودن است. کار با آن بسیار ساده است، شما با ورود به صفحه اول آن گمراه نمی شوید و به آنچه که می خواهید قطعا در یک چشم به هم زدن می رسید. کاری که یاهو در ارائه آن ناتوان بوده است.”
داستان عجیبی را که از «مارک هرست» درباره ی گوگل شنیدم برایتان بازگو می کنم: افرادی که در گوگل فعالیت دارند در ارتباط با ایمیل هایی که به بخش خدمات انتقادی ارسال می شود، تفکر وسواسی دارند و به ایمیل ها بسیار اهمیت می دهند.
افرادی که هرچند وقت یک بار نوشته ای ارسال می کنند و هرگز نام خود را هم نمی نویسند. «ماریسا میر» که در گوگل فعالیت دارد می گوید: هربار ایمیلی دریافت می کردم که فقط شامل دو عدد بود باید زمان زیادی را صرف می کردم تا بدانم مفهوم این دو عدد چیست. بعد نتیجه گرفتم این اعداد تعداد صفحات اول یافت شده است. وقتی شمارش اعداد و یا کلمات بالا می رفت مثلا بالای ۵۲، جست وجوگر عصبانی می شد و در ایمیل بعدی تعداد کلمات را به تیم طراحان صفحه ی اول ارسال می کرد.
اگرچه این کار آنها دیوانه کننده بود اما ایمیل ها مفید بود و نظم جالبی به تیم طراحان اولین صفحه ی ارتباطی میداد که مواظب باشند و لینک های زیادی معرفی نکنند، مثل ترازویی که به شما هشدار می دهد: وزن شما دو پوند افزایش داشته است. این در حالی است که اکنون «یاهو» در صفحه ی نخست بیش از پانصد واژه دارد.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید