گاو بنفش : مشکل ارزان فروشی
ارزان فروشی یکی از آیتم های خاص است که به نظر می رسد هرگز بی متقاضی نباشد. برای چیزهایی که همیشه خریداری می شوند و از چند جنبه مشابه اند. کالایی که ارزان است بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص می دهد. اشکال ارزان فروشی این است که وقتی شما کار را شروع می کنید احتمالا رقیب شما هم همین بازی را پیش می گیرد.
چگونه می شود در جنگِ افزایشیِ قیمت، هم دیگران را مغلوب کرد و هم از نظر اقتصادی برنده شد؟ شرکت فروش لوازم منزل با نام «I.K.E.A» توانایی انجام این کار را دارد. فروشگاه های زنجیره ای «وال مارت» هم این کار را انجام می دهند. آیا دلیل ارزان کردن خط تولید آنها، ناتوانی شان در ایجاد گاو بنفش است؟ ارزانی آخرین پناهگاه بازاریابی برای محصول فاقد ایده های بزرگ و برتر است.
وقتی بازاریابی به مسیر خط تولید یا توزیع یک کالا، تعریفی جدید بدهد و با جست و خیز از بازی قیمت گذاری دیگران جلو بزند تا بازی فوق العاده و چشمگیری را ایجاد کند، همه چیز تغییر می کند.
«گاو بنفش بودن» قلمروی انحصاری محصولات گران قیمت، برای مشتریان ثروتمند نیست. «متل ۶» برای اینکه همزمان ارزان و تمیز است، خاص شده است. فروشگاه های «وال مارت» هم همین ویژگی را دارند. شرکت های هواپیمایی «جت بلو» و «ساوت وست» معادله ی مسافرت های هوایی را کاملا تغییر دادند.
آنها قلمروی بخش ارزان بازار (نه بخش بی کیفیت) را در دست گرفتند و توانستند هر قدر که می خواهند کاهش قیمت داشته باشند. سودهای افزایشی، بازی را برای رقبای آنها عوض می کند تا رقبای آنها بتوانند راه خاصی برای تغییر بازی بیابند و این تضمین کننده ی پیشروی آنها در این بخش است.
اگر می خواهید گاو بنفش قیمتی باشید، شما باید بتوانید رقابت ۳۰ درصدی زیر قیمت فعلی بازار داشته باشید، آیا مایلید این کار را انجام دهید؟ بله؟ پس شروع کنید.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید