تکنیک فروش : ویژگی های فروشنده (۱)
انتظاراتی که مدیران ارشد فروش از فروشندگان خود دارند این است که : در برخورد با دیگران اثر خوبی از خود بر جای بگذارد ، بتواند یک مذاکره هوشمندانه را انجام دهد ، صادق باشد و از چالش و کار سخت نترسند .
سیاست شرکت “آی بی ام” (IBM) در استخدام فروشندگان ، مبنی بر ویژگی های شخصیتی فرد و آموزش او است .اگر شخصی که ویژگی های شخصیتی مورد نظر آنها را داشته باشد ولی مبتدی باشد برای استخدام به آن شرکت مراجعه کند ، او را می پذیرند و آموزش های لازم برای فروشندگی را به او می دهند .
ویژگی های فروشندگان موفق چیست؟
برای موفقیت در کار فروشندگی تنها یک الگوی شخصیتی منحصر به فرد وجود ندارد ، اشخاص با طیف گسترده ای از خصوصیت ها و ویژگی ها در کار فروشندگی موفق بوده اند اما دانستن برخی از خصوصیت ها ، شانس موفقیت را افزایش می دهند که عبارتند از:
ظاهر فرد : در اولین ملاقات با افرادی که می خواهیم تاثیر مطلوبی در آنها را داشته باشیم ، جلوه ی ظاهری از اهمیت بالایی برخوردار است . ظاهر فرد به معنای جذابیت چهره ی فرد نیست بلکه منظور داشتن ظاهری آراسته و مرتب می باشد که این مورد نه تنها بر خریدار تاثیر مطلوبی دارد بلکه بر خود فروشنده هم اثر می گذارد ، وقتی شما از ظاهر مطلوبی برخوردار باشید با اعتماد به نفس بالاتری با خریدار وارد مذاکره می شوید.
اما نباید فراموش کنیم که هدف از ملاقات ، فروش است . پس ظاهر باید به گونه ای باشد که ذهن خریدار را از هدف اصلی منحرف نکند . ظاهری ساده و آراسته بهترین گزینه می باشد.
تیپ فرد : تیپ فرد که نوع پوشش شخص است ، باید متناسب با موقعیت یا نوع فروشی که انجام می دهد باشد . لباسهای غیر متعارف توجه خریدار را از هدف اصلی دور می کند . لازم نیست که یک فروشنده همیشه در حد عالی از آراستگی باشد به عنوان مثال : یک فروشنده مواد غذایی با کت و شلوار ظاهر دلچسبی ندارد . بهترین پیشنهاد این است که پوشش فرد شبیه به کسی باشد که قصد فروش به او را دارد.
(منبع : فروش ، تکنیکها و کاربردها ، ریچارد و بروس دی بوسکرک)
با ادامه مقالات تکنیک فروش همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید