گاو بنفش : گاو بنفش شرکت اوتیس چه بود؟
بازاریابان محتاط قدیمی به شدت از تبلیغات تلویزیونی دفاع می کنند. آنها از موفقیت های بزرگی که در سال های گذشته از این طریق کسب کرده اند خشنودند و با خرسندی شرح می دهند که چرا فقط تلویزیون می تواند برای نشان دادن محصولی جدید و یا محصولی که قبلا تولید شده آگاهی لازم را به افراد بدهد.
سرگیو زیمن ، رهبر بازاریابی که در ارائه ی انواع جدید کوکاکولا نقش داشت، به دو نوع تبلیغ تجاری تلویزیونی موفق اشاره می کند که مرتب از تلویزیون پخش می شد؛ «دوست دارم به دنیا آواز خواندن یاد بدهم» و تبلیغ میں جو گرین، فوتبالیست معروف آمریکایی که در این تبلیغ نوشابه را با ولع می نوشید. سرگیو زیمن اشاره می کند که این دو تبلیغ نتوانستند حتی موجب فروش یک بطری اضافه بشوند. آنها سرگرم کننده بودند و جلب توجه کردند اما نتوانستند باعث کسب درآمد بیشتر شوند.
- مطالعه ی موردی: بالا رفتن؟
بیایید در مورد بازاریابی محصولی مانند آسانسور صحبت کنیم، مطمئنا آسانسورها محصول مورد نظر مصرف کننده عادی در جامعه نیستند. قیمت بعضی از آسانسور های لوکس به راحتی به بیش از یک میلیون دلار می رسد و معمولا در ابتدای زمان ساخت، نصب می شود و زمانی به کار می رود که ساختمان بیش از سه یا چهار طبقه ارتفاع داشته باشد.
- یک شرکت آسانسور چگونه به رقابت می پردازد؟
فروش آسانسور، در پی ارتباطهای طولانی مدت همراه با بازی گلف و صرف شام با عوامل کلیدی خرید در آژانس ها و مدیران بنگاه های املاک شکل می گرفت. بدون تردید این روند ادامه داشت تا اینکه شرکت سازنده ی آسانسور اوتیس بازی را با توسعه ی گاو بنفش دچار تغییرات بنیادی کرد.
به محض ورود به دفاتر مشاوره ی «کپ جمینی» در میدان تایمز، با راه حل های شگفت آوری روبه رو می شوید. مسئله چیست؟ اصولا هر آسانسور به یک محل اختصاص داده شده است. آسانسور به دفعات پنج، ده یا پانزده بار تا طبقه ی مورد نظر شما توقف می کند، این برای شما عذاب آور است و برای آن ساختمان مشکلی بسیار بزرگ و هزینه بر است. در حالی که آسانسور شما در هر طبقه توقف می کند، جمعیتی که در لابی منتظر هستند، رفته رفته خسته تر می شوند. چنین ساختمانی نیاز به آسانسورهای بیشتری دارد اما نه پولی برای خرید آسانسور موجود است و نه جایی در ساختمان برای نصب آن وجود دارد.
- آیا می دانید شرکت آسانسور اوتیس چه کرد؟
وقتی شما مقابل آسانسورها می ایستید، کلید طبقه ی موردنظر خود را که روی پانل کنترل مرکزی قرار دارد می زنید، پانل به شما می گوید که باید کدام آسانسور را سوار شوید تا به طبقه ی مورد نظر خود بروید. با این تغییر ساده، اوتیس توانست آسانسورها را به قطار اکسپرس تبدیل کند.
آسانسور مورد نظر، فورا شما را به طبقه ی دوازدهم می برد و به لابی برمی گردد. این یعنی ساختمان ها می توانند بلندتر هم بشوند، آنها نیاز به آسانسورهای کمتر برای تعداد مشخصی از افراد دارند، زمان انتظار کوتاه تر است و ساختمان می تواند فضای بهتری را برای افراد و نه برای آسانسورها مورد بهره برداری قرار دهد. پیروزی بسیار بزرگی که با هزینه ای بسیار کم تکمیل شد.
به جای تلاش برای به کارگیری تکنولوژی و تخصص، برای ساخت محصولی بهتر مطابق با رفتارهای استاندارد مصرف کنندگان، برای تغییر رفتارتان تلاش کنید تا محصولی که به مراتب عملکرد بهتری دارد، ایجاد شود.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید