اهداف مشخص کسب و کار بازاریابی محتوایی
- آگاهی از برند و تقویت آن
تقریبا اولین چیزی که در نگاه به بازاریابی محتوایی، به ذهن انسان خطور می کند، آگاهی از برند brand awareness است. شاید هدف فقط تلاشی برای یافتن راهی موثرتر در مقایسه با بازاریابی تبلیغی برای ایجاد آگاهی درباره ی محصول یا خدمات شما باشد. بازاریابی محتوایی، وسیله ی خوبی برای این هدف است؛ چرا که راهی موثق و فوق العاده برای شروع هدایت مشتریان به سوی برند است.
- هدایت، تبدیل و پرورش مشتریان بالقوه
تعریف شما از مشتری بالقوه؛ مطمئنا فرق دارد. اما از نقطه نظر بازاریابی تبدیل مشتری بالقوه جایی است که در آن از طریق تبادل محتوای جذاب، دیگران را تشویق به انتشار اطلاعات کافی درباره ی خودشان می کنید؛ به گونه ای که فرصت بازاریابی محصول نزد آنها برای شما فراهم می شود.
این تبادل اطلاعات می تواند شامل ثبت نام در یک “دمو” demo”، ثبت نام برای شرکت در یک رویداد یا مشترک شدن در خبرنامه باشد. وقتی که اجازه ی مشتری احتمالی را در دست دارید، می توانید از محتوا برای کمک به هدایت وی در چرخه ی خرید استفاده کنید.
- تبدیل مشتری
در این زمینه، می توانید به کارهایی که در گذشته برای مشتری انجام داده اید و راه حل هایی که برای حل مشکلات مشتری ارائه داده اید اشاره کنید؛ در نهایت، می توانید بگویید این همان محتوایی است که شما بعنوان بازاریاب ایجاد کرده اید تا به مشتریان بالقوه ی خود نشان دهید که چرا راه حل شما بهتر است و یا منحصرا می تواند نیازهای آنها را برآورده نماید.
- خدمات مشتریان
بازاریابی محتوایی، واقعا می تواند با ارائه ی خدمات مشتریان از طریق “اشتراک subscribe”، برند خود را معرفی کند. این اقدام، چیزی فراتر از داشتن یک دفترچه ی راهنما برای کاربر، یک فرآیند مستند برای موفقیت و یک بخش “پرسش های متداول” در وب سایت شما است.
اینها بهترین اقدامات برای نشان دادن نحوه ی استفاده ی مشتریان از محصول یا خدمت شماست؛ یا اینکه چگونه مشتری های می توانند بیشترین بهره برداری را از محصول یا خدمت شما داشته باشند؟ محصول یا خدمت شما از طریق کدام روش های موفق و مبتکرانه توانسته به راه حل های دیگر تعمیم یابد؟
- وفاداری مشتری و حفظ آن
به محض شروع برنامه ی پرورش تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی، به یک استراتژی حفظ مشتری برنامه ریزی شده نیاز خواهید داشت. اگر هدف نهایی شما تبدیل مشتریان به مشترکان پروپا قرص است که گزارشات شما را با دیگران به اشتراک می گذارند، این عرصه نیاز به توجه ویژه ای دارد.
گزینه های موجود می تواند شامل تهیه ی یک خبرنامه ی الکترونیکی یا چاپی برای مشتریان، مجله ی الکترونیکی یا چاپی یا احتمالا رویداد کاربری یا وبینار باشند.
- تشویق مشتریان به خرید بیشتر
اگر به طور خاص در استفاده از محتوا برای خدمت به مشتری در یک مدل اشتراکی، خوب باشید، فرصت دارید تا در ایجاد مشارکت مستمر برای سایر محصولا و خدماتی که ارائه می کنید نیز موثر باشید.
چرا وقتی که مشتریان بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شدند، ارتباط خود را با آنها قطع می کنید؟ در عوض، سعی کنید ارتباط خود را با آنها بیشتر کنید و به آنها ارزش بیشتری بدهید. اهداف ترغیب مشتریان به خرید بیشتر و حفظ مشتریان، می توانند به صورت گام به گام پیش بروند.
- مشترکان پرشور
اگر بتوانید مشتری ها را با موفقیت به این مرحله هدایت کنید، در واقع توانسته اید یک کار مهم انجام دهید. محتوا و به خصوص محتوای حاصل از فعالیت مشتریان راضی، می تواند یکی از قوی ترین روش های رسیدن به هر هدف کاری باشد. این موضوع، زمانی رخ می دهد که بازاریابی محتوایی شروع می کند برای شما به صورت “تصاعدی” کار کند.
CIM، دارای بیش ۴۰هزار ایمیل فعال برای محتوای روزانه یا هفتگی ما است. این افراد، محتوای ما را انتخاب کرده اند و به ما اجازه داده اند تا محصول خود را نزد آنها بازاریابی کنیم. بخش اعظمی از منابع درآمدی ما حاصل از پایه و اساس مشترک هستند. کسب و کار ما با شروع تمرکز بر روی جذب مشترک بعنوان یکی از اهداف کلیدی بازاریابی محتوایی، اوج می گیرد.
بنابراین، نگاه کنید که کدام یکی از اهداف برای بازاریابی محتوایی شما منطقی هستند؟ شاید این تنها یک برنامه ی بازاریابی درونی inbound marketing باشد و شما فقط تلاش می کنید تا مشتریان بالقوه ی بیشتری را به سمت فرآیند فروش و بازاریابی هدایت کنید.
شاید تلاش می کنید برنامه ای تهیه کنید که باعث افزایش آگاهی، کاهش هزینه ی ترافیک ارگانیک به سمت وبسایت شما و افزایش جایگاه تان در موتورهای جستجوی اینترنتی شود. حالا سعی کنید تا ذهن خود را گردش درآورید؛ هدف بازاریابی محتوایی خود را یادداشت کنید؛ و آن را جایی قرار دهید که همواره مقابل چشمان شما باشد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید