گاو بنفش : آیا متوجه انقلاب در بازاریابی شده اید؟
طی بیست سال گذشته یک انقلاب خاموش طرز فکر مردم را نسبت به بازاریابی تغییر داد:
“فقط محصولات و تولیداتی که توسط افراد پرشور و حرارت تولید می شوند، آینده دارند.”
بسیاری از شرکت های بزرگ، شرکتهایی ترسو هستند و برای به حداقل رساندن تغییرات، تلاش می کنند، اما تغییراتی که منجر به ایجاد کالاهای برجسته می شود، همیشه توسط افراد خلاق پیشنهاد می شود.
افراد خلاق و پر شور و حرارت به خوبی می دانند که نگه داشتن مشتری قدیمی خیلی ارزان تر از پیدا کردن یک مشتری جدید است. آنها همچنین عنوان می کنند که مشتریان و مصرف کنندگان جمعا چهار گروه هستند:
مشتریان احتمالی (نوجویان)، مصرف کنندگان، مشتریان وفادار و مشتریان قدیمی.
مشتریان وفادار آن دسته از مشتریانی هستند که از پول دادن و خرید کردن، بیش از شما احساس خوشحالی می کنند.
موثرترین ایده های تجاری، آنهایی هستند که گسترش پیدا می کنند.
شرکت ها می بایست توجه به انتظارات، دورنماها و یا مشتریان احتمالی شان را به عنوان سرمایه ی خود تلقی کنند. اینکه صرفا ذهن دیگران را با این به اصطلاح “توجه” فریب دهند و بعد آن را کنار بگذارند، پیروز نمی شوند.
در بسیاری از شرکت ها، اغلب این ایده به عنوان نوآوری تلقی می شوند که اشتباهی بزرگ است زیرا برای یک مدت کوتاه جواب می دهد و بعد از گذشت آن مدت، مشتری را از دست می دهند.
بازاریاب ها باید این نکته را بدانند که مصرف کنندگان بی حوصله و خسته، تمایل ندارند که توجه خود را به آنها بسپارند. مصرف کنندگان به جای بررسی تبلیغات تلویزیونی، بر تجربیات خود، فروشندگان و یا شبکه ی دوستان باهوش خود تکیه دارند.
اغلب شرکت ها به جای پذیرش اینکه روش های قدیمی (به سرعت) در حال زوال هستند، پس از اینکه محصولی تولید کردند از تکنیک های جدید به اثبات رسیده استفاده نمی کنند و می خواهند راه خود را بروند، ولی باید بدانند که این تکنیک ها ارزش اینکه بتوانند به عنوان مرکز و هدف راهبردها به کار بروند را دارند و باید حتما از آنها برای پیشرفت خود استفاده کنند.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید