یک گام جلوتر بیندیشید
قبلا درباره ی مصلحت اندیشی صحبت هایی کردیم. اکنون اینکه یک گام جلوتر بیندیشید، به معنای این است که بنا به اقتضا و مصلحت فکر کنید. شما فرصتی برای اتلاف وقت و فکر کردن درباره ی مسائل ریز ندارید:
- تا چه اندازه روی وقت استراحتم تاثیر گذار است؟
- آیا هنوز هم می توانم تعطیلات داشته باشم؟
- آیا با این کار اعتبار و تشویق به دست می آورم؟
شما باید این طور فکر کنید:
- آیا برای اداره بهتر خواهد بود؟
- آیا منفعتی نصیب شرکت خواهد شد؟
- آیا ما می توانیم اینها را به فروش برسانیم؟
- آیا مشتریان از ما راضی خواهند بود؟
آیا متوجه این نکته ی پنهان شدید؟ شما باید مانند یک رئیس بیندیشید نه یک کارمند. به مسائل از دیدگاه شرکت نگاه می کنید، نه چگونگی تاثیر روی مسائل شخصی خودتان. با بسط این مطلب، نتیجه گیری خواهیم کرد که فقط درباره ی مسائل و مشکلات شرکت صحبت کنید. حتی اگر با یکی از نزدیک ترین همکاران تان مشغول صحبت هستید، شما باید آنها را متقاعد کنید که رئیس هستید.
مادامی که مشکلات به وجود می آیند، ساده ترین راه، بررسی مسائل از دیدگاه خودمان می باشد، اینکه چگونه به طور مستقیم بر شما تاثیر می گذارد. ولی با یک جهش، به شرکت و منافع آن خواهید اندیشید. به طوری که به بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل از دیدگاه شرکت خواهید پرداخت.
اگر یک شرکت یک روند جدید را توصیه می کند، بلافاصله در این باره بیندیشید که چگونه بر مشتریان تاثیر گذار خواهد بود، نه بر شما!
پس:
- تصویر بزرگ را ببینید.
- تمام تصویر را ببینید.
- تصویر را مجسم کنید.
- به تصویر جهت دهید.
- تصویر را خلق کنید.
- از افراطی بودن دست بردارید.
از نظر من این قوانین به شما آموزش می دهد: چگونه منحصر به فرد باشید و چگونه روی پای خود بایستید. اگر می توانستید همه ی این کارها را انجام دهید، نیازی به بازی قوانین نداشتید و اگر نمی توانید، آیا این قوانین به شما آموزش کافی می دهد؟ پس ادامه دهید.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید