اگر قابلیتی وجود داشته باشد که صاحبان کسبوکارهای کوچک به اطلاعات جامعی از مشتریان دسترسی داشته باشند کمک بسیار خوبی در جهت ارتقاء بازاریابی دیجیتال انجامگرفته است. خبر خوب این است که در دنیای اینترنت ابزارهایی با ویژگیهای متفاوتی برای دستیابی به این اطلاعات وجود دارد. یکی از بهترین و محبوبترین آنها گوگل آنالیتیکس است که با امکاناتی که دارد کمک میکند درک خوبی از اطلاعات موردنیاز به دست آوردید. این اطلاعات شامل ترافیک ورودی به وبسایت، صفحههای محبوب وبسایت و اینکه مشتریان چگونه و از چه مسیری خرید خود را انجام میدهند است.
قبل از اینکه به جزئیات مربوط به معیارهای تجزیه و تحلیل گوگل بپردازیم، بهتر است ببینیم که گوگل آنالیتیکس دقیقاً چیست و چرا برای کسبوکارها مهم است. نگران نباشید! محتوای تولیدی در این مقاله به زبان ساده این اطلاعات باارزش را در اختیارتان قرار میدهد.
گوگل آنالیتیکس سرویسی است که توسط گوگل برای صاحبان کسبوکارهای کوچک عرضهشده است تا به آنها این امکان را بدهد که بتوانند از نحوهی عملکرد وبسایتشان آگاهی داشته باشند. تمام چیزی که نیاز است قرار دادن یک قطعه کد ساده در وبسایت موردنظر توسط ابزارهای مدیریتی گوگل یا افزونههای وردپرس است.
همچنین این امکان وجود دارد که این وظیفه را به پشتیبانی گوگل واگذار کنید. پس از جاگذاری کد، دیگر بهراحتی قابلیت ردیابی اطلاعات در وبسایتتان وجود دارد و میتوانید اطلاعات بسیار خوبی را برای ارتقاء بازاریابی کسبوکارتان کسب کنید.
برای افرادی که کسبوکار خود را بهتازگی راهاندازی کردهاند یا مهارتهای فنی کمی دارند ممکن است این کار جالب به نظر نرسد ولی به ما اعتماد کنید. هنگامیکه تمامی قابلیتهای موجود در گوگل آنالیتیکس را توضیح دادیم و چگونگی استفاده از آنها را آموختید، متوجه اهمیت این موضوع در کسبوکارتان میشوید. نکتهی بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که این ابزار کاملاً رایگان است!
گوگل آنالیتیکس چیست؟
بعضی از صاحبان کسبوکارهایی که تازه کار خود را آغاز کردهاند اطلاعات ناقص و محدودی دربارهی قابلیتهای گوگل آنالیتیکس دارند. آنها با استفاده از تعداد محدودی از این ابزارها احساس میکنند توانستهاند بهخوبی از این قابلیت استفاده کنند. امّا آنها در اشتباه هستند و نتوانستهاند به لایههای مختلف امکانات گوگل آنالیتیکس دست پیدا کنند.
در این مقاله، اطلاعات ارزشمند و پایهای از این ابزار تجزیه و تحلیل در اختیارتان قرار داده میشود. بهعنوانمثال، در بازههای زمانی مختلف چند نفر از وبسایتتان بازدید کردهاند؟ یا اینکه مدتزمان توقف افراد در وبسایت موردنظر چقدر است؟ اینها اطلاعات باارزش و پایهای هستند که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار میدهد.
چه کسانی به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟
بهعنوان مالک یک کسبوکار و کسی که تصمیمات اصلی را اتخاذ میکند، قبلاً میدانستید که برای موفقیت در تجارتتان داشتن یک وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از طراحی و ساخت یک وبسایت مناسب گام بعدی چیست؟
گام بعدی پس از طراحی وبسایت تجزیه و تحلیل دادهها است تا به صاحبان کسبوکار قدرت انتخابهای بهجا و درست را بدهد. این اطلاعات باید هرروز بهروزرسانی شود و تصمیمات مرتبط به آن گرفته شود تا عملکرد بهتری در بازاریابی داشته باشید.
توضیح گوگل آنالیتیکس
چه یک کارآفرین جدید هستید که میخواهید جایگاه خود را ارتقاء دهید و یا یک بازاریاب دیجیتال که به دنبال ارتقاء شغلی است؛ بهاحتمالزیاد زمانی که دربارهی گوگل آنالیتیکس بحث میشود خود را عقب میکشید و وارد بحث نمیشوید.
بیایید تا باهم به این عدم آگاهی پایان دهیم و اطلاعات مفیدی دربارهی گوگل آنالیتیکس کسب کنیم.
۱ ـ ترافیک
در حال حاضر چند روزی است که تعداد زیادی برای خرید از فروشگاهتان صف طولانی تشکیل دادهاند. اینزمانی است که متوجه میشوید برای فروش به موفقیت دست پیداکردهاید. امّا زمان همهچیز را تغییر میدهد. در دههی گذشته، شاهد این بودهاید که مشتریان کمکم و بهتدریج وارد فروشگاه فیزیکی میشود و خرید خود را انجام میدهند. آنها اکنون از وبسایتتان بسیار بیشتر از فروشگاه بازدید میکنند و این واقعاً فوقالعاده است.
با استفاده از گوگل آنالیتیکس اطلاعات مهم و ارزشمندی در اختیارتان قرار میگیرد تا بتوانید با استفاده از آنها تصمیمات هوشمندانهای بگیرید.
اساسیترین اطلاعاتی که در اختیارتان قرار میدهد ترافیک ورودی به وبسایت است. این ابزار به شما میگوید که در طول بازهی زمانی مشخص چند نفر از وبسایتتان دیدن کردهاند و آنها از چه طریقی به وبسایت واردشدهاند. این ترافیک ورودی ممکن است از طریق تبلیغات پولی گوگل و یا ایجاد وبلاگ و تولید محتوا ایجادشده باشد. این ابزار کمک میکند تا متوجه شوید از چه طریقی میتوانید مخاطب بیشتری را جذب وبسایت خود کنید.
۲ ـ منبع ترافیک
برای اینکه ترافیک ورودی به وبسایت را افزایش دهید در جاهای مختلفی شروع به تبلیغات میکنید. برای دانستن اینکه کدامیک از تبلیغات انجامشده دارای بیشترین بازده بوده است نیاز دارید که از ویژگیهای موجود در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
امروزه با توجه به گستردگی فضای اینترنت و شبکههای اجتماعی راههای مختلف و زیادی در اختیار صاحبان کسبوکار است که بتوانند کسبوکارشان را تبلیغ و ترافیک ورودی به وبسایتشان را افزایش دهند. ازجمله مهمترین این راهها استفاده از تبلیغات پولی گوگل، بازاریابی شبکههای اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی است.
نمیتوان یک نسخه را برای تمامی کسبوکارها استفاده کرد. با توجه به مشتریان و صنعتی که در آن فعالیت میکنید رویکرد بازاریابی میتواند متفاوت باشد. این ابزار گوگل کمک میکند که بتوانید منبع ورودی هر یک از مشتریان خود را تشخیص دهید و آنها را ارزیابی کنید.
با تجزیه و تحلیل این دادهها این امکان فراهم میشود تا بتوانید رویکرد بازاریابی خود را هوشمندانه طراحی کنید.
۳ ـ میانگین زمان صرف شده
در فروشگاههای فیزیکی و سنتی این امکان وجود ندارد که رفتار تمامی مشتریان را زیر نظر گرفته و آنها را ترغیب به خرید بیشتر کنید. امّا در فضای مجازی و از طریق تولید محتوای باکیفیت در وبسایت میتوانید محصولات خود را به فروش برسانید.
با داشتن اطلاعاتی چون متوسط زمانی که مشتریان در وبسایتتان صرف میکنند میتوانید از درست بودن رویکرد بازاریابی خود اطمینان حاصل کنید. گوگل آنالیتیکس این امکان را فراهم کرده است تا اطلاعات موردنیاز را در اختیارتان قرار دهد.
با بررسی این دادهها و میزان زمان بازدید درصورتیکه انتظاراتتان را برآورده نمیکند میتوانید رویکرد بازاریابی خود را تغییر داده و محتوای مناسبتری را تولید و منتشر کنید.
۴ ـ میانگین بازدید صفحه
یکی دیگر از معیارهایی که باید در مورد فروشگاههای اینترنتی بررسی شود میانگین بازدید برای هر صفحه است؛ یعنی مشتریان از کدام محصول و یا محتوای تولیدی رضایت بیشتری دارند. گوگل برای این موضوع هم ابزاری در نظر گرفته است که میتوانید اطلاعات آن را در اختیار داشته باشید.
با استفاده از این ابزار این امکان وجود دارد که مسیر حرکت مشتری در وبسایت مشخص شود و در انتها تمایل فرد به خرید یا عدم خرید میتواند مسیر درست بازاریابی را به شما نشان دهید. این ابزار واقعاً فوقالعاده است و میتواند ساختار وبسایتتان را در جهت بهبود و رشد بازطراحی کند.
۵ ـ موقعیت مکانی
در بازار مبتنی بر اینترنت امروزی، مردم میتوانند بهراحتی محصولات موردعلاقه خود را بدون بیرون رفتن از تختخواب سفارش دهند. از تحقیق برای خرید گرفته تا انتخاب محصول و تحویل گرفتن آن درب منزل تماماً بهصورت آنلاین و غیرحضوری انجام میشود.
با در نظر گرفتن گستردگی بسیار زیاد دنیای اینترنت این امکان وجود دارد که مشتریانی از سرتاسر دنیا داشته باشید. نکتهای که دراینباره وجود دارد این است که هر چه مشتریانتان بیشتر باشند اطلاعات شما از آنها کمتر خواهد بود و این برای داشتن یک رشد پایدار مناسب نیست.
بسیار هیجانانگیز است اگر بتوانید موقعیت مکانی هر یک از مشتریان خود را شناسایی و بررسی کنید. یکی دیگر از ویژگیهایی که گوگل در اختیارتان قرار میدهید موقعیت مکانی بازدیدکنندگان سایت است. این اطلاعات را جمعآوری کنید و برای رویکردهای بازاریابی آینده مورداستفاده قرار دهید. شما میتوانید بخش زیادی از سرمایهی خود را صرف بازاریابی در مکانهایی کنید که بیشترین بازدید از آنجا انجامشده است.
۶ ـ مشتریان جدید و قدیمی
حتماً این جمله را شنیدهاید که ۸۰ درصد از نتایج از ۲۰ درصد از تلاش حاصل میشود. این قانون برای کسبوکارها هم صادق است؛ یعنی ۸۰ درصد از چرخش کسبوکارتان از ۲۰ درصد از مشتریان به دست میآید. بااینوجود، کدامیک آسانتر است جذب یک فرد جدید یا حفظ یک مشتری قدیمی؟
در چنین وضعیتی، داشتن اطلاعاتی دربارهی اینکه کدامیک از بازدیدکنندگان مشتری قدیمی است یا جدید هیجانانگیز نیست؟ بازهم گوگل آنالیتیکس برای کمک به ارتقاء سطح تجارتتان این ویژگی را در اختیارتان قرار داده است.
در انتها اضافه میکنم که این فقط بخشی از ویژگیهای منحصربهفرد گوگل آنالیتیکس است. به یاد داشته باشید استفاده از این ابزارها برای دارا بودن یک رویکرد بازاریابی درست و مناسب حیاتی است و باید مورداستفاده قرار بگیرد؛ بنابراین اگر تا اکنون اطلاعی از این ابزار نداشتهاید و یا بهصورت کامل از آن استفاده نکردهاید وقت آن است که با صرف وقت تمامی ویژگیهای این ابزار را بررسی و به خاطر بسپارید.
درگذشته برای اینکه موفقیت یک فروشگاه فیزیکی را مورد ارزیابی قرار دهند به صفهای طولانی که افراد برای خرید ایجاد میکردند نگاه میشد. امروزه با توسعهی فنآوری و فضای مجازی برای اینکه موفقیت یک فروشگاه اینترنتی بررسی شود به تعداد بازدیدکنندگان آن سایت نگاه میشود.
در این راستا گوگل آنالیتیکس علاوه بر اطلاعات جامع آماری از سایت دادههای مختلفی چون تعداد بازدیدکنندگان، موقعیت آنها، صفحات پربازدید و آمارهای بسیار دیگری را در اختیار صاحبان کسبوکار قرار میدهد. صاحبان کسبوکار با در اختیار داشتن این آمار میتوانند رویکرد بازاریابی خود را اصلاح و در جهت درست بهینهسازی کنند.
دیدگاهتان را بنویسید