گاو بنفش: تناقض تقلیدی
“«جی پیترمن» برگشته است.” در یک کاتالوگ سفید رنگ و مستطیل شکل و دراز، پر از توصیفاتی از «ماتا هری»، گاوبازانی با کت های بلند در چمن زار و شال گردن های ابریشمی سفید. با نوشته ای تیتر مانند در بالا که نوشته : «جی پیترمن» افسانه ای یکی از شخصیت های نمایش تلویزیونی «ساینفلد».
آگهی کوچکی در مجله ی نیویورک این کت بلند را بصورت ویژه ای، به همراه کاتالوگ جی پیترمن به نمایش گذاشت. این آگهی آن قدر خاص بود که توسعه یافت و آماده ی تقلید توسط دیگران شد.
یک مورد مشابه دیگر را که برای شرکت های پوشاک آنلاین «ال. ال. بین و شرکت لندز اند» پیش آمد، تصور کنید. باورنکردنی است. این کاتولوگ ها مطمئن، مستمر و خسته کننده هستند. از طرف دیگر، کاتالوگ جی پیترمن اصلی آن قدر خنده دار بود که برای تقلید هم، دلپذیر بود.
ما همین را در مورد تقویم وسواسی مارتا استوارت در مجله اش می بینیم. یا مورد دیگر مربوط به دو جوان هنرمند به نام های جان بلوشی و دان ایکروید که تقلید جوانان «چیزبرگر» را در رستورانی در شیکاگو نشان می دهند. در هر کدام از این موارد، یکتایی خاصی است که منجر به تقلید شده و نتیجه ی آن افزایش توجه، فروش و سوددهی است.
اگر شما بتوانید به موقع در یک “فعالیت تقلیدی” حضور داشته باشید به این معنی است که شما چیز خاص و با ارزشی را برای شوخی کردن با آن به دست آورده اید.
“یعنی شما گاو بنفشی دارید که با آن وارد کار بشوید.”
یک تناقض ریز وجود دارد: این کلام مشابه می تواند محصول شما را به موفقیت برساند یا منجر به مسخره شدن شما شود. اغلب شرکت ها از این تغییر، بسیار هراس دارند که متخلف محسوب شوند یا مورد تمسخر قرار بگیرند و از مسیرهایی که ممکن است منجر به چنین نتایجی شود، دوری می کنند. آنها برای اینکه نمی خواهند جالب به نظر برسند، محصولاتشان خسته کننده می شوند.
هرگاه گروهی درگیر کاری می شوند، هرکدام از افراد این هیئت تلاش دارند توجیه کنند که ممکن است محصول جدید مورد توافق بقیه نباشد و همین تفکر باعث تولید محصولی خسته کننده می شود.
“نتیجه گیری : موضوع مهم این است که کاری انجام دهیم که با بقیه تفاوت اساسی داشته باشد و باعث شود تا دیگران از ما تقلید کنند و از طریق این موضوع در یک فرآیند تقلیدی قرار بگیریم و نتیجه این شود که بیش از پیش به چشم بیاییم.”
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید