کارمندان بد قلق : مقدمه
دیگر نمی توانید این را انکار کنید: کارمندان بد قلق همه جا هستند و باید در مقام مدیر، سر و کله زدن و ارتباط برقرار کردن با آنها را یاد بگیرید. افراد بدقلق و رفتار دلسرد کننده ی آنها، چه مدیر همکار باشند و چه زیردست مستقیم، می توانند به اشکال مختلفی نمود داشته باشند.
تاخیر همیشگی یا کم کاری، تندخویی با مشتریان، جر و بحث بین کارمندان، ایجاد مزاحمت از طریق پیام های الکترونیکی و غیبت و بدگویی دورِ آب سردکن اداره، نمونه های متداول تر رفتار این افراد محسوب می شوند.
منفی نگری سرسختانه، مقاومت در برابر تغییر و تحول الزامی یا نپذیرفتن اندیشه ها و ایده های نو، شکایت مستمر و عمل نکردن به تعهدات، ممکن است در برخی از محل های کار پیش آید؛ اما اَشکال جدی تری رفتار بدقلق و دردسرساز شامل اظهارنظرهای نامناسب از جانب یک مدیر به کارمند است که به ناراحتی و مزاحمت، خرابکاری در تجهیزات شرکت به دست کارگر اخراجی، یا حتی حملات فیزیکی کارمند خشمگین یا مضطرب به دیگران منتهی می شود.
صرف نظر از شکلی که رفتار بدقلق افراد به خود می گیرد، این رفتار خسارت قابل توجهی به شرکت ها وارد می سازد. هزینه ها، در کنار کاهش بهره وری و تضعیف روحیه، شامل میزان بالای جایگزینی و کارگریزی می باشد. مدیران دلسرد و پریشان از رفتار بد قلق، زمان و انرژی اندکی برای اختصاص دادن به مسئولیت اصلی خود، یعنی انجام امور به واسطه ی دیگران، خواهند داشت. همه ی این رفتارهای دردسر ساز و بدقلق در نهایت به یک چیز منتهی می شود: آسیب به ترازنامه ی شرکت.
بدیهی است، می توانید از طریق برخورد موقر با رفتارهای بدقلق در محل کار، برای سازمان خود نتایج ارزشمندی به بار آورید. دامنه ی بازده ی این نتایج مثبت، از افزایش رضایت شغلی، بهبود روحیه ی افراد، افزایش بهره وری تا بهبود روابط با مشتریان و افزایش سودها، گسترده می شود.
علاوه بر آن، وقتی با مهارت به رفتار بدقلق بپردازید، انرژی بیشتری را برای سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط با کسب و کار صرف خواهید کرد که منجر به نهایی کردن سریع ضرب الاجل ها و بروز اشتباهات کمتر در فرآیند می شود.
بعنوان امتیازی افزود، یاد می گیرید چطور با رفتار بدقلقی که ممکن است در آینده ظاهر شود، برخورد کنید. به عبارت دیگر، توانایی خود را به طور ثمربخشی برای کار با هر کس و در هر مکان تقویت می کند.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید