کارمندان بدقلق: کارهای اصلی مدیر چیست؟
- اول: تدوین برنامه ای برای مدیریت خشم، از جمله وضع سیاست ها، حفظ مشاوران برنامه ی کمک به کارمندان و شناسایی پیشاپیش منابع خاص برای کمک در اوضاع بحرانی.
- دوم: سرمایه گذاری در آموزش و توسعه ی بیشتر، تمرکز به ویژه روی مدل های ارتباطی سازنده، آموزش مهارت های نظارتی و آموزش روابط انسانی، ایجاد مهارت ها از بالا به پایین در خصوص نحوه ی مدیریت تعارض.
- سوم: آموزش، تعلیم و توسعه ی کارمندان خود برای تبدیل شدن به عوامل مستقل، یعنی متخصصانی که به هر مسئولیتی که بر عهده دارند، ارزش می افزایند و می توانند به “هنرمندانی که سریع تغییر لباس می دهند” مبدل شوند، یاد می گیرند به آسانی با اوضاع جدید سازگار شوند، حتی اگر به معنای رفتن به جای دیگری باشد. هر قدر مردم به خود و دیگران اعتماد داشته باشند، محتمل تر است که قادر باشند با وجود نگرانی در مورد تغییر و تحول به کار خود ادامه دهند.
بعد از دو سال تحقیق روی این موضوع، چه چیزی بیشتر شما را شگفت زده کرد؟
من از تعداد کارشناسان، حرفه ایی ها، گروه محققان، استادانی از مدارس عالی بازرگانی و مشاوران که تاکید کردند خشم، دغدغه ای در حال رشد است متعجب شدم. این مساله حقیقت دارد. کارشناسان موافق بودند که سوء مدیریت، خشم با هزینه ای بسیار زیاد به همراه دارد.
می توانم اضافه کنم که با کمال تاسف تعجب آور بود که بسیاری از قربانیان تعدیل نیرو اعتراف می کردند که هیچ وقت دوباره تعهد و وفاداری عمیق به شرکتی دیگری نخواهند داشت. چقدر تاسف بار است!
وفاداری در گذشته، تقریبا به معنای فرمانبرداری کورکورانه از شرکت بود. آنچه من درباره ی آن سخن می گویم تعهد داشتن به یکدیگر ، مانند یک رابطه ی دو طرفه است. جایی که اعتماد داشته باشند، به چیزهای بزرگی می توان دست یافت.
خشم فراگیر، مولد هنجار عدم تعهد کارفرمایان بوده است. شعار ظاهرا این است: “من از تو استفاده خواهم کرد، اما از من سوء استفاده نخواهد شد.”؛ استفاده ی فزاینده از کارمندان کوتاه مدت، پروژه ای و اقتضایی، بر جامعه ی یکبار مصرفی که در آن زندگی می کنیم مهر تایید زده است. کارمندان در عمل کالاهای دورانداختنی محسوب می شوند، و نه منابع مورد احترامی که روسای شرکت ها ریاکارانه از آن حرف می زنند.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید