کارمندان بدقلق: چگونه با رفتارهای بدقلق برخورد کنیم؟
بدقلق ترین فرد سازمان خود را به یاد بیاورید. بله، همان کسی که به محض خواندن این کلمات به ذهن شما خطور کرد. شاید همان خانمی است که هر ایده ی تازه ای را به سرعت رد می کند، یا مردی باشد که همیشه عصبانی و در حال نق زدن است. اگر بتوانید یا یاد بگیرید با این فرد به صورت بهتری کار کنید، به تصور ما نوعی دگرگونی را تجربه خواهید کرد. نه تنها در وضعیت فعالی، بلکه در توانایی خود در کار با هر کس دیگر، در هر مکان.
برای شروع کار، سعی کنید نحوه ی تعریف مساله را تغییر دهید. همه درباره ی “افراد بدقلق” و “خصلت های بدقلق” حرف می زنند. اما به این شکل برچسب زدن به افراد، باعث تغییر توجه از آنچه آنها انجام دادند، به آنها چه کسی هستند، می شود.
اگر مساله را به صورت “فردی” تعریف کنید، دچار دردسر خواهید شد. تنها چاره ی شما اخراج خاطی یا فرستادن او به جای دیگر است (تا تبدیل به دردسر کس دیگری شود). در مقابل، اگر شما مساله را به صورت “رفتار بدقلق” تعریف کنید، می توانید کاری برای آن انجام دهید. مردم نمی توانند آنچه هستند را تغییر دهند، اما تقریبا هر کسی می تواند کردار خود را تغییر دهد.
مثلا جلساتی را تصور کنید که شما در آن شرکت داشته اید و در آن جلسه، افراد به صورت فردی مشغول حمله به یکدیگر بوده اند. اگر اداره کننده ای در خصوص مقررات اساسی، که حملات فردی را ممنوع می کند به اجماع برسد، همان افراد احتمالا با کارآمدی بیشتری با هم کار خواهند کرد.
ما شاهد تیمی از مدیران بودیم که سعی داشتند، روی طراحی یک فرآیند تغییر به توافق برسند. یکی از افراد از همکاری با گروه امتناع، و “رفتار بدقلق” او تعارض ایجاد کرد. اما او پافشاری کرد، تا اینکه اعضای گروه تشخیص دادند که به راستی نقصانی در طرحشان وجود دارد.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید