کارمندان بدقلق: چهار مرحله برای پاسخگو بودن افراد
-
مرحله ۱: پیش نویس توافق نامه
در یک سند مکتوب، کارمند و مدیری که این کارمند به او پاسخگو است، اهداف و مقاصد کارمند را بر اساس اهداف واحد شرکت و توانایی های آن کارمند مطرح کنید. پیامدهای احتمالی مثبت ناشی از عملکرد بسیار خوب را، مثلا پاداش های مالی و ماموریت های شغلی را که مشتاق آن بوده است و نیز پیامدهای منفی را که با عملکرد غیر قابل قبول همراه خواهند بود شرح دهید. نباید اتفاقات غیره منتظره ای باشند.
-
مرحله ۲: نظارت بر عملکرد
زمانی را برای بحث های منظم و مبتنی بر نتایج عملکرد کارمند اختصاص دهید. ممکن است چنین گفتگوهایی به این صورت شروع شود: “در نتیجه ی کاری که شما کردید، تاثیر وارد بر تیم شما، بر واحد، یا مشتریان ما و بر شرکت به این شکل بود که…” هر زمان که امکان داشت شواهدی لطیفه وار ارائه کنید، مثال هایی که نقل می کنید، به تثبیت توصیه ی شما در ذهن آن کارمند کمک خواهد کرد.
-
مرحله ۳: اعمال پیامدها
اسکات شاف، مدیر عامل شرکت شاف استیل می گوید: “پاسخگویی مساله ای روزمره است.” وقتی توافق نامه ی کتبی دارید و درباره ی عملکرد، گفتگوهای منظمی انجام می دهید، اعمال کردن عواقب و پیامدها مساله ای با نگرانی کمتر می شود (هرچند که تحمیل پیامدهای منفی هیچ وقت آسان نخواهد بود.)
اما نتایج مثبت را فراموش نکنید؛ قصور در پاداش دادن به عملکرد موفقیت آمیز، به همان اندازه بی توجهی به عملکرد ضعیف، غفلتی جدی محسوب می شود. در حقیقت، بی اعتنایی به دستاوردهای یک کارمند این پیام را می فرستد که هر کاری او انجام می دهد اهمیتی ندارد. اگر عملکرد او در نتیجه ی این امر کاهش یابد، تعجب نکنید.
-
مرحله ۴: به روز کردن انتظارات عملکرد
بازنگری ها باید به طور منظم انجام شوند، یعنی هر بار که اهداف واحد یا شرکت بررسی و بازنگری می شوند. این به روز سازی ها، جایگزین تحلیل ادامه دار و در جریانی که در مرحله ی ۲ توصیف شد نمی شوند، بلکه فرصتی برای مدیر و کارمند محسوب می شوند تا اهداف را در پرتو استراتژی های تغییر یافته دوباره بررسی کنند.
این چارچوبِ پیوند دادن پیامدها به اهداف، مثل بیشتر چالش های ادامه دار، ساده است، به طور گمراه کننده ای ساده است. یک چیز مسلم این است: برای متقاعد کردن زیر دست های مستقیم خود نسبت به ضرورت پاسخگویی و تعهد، شما و همتایان تان باید خودتان به استانداردهای واحدی پایبند باشید. وقتی مدیران در تمام سطوح، رفتار مطلوب را سرمشق خود قرار دهند، فرهنگ پاسخگویی شرکتی رشد می کند. اوضاع کنونی چیزی کمتر از این نمی طلبد.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید