همه چیز را برملا نکنید
عاقلانه است به همه نگویید که شما:
- در شرکت قصد درخواست سمت و موقعیت جدیدی دارید.
- در خارج کردن از شرکت قصد درخواست سمتی را دارید.
- به فکر رفتن هستید.
- به فکر تقاضای افزایش حقوق هستید.
- به فکر تغییر برنامه های کاری خود هستید.
- یک بازیکن قانون هستید.
درباره ی هر آنچه انجام می دهید با دیگران صحبت نکنید. شاید در نظر آنها فخر فروشی یا لاف زنی به نظر برسد. یک بازیگر قانون هرگز فخر فروشی نمی کند، ما کاملا متواضع هستیم. یا ممکن است سبب افزایش شایعه پراکنی شود و ما می دانیم در این باره نیز چه قانونی وجود دارد.
حقیقت این است که اگر به یک نفر هم بگویید، موضوع پخش خواهد شد. آنها به نزدیک ترین دوست شان خواهند گفت و به همین صورت ادامه پیدا می کند تا اینکه شما را کشان کشان در مقابل رئیس مورد استنطاق قرار خواهند داد؛ ” چرا دوشنبه آینده از شرکت خواهید رفت.” در شرایطی که شما هنگام ناهار، فقط به “سوزان” گفتید که درباره ی رفتن فکر می کنید.
اگر درباره ی خود با دیگران صحبت می کنید، مستعدِ:
- یک کلاغ چهل کلاغ
- شایعه، خبرچینی، فرصت دادن برای سو استفاده
- دادن منفعت غیرمنصفانه به رقیب
- دادن اطلاعاتی به مدیر که در آن مرحله نباید از آنها آگاه باشد
هرگز حتی برای با صدای بلند فکر کردن هم به خود حق ندهید. نظرات تان را برای خود نگه دارید تا مرتکب خطا نشوید. آنچه قصد دارید که انجام دهید، کاملا مربوط به شماست. اگر نیاز به اطلاعاتی دارید، در مقابل سوال کسی که می پرسد چه نیازی دارید؛ حرفی سرهم کنید و بگویید.
این دروغگویی نیست، از صحنه خارج کردن آنهاست. دروغ نگویید، می توانید محتاط، خلاق، سازنده و عجیب و غریب باشید. حتی مجاز هستید تله گذاری کنید.
اگر کسی به طور مستقیم می پرسد که آیا به درخواست یک سمت خاصی فکر می کنید، همیشه می توانید بی اعتنایی کنید. همیشه درباره ی درخواست فکری کنید که معنی این عبارت بله است یا خیر؟
به یاد داشته باشید که دروغ نمی گویید. وقتی قرار است درخواست کنید، پس “نه” نگویید.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید