با وجود اینکه در عصر اطلاعات هستیم، گفتگوهای چهره به چهره هنوز قدرتمند بوده و از اهمیت خاصی برخوردار هستند. تحقیقات نشان داده است که فقط ۲۰ درصد از کل ارتباطات شامل واژگان و کلمات است و حدود ۸۰ درصد با آواها، صداها و دیگر علائم غیرکلامی مرتبط است. این مطلب به شما کمک میکند تا گفتگوها و گفت و شنودهای مدیریتی خود را بررسی کنید. همچنین پیشنهاداتی را درباره مشکلات مربوط ارائه میدهیم.
ارتباطات باعث پیوند همه اجزا در سازمان میشود. شما به عنوان یک رهبر باید به شکل شفاف با کارکنان روبهرو شوید. فراموش نکنید که ارتباطات اثربخش باعث تغییر نگرش کارکنان نسبت به سازمان میشود و این موضوع نیز موجب میشود که کارکنان مطلع و آگاه داشته باشید.
۱۰ روش برای نزدیک شدن کلامی
۱. به کار بردن عبارات کلیشهای: مثل سلام، چهکار میکنی، در پناه خدا، مواظب خودت باش.
۲. به کار بردن عبارتهای خودافشایی: مثل بیان داستان زندگیتان، افکارتان به مخاطب.
۳. بیان همدلی و قدردانی: به خاطر شما اینجا هستم، برایتان نگران هستم، وظیفهام بود که خدمت برسم.
۴. شخصیت فرد را مخاطب قرار دادن: به شما اعتماد دارم، برایتان احترام قائل هستم، تو متفاوت هستی.
۵. استفاده از عبارتهای احساسی: مثل میفهمم چه احساسی دارید، بیشتر برایم بگو، مایلم که گوش کنم.
۶. هنگام برقراری ارتباط به یاد آوردن مطالبی از مکالمه قبل: ای کاش شما هم میتوانستید آنجا باشید، وقتی که به شما در آنجا فکر میکردم.
۷. استفاده از کلمات تحسینبرانگیز: چقدر امروز زیبا شدهاید، وقتی با شما هستم سرحالم، کار را خوب انجام میدهید.
۸. شخص را وارد تعامل کنید وقتی که میبینید با شما وجه اشتراک دارد: آیا مایلید با هم برویم…
۹. نشان دهید که مایل به برقراری ارتباط هستید: امشب به شما تلفن خواهم زد. چه موقع دوباره صدایتان را بشنوم.
۱۰. به کار بردن الفاظ و کلماتی که مخاطب درک کند نه اینکه بالاتر از او باشد یا فخرفروشانه.
(منبع: رهبری در سازمان تألیف دکتر بهروز پورولی، اکرم نوری، میرسهیل حسینی)
عالی بود
مچکرم 🙂
مدیرانی که این ویژگی ها را دارند کارمندهای وفاداری خواهند داشت.عالی بود. ?
خیلی عالی بود. مرسی به خاطر مطالب مفیدی که میزارید