مثال هایی از گاو بنفش (۲)
- شرکت ایکیا:
شرکت «IKEA» تنها فروشگاه عرضه کننده ی اسباب و اثاثیه ی ارزان نیست. مکان های زیادی وجود دارند که شما می توانید کالاهای ارزان خریداری کنید، اما اغلب آنها ترکیب درخشان و فوق العاده از شکل، کاربرد و کارایی با همان قیمتی را که از شرکت «IKEA» خریداری می کنید، ندارند. سال گذشته فروشگاههای زنجیره ای این شرکت ۲۵ درصد وسایل خود را با همان سطح قیمت در اروپا و ایالات متحده به فروش رساند. این رقم حیرت آور حاصل تبلیغات نیست. مطمئنا حاصل و پاسخی به ترکیب کیفیت بالا و قیمت مناسب کالاهای عرضه شده ی شرکت «IKEA» در بازار است. گاو بنفش شرکت ایکیا، کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب و تنوع بسیار است.
- بلیط های لاتاری:
بلیت های لاتاری(بخت آزمایی) سرمایه گذاری کم را برای برد بزرگ، به شما پیشنهاد میدهند. وقتی جوایز پیشنهادی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار پولی چشمگیر حتی برای میلیونرها باشد، فروش این بلیت ها تصاعدی بالا می رود. در حالی که تناقض در این است که شانس برنده شدن پایین می آید و حتی بدتر از حد معمولی، بنابراین باید زمانی این بلیت ها را خریداری کرد که مبلغ پیشنهادی ۲۰ میلیون دلار باشد. این یک گزینش هوشمندانه از بین دو گزینه ی بی زبان است. پس چرا فروش بالا می رود؟ گاو بنفش اینجا چیست؟ چشمگیری مبلغ بالای این بلیت ها دهان به دهان می چرخد و رویای برنده شدن را به ذهن می آورد.
- کایت بوردینگ:
چرا بعضی ها به ورزش «کایت بوردینگ» می پردازند؟ منظورم این است که می توانید اسکی کنید یا «اسنوبورد» و یا «ویندسرف» (موج سواری با کمک وزش باد) و یا ورزش اسکی روی آب انجام دهید. امروزه ورزش «کایت بوردینگ» به سرعت در حال رشد است. تخته ی موج سواری را با تسمه به پاهایتان قلاب می کنید و کایت بزرگی را نگه می دارید و در مسابقه ای نیم ساعته با سرعت سی مایل در ساعت روی آب حرکت می کنید، وگرنه روی ساحل کشیده خواهید شد. برای کسانی که به دنبال ورزشی جدید و خطرساز هستند ورزشی جذاب و بسیار خطرناک است. گاو بنفش اینجا، تفاوت این ورزش با ورزش های دیگر است در شکل اجرا و هیجان است.
- رستوران گادین:
قانون سوم رستوران «گادین » برای صرف شام اشاره دارد که رابطه ی دوستانه ی پرسنل بخش پیتزا با کیفیت غذا نسبت عکس دارد. در پیتزافروشی رستوران «جانی» در منطقه ی مانتین ورناون از توابع شهر نیویورک، هنوز هم بعد از پنج سال که به طور ثابت به آنجا می روم پرسنل برخورد خوبی ندارند و با داد و فریاد صحبت می کنند. در رستوران کلبه ای همبرگر فروشی «لوئیز» در منطقه ی «نیوهاون» مطلقا همراه با همبرگرتان برای شما سس کچاپ سرو نمی کنند.
حقیقتی تاریخی که دهان به دهان گشته و در اینترنت هم ذکر شده است و البته، رستوران «ال یگانه»، پیشگام در سوپ مرموز و بسیار خوشمزه ای است، که مردم ساعت ها در صف می ایستند تا سوپ خرچنگ بخرند (سوپی درست شده از میگو و یا انواع خرچنگ دریایی معمولی آب شیرین). اگر قوانین را ندانید نمی توانید سوپ را خریداری کنید. آیا شما می توانید با طرح قوانین مسخره شهرتی کسب کنید که مشتریان ساعت ها برای محصول شما در صف بایستند.
“محدودیت ها را بیابید. شما باید ارزان ترین، سریع ترین، کندترین، داغ ترین، سردترین، آسان ترین، موثرترین، بلندترین تنفرآمیزترین، مقلدترین، سخت ترین، قدیمی ترین، تازه ترین و… باز هم ترین های دیگر را خلق کنید تا متفاوت باشید.”
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید