قدرت زمان : گام های مهم مسئولیت پذیری
غلبه همیشگی بر تعلل و وقت کشی مستلزم این است که برای نظم دادن به کارهای تان و انگیزه پیدا کردن برای شروع و پایان دادن به آن ها از هر شیوه و تکنیک ممکن استفاده کنید. در ادامه پنج پیشنهاد برای کاهش دادن میل به تعویق انداختن کار ها ارائه می شود:
- برای هر کاری برنامه ریزی دقیق داشته باشید.
هر قسمت از کار را با برنامه ریزی شفاف و دقیق شروع کنید و تمام کار ها را اولویت بندی کنید. برای تعیین ترتیب توالی انجام کار از حروف الفبا استفاده کنید. حتما از مهم ترین کاری که می توانید انجام بدهید شروع کنید و دور آن خط بکشید. برنامه ریزی مکتوب منجر به عمل می شود، مسیر شما را تعیین می کند و نقشه راه شما خواهد بود. هر اندازه هدف تان را به گام های کوچک تر بیشتری تقسیم کنید و از مراحل لیست تهیه کنید رسیدن به مرحله بعدی راحت تر خواهد بود. برنامه ریزی و سپس مکتوب کردن آن باعث می شود شما کار ها را جدی تر دنبال کنید. همچنین برنامه ریزی باعث می شود، انضباط فردی در شما تقویت شود و شما را به سمت هدف سوق دهد.
- محیط کارتان را پاکیزه نگه دارید.
هر زمان روی انجام یک کار تمرکز کنید و همیشه مهم ترین کار را مقابل خودتان داشته باشید. یک محیط کار پاکیزه می تواند انگیزه واقعی کار کردن باشد. برنامه ریزی درست برای استفاده از وقت در این مورد بسیار مؤثر است چرا که شما را روی انجام مدام کار ها متمرکز می کند. محیط کار چه در منزل باشد یا بیرون منزل، اگر به هم ریخته باشد، افکار شما را به هم می ریزد و مغشوش می کند، در حالی که اگر اطراف شما مرتب و منظم باشد، افکار شما انسجام بیشتری پیدا خواهند کرد و هنگامی که افکارتان انسجام بیشتری پیدا کنند، حس بهتری خواهید داشت و به دنبال آن انگیزه تان بیش تر و بیش تر خواهد شد.
- کارهای مهم را از کارهای اضطراری جدا کنید.
به خاطر داشته باشید کار های مهم معمولا اضطراری نیستند و کار های اضطراری هم معمولا مهم نیستند. اول روی کارهایی تمرکز کنید که هم مهم هستند و هم اضطراری، یعنی کارهایی که وقت کمتری از شما می گیرند و بلافاصله باید انجام شوند. بعد بروید سراغ کار هایی که مهم هستند ولی اضطراری نیستند. کار های مهم ولی غیر ضروری هستند که بالقوه برای حرفه یا آینده شما بیش ترین پیامد ها را خواهند داشت.
- از مهم ترین کارها شروع کنید.
معمولا برای انجام کار های مهم و اساسی که نقش بسیار مهمی روی آینده تان دارند تعلل می کنید. به پایان رساندن موفقیت آمیز این کار های مهم تفاوت اساسی در زندگی شما ایجاد می کند. به نظر می رسد که به تاخیر انداختن کار ها یا تکمیل مهم ترین وظایف و موکول کردن آن ها به آخرین لحظه ها مشکلی همگانی است. بعضی ها می گویند زیر فشار بهتر کار می کنند. در بعضی موارد ممکن است این درست باشد، چرا که در این مواقع فرصتی برای عذر و بهانه وجود ندارد و تنور داغ است و عواقب پایان ندادن به کار تا حدی جدی است که تاخیر دیگر جایز نیست. همیشه بهتر است کار را قبل از رسیدن به ضرب الاجل تمام کرد.
به تاخیر انداختن کار ها و در پی آن به تاخیر افتادن رویاها، یکی از اشتباه ترین راه هایی است که در زندگی می توانیم پیش بگیریم. یکی از بزرگان می گفت، تاخیر دزد رویا هاست. هر وقت حس کردید دارید کار ها را به تاخیر می اندازید، از خود سوال کنید که این کار چه فایده ای برای شما دارد. جواب این است : هیچ. پس سعی کنید همیشه هر کار را سر زمان خودش انجام دهیم و بی دلیل هیچ کاری را به تاخیر نیندازیم، زیرا به تبع آن رویاها و آرزوهایمان هم به تاخیر خواهند افتاد.
- از تعلل خلاق استفاده کنید.
تعلل خلاق مستلزم این است که از انجام کارهایی که ارتباط کمی با هدف های ارزشمند یا اساسی تان دارند عمدا طفره بروید. از آنجایی که همیشه نمی توانید به تمام کارهای تان برسید مجبورید بعضی اوقات این کار را بکنید. تفاوت میان افراد کار آمد و ناکار آمد به تعویق انداختن کارهایی است که ارزش واقعی ندارند. برعکس، آدم هایی که کارایی ندارند همیشه برای انجام کارهایی که تأثیر واقعی روی زندگی شان دارند امروز و فردا می کنند.
از قدرت اراده تان استفاده کنید و خودتان را مقید کنید کارهای کم ارزش و بی ربط را به نفع کارهای مهم کنار بگذارید. بسیاری از کارهای کوچک را اگر به حال خودشان رها کنید رفته رفته غیرضروری می شوند. اگر مدتی آن ها را انجام ندهید سرانجام به جایی می رسید که متوجه می شوید به هیچ عنوان لازم نیست آن ها را انجام بدهید. این نوع کار ها بهترین کار ها برای تمرین تعلل خلاق هستند. قبل از این که کاری را شروع کنید ببینید اگر آن را اصلا انجام ندهید چه عواقبی خواهد داشت؟ اگر اتفاق خاصی رخ نمی دهد، پس تا جایی که ممکن است آن را انجام ندهید. بعضی مواقع هم به هیچ وجه مجبور نیستید آن را انجام بدهید.
در کل سعی کنید کارهایی را که برای زندگی شما سودی ندارند و فقط وقت شما را تلف می کنند، از همین لحظه به بعد دیگر انجام ندهید و وقت تان را صرف کارهایی کنید که نفعی برای شما و آینده تان داشته باشند. سعی کنید عادت های بد را از خودتان دور کنید. مثلا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی با این که بسیار جالب و سرگرم کننده هستند اما واقعا علاوه بر این که وقت شما را به مقدار بسیار زیادی هدر می دهند، هیچ فایده ای هم نداشته و ندارند و در انتها هیچ کمکی هم به شما نمی کنند، حتی افکار شما را منحرف هم می کنند. بنابراین سعی کنید کارهایی را انجام دهید که ارزش بیش تری دارند و به دنبال آن کار های بی ارزش را کنار بگذارید.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید