قدرت زمان : راه های غلبه بر وقت کشی (۱)

قدرت زمان : راه های غلبه بر وقت کشی (۱)
مجموع 5 از 1 رای

راه های غلبه بر وقت کشی

قدرت زمان : راه های غلبه بر وقت کشی (۱)

از آنجا که تعلل مایه نگرانی بسیاری است و در طول قرن های مختلف موجب ترس و هراس مردم شده، روش های مختلفی برای غلبه بر آن خلق شده است. در ادامه چند مورد از مؤثرترین روش هایی که تاکنون برای غلبه بر تعلل در کار و زندگی شخصی ابداع شده اند معرفی می شوند. دقت کنید در حال حاضر با توجه به موقعیتی که دارید کدام یک از آنها برایتان مؤثر و مفید است.

  • افکارتان را روی کاغذ بیاورید. کاملا آماده شوید.

از پیش، تمام مراحل لازم برای انجام کار مورد نظر را لیست کنید. قبل از شروع، کار را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. همین نوشتن تمام جزئیات و آماده بودن، برای غلبه بر تعلل و شروع کار به شما کمک می کند.

  • قبل از شروع کار تمام وسایل و ابزار لازم را تهیه کنید.

وقتی می خواهید کاری را شروع کنید مطمئن شوید که همه چیز در دسترستان است و می توانید تا پایان، کارتان را ادامه دهید. کاملا آماده بودن انگیزه نیرومندی برای به انجام رساندن کار است.

  • با یک کار کوچک شروع کنید.

قانون ۸۰ / ۲۰ می گوید ارزش ۲۰ درصد اول کار برابر است با ۸۰ درصد بقیه آن. شاید به همین دلیل است که کنفوسیوس می گوید: سفر هزار فرسنگی با گام اول شروع می شود. وقتی حتی یک گام کوچک برای شروع کار بردارید اغلب تا پایان آن را ادامه خواهید داد.

  • کارهایتان را مانند رول کالباس به قسمت های کوچک تقسیم کنید.

همانطور که یک رول کامل کالباس را هیچوقت یکباره نمی خورید هرگز هم نباید به یکباره تمام کار را شروع کنید. بعضی مواقع بهترین راه تکمیل یک کار مهم این است که آن را به قسمتهای کوچک تقسیم کنید و درست همانطور که برای خوردن یک رول کالباس ابتدا آن را به چند قسمت تقسیم می کنید و هر قسمت باریک را می خورید برای انجام کار هم هر بار یک قسمت از آن را تکمیل کنید. وقتی قسمت کوچکی از کار را انتخاب می کنید و خودتان را مقید می کنید که آن را انجام بدهید از نیروی لازم برای ادامه کار و غلبه بر وقت کشی و تعلل برخوردار خواهید بود.

  • از تکنیک پنیر سوئیسی استفاده کنید.

درست همانطور که یک قالب پنیر سوئیسی پر از حفره های کوچک است شما هم با کارتان مثل پنیر سوئیسی برخورد کنید و حفره هایی در آن ایجاد کنید. یک قسمت پنج دقیقه ای از کار را انتخاب کنید و بعد فقط به انجام آن بپردازید. در مورد انجام کل کار نگران نباشید. برای مثال: اگر می خواهید یک مقاله یا کتاب بنویسید، آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید که برای تکمیل هر قسمت وقت معینی لازم باشد و هر زمان که فرصت پیدا می کنید تنها یک قسمت را انجام بدهید. بسیاری از نویسندگان کارشان را با نوشتن یک صفحه در روز شروع کرده اند. اگر در حال انجام تحقیق هستید می توانید هر بار که مشغول کار می شوید، یک مقاله بخوانید. خیلی از مردم کتاب هایشان را داخل هواپیما نوشته اند با تحصیلات دانشگاهی را بین سایر فعالیت هایی که داشته اند تکمیل کرده اند. اگر در طول سال روزانه یک صفحه مطلب بنویسید در پایان سال یک کتاب ۳۶۵ صفحه ای نوشته اید.

  • از قسمت مقدماتی کار شروع کنید و ابتدا کارهای کوچک تر را تکمیل کنید.

اغلب برای اینکه به قسمت اصلی کار بپردازید چند گام برای آمادگی وجود دارد. اگر از مقدمات کار شروع کنید و اول گام های کوچکتر بردارید، می توانید بر تعلل و وقت کشی غلبه کنید و به این ترتیب به انجام قسمت های بزرگ کار تمایل پیدا کنید.

  • از هسته کار و قسمت مهم کار شروع کنید.

این پیشنهاد درست عکس پیشنهاد شماره شش است. به لیستی که تمام قسمت های کار را نوشته اید مراجعه کنید و از خودتان بپرسید مهم ترین قسمت این کار کدام است؟ مهم ترین قسمتی که بیشترین وقت شما را می گیرد یا باید بیشترین انرژی را روی آن گذاشت کدام است؟ خودتان را مقید کنید که اول از آن قسمت شروع کنید و تا پایان ادامه بدهید. در این صورت سایر قسمت های کار که کوچکتر هستند راحت تر به نظر خواهند رسید.

  • کاری را انجام بدهید که بیشترین ترس یا نگرانی را در شما ایجاد کرده است.

ریشه اغلب ترس ها یا نگرانی ها، ترس از شکست خوردن یا ترس از طرد شدن از سوی دیگران است. در کار فروش ممکن است این مسئله به شکل ترس از پیدا کردن مشتری، در مدیریت به صورت ترس از تنبیه یا اخراج یک کارمند و در ارتباط های فردی در قالب ترس از روبرو شدن با یک موقعیت ناراحت کننده شخصی بروز کند. در هر مورد اگر ابتدا با آنچه که بزرگترین فشار روحی یا ترس را در شما ایجاد کرده است برخورد کنید کارایی تان بیشتر خواهد شد. اغلب اوقات این کار باعث از بین رفتن بن بست و رسیدن به آزادی روحی و ذهنی برای کامل کردن سایر کارها خواهد شد.

  • روزتان را با دوست نداشتنی ترین کار آن روز شروع کنید.

به سراغش بروید و تمامش کنید. تمام کارهایی که برای بقیه روز می مانند به نسبت ساده تر خواهند بود. در تحقیقی که به تازگی انجام شده دو گروه از افراد با هم مقایسه شده اند: گروهی که صبح ها ورزش می کنند و گروهی که عصرها ورزش می کنند. این تحقیق نشان داده است که احتمال اینکه ورزش های صبحگاهی بعد از شش ماه باز هم ادامه پیدا کنند بیشتر از ورزش های عصرگاهی است. اگر روزتان را با ورزش شروع کنید احتمال اینکه ورزش کردن عادتان شود بیشتر از آن است که آن را تا آخر وقت به تعویق بیندازید، چرا که موقع عصر راحت تر می شود بهانه آورد و ورزش نکرد. مارک تواین می گوید «اگر قرار باشد هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید اولین کاری که انجام می دهید خوردن یک قورباغه زنده باشد، اگر اول از همه این کار را انجام بدهید چون می دانید این بدترین اتفاقی است که قرار است در تمام طول روز پیش بیافتد، در بقیه روز احساس رضایت خواهید داشت.»

قورباغه زنده شما بزرگ ترین، سخت ترین و دوست نداشتنی ترین کار شماست. وقتی قبل از هر کار دیگری این کار را شروع کنید و به پایان برسانید از اینکه می دانید بقیه روز راحت تر سپری خواهد شد احساس رضایت خواهید کرد.

ادامه این مطلب در مقاله ی آینده بیان خواهد شد.

منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)

ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن