شنونده ی خوبی باشید
منظور من این نیست که برای افراد گوناگون شانه ی گرم و نرمی فراهم کنیم تا گریه کنند. در حقیقت شنونده ی خوب بودن این نیست، این شیوه ای از روان درمانی است. شنونده ی خوب فردی است که سبب می شود، گوینده احساس کند سخنانش را گوش می دهند. با رعایت این موارد شما نیز می توانید شنونده ی خوبی باشید:
- از اصوات دلگرم کننده استفاده کنید. “آهان، بله گوش می کنم.”
- از حرکات مناسب بدن استفاده کنید. متمایل کردن سر به سمت گوینده، چشم ها باز و نگاه به سوی گوینده، خمیازه نکشیدن و بازی نکردن با ساعت.
- تکرار برخی گفته های گوینده برای آنکه اطمینان یابد به او توجه دارید. “روز جمعه ساعت ۳، فهمیدم.”
- درخواست تکرار قسمت هایی که نشنیدید یا متوجه نشدید، “لطفا اگر امکان دارد این قسمت را تکرار کنید، فکر کنم درست متوجه نشدم.”
- سوالی طرح کنید، “پس حرکت شما به آنجا به تعویق افتاد؟”
- یادداشت برداری کنید. همینطور که گوینده صحبت می کند، شما نیز نکاتی را یادداشت کنید.
ولی اصولا چرا می خواهید شنونده ی خوبی باشید؟ شنونده ی خوب بودن سبب می شود تا شما:
- حقایق بیشتری را درک کنید.
- از آنچه قرار است انجام پذیرد به درک بهتری برسید.
- رویدادها ی در حال جریان در اطراف خود را بهتر درک کنید.
- فردی همفکر و ملاحظه کار شناخته بشوید.
- فردی آگاه و هوشمند تلقی گردید.
- کسی به نظر بیایید که امور را تحت کنترل دارد.
اگر گوش نکنید، نخواهید دانست و اگر مایلید به کسی گوش بسپرید، به او اطمینان خاطر دهید که خواهید شنید.
خوب گوش کردن یک مهارت است، یک ذکاوت و استعداد خاص است که می باید با تمرین آن را فرا بگیرید. کسب این مهارت یک شبه اتفاق نمی افتد و به طور خودکار در شما دمیده نمی شود. باید با تفکر از خود مراقبت کنید و در پروژه ی خوب گوش کردن هرگاه لغزشی داشتید به خود گوشزد کنید.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه ی مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید