یکی از فنونی که مدیران باید با آن آشنا باشند زبان بدن است. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام سخنرانی فردی آن را غیرقابل اعتماد پیشبینی کنید و نخواهید به ادامهی حرفهایش گوش بدهید؟ این معمولاً به دلیل استفاده از برخی حرکات بدن است که شما را ناراحت میکند. گاهی اوقات آنچه بدن شما انجام میدهد معنیدارتر از چیزی است که به زبان میآورید.
زبان بدن شما، مانند چشمها، وضعیت قرارگیری بدن، حرکات، و به طور کلی رفتار(آنچه میتواند در دیدار با کارکنانتان از شما سر بزند)، همگی معنی خاصی دارد.
کسی ممکن است چیزی بگوید، اما طرز نگاه کردن، لبخندی خاص، یا دست به سینه بودن نشان دهد که آنچه در این وضعیت میگویید چیزی نیست که میخواستید بگویید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد زمانی که در چشمشان نگاه کنید به سختی دروغ میگویند. به همین دلیل است که تماس چشمی اعتماد میسازد، و شما را صادق و قابل اطمینان نشان میدهد.
شما میخواهید نشانههای عصبی بودن را نیز بدانید، به عنوان مثال گاز گرفتن لب، بازی با موی سر، یا دیگر بیقراریها و یا برای مثال دست به سینه نشستن میتواند نشانهی ناراحتی و معذب بودن باشد.
شما باید زبان بدن خود را کنترل کنید. مطمئن شوید صدایتان صاف است، بدن خود را آرام کنید، و صاف بایستید. هنگامی که شما راحت و آرام به نظر بیایید، کارمندتان میتواند روی پیام شما تمرکز کند. (به عنوان مثال، اگر شما عصبی به نظر بیایید، کارمندتان ممکن است به جای گوش دادن به آنچه شما میگویید، فکر کند که ” او چرا اینگونه سوأل میکند؟ آیا خبر بدی دارد؟ چکار باید بکنم؟”
پیش از این نیز در مطلبی به معرفی کتابی در این خصوص پرداختیم. کتاب زبانِ بدن آلنپیز.
شما در این باره چه اطلاعاتی دارید؟ و آگاهی از زبان بدن را برای یک مدیر تا چه میزان ضروری میدانید؟
(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان ترجمۀ حسام سعیدی)
بسیار جالب و مهم
ممنون از شما
هر مدیری که بخواهد موفق شود باید فنون ارتباطی را به خوبی یاد بگیرد مخصوصا زان بدن که یکی از این روشهاسست